2021-06-17, 21:25
Medlem
Egentligen inga problem med detta rent praktiskt.
Svagdricka, cider etc - anses okej för barn men kan ha mer alkohol än alkoholfri öl.

Det är bara VANAN som instinktivt säger att det är fel, utan att kunna motivera det.
Om jag skulle se ett barn utomhus dricka öl skulle jag instinktivt reagera med avsmak även om jag senare kunde tänka "det kanske va 0.0%". Det är så starkt ingrott i oss att öl är en vuxendryck och alkoholfri öl är bara ett substitut för den vuxendrycken.
Ungefär som att det är snuskigt att kolla på porr även om allt är blurrat.

Men som sagt - kör du hemma så är det lugnare. Dock kanske jobbigt att så fort dina kids kommer hem till andra familjer och ber om bärs när det frågas "vad vill du ha att dricka?" - så måste du ta debatten.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-06-17 kl. 21:27.
Citera
2021-06-17, 21:42
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Jag drack lättöl hela min barndom, men det var 80-tal så det var ju inte alls samma risker som idag.
Citera
2021-06-17, 23:19
Medlem
Det är såklart en idiotidé. Det behöver man ingen tråd på flashback för att bekräfta.
Citera
2021-06-18, 09:31
Medlem
Blaze.s avatar
Barn gillar inte öl, de gillar cola. Men det skadar ju inte att låta dom smaka om dom vill.
Citera
2021-06-18, 09:34
Medlem
Bluebeast72s avatar
Ser inget fel i att lilla olle eller lisa bär en kasse alkoholfria öl till matchen hos grannen. Knäpper upp den första kalla med självförtroende o lägger benen på bordet inför avspark.
Citera
2021-06-18, 10:04
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallyjonny
Men att dricka Herrljunga cider man köper i affären är ok.. Det som är i samma klass som en lättöl! Så va e skillnaden ???

Skillnaden är att du är helt dum i huvudet och förstår inte skillnaden medan vi andra gör det. Eller trollar, för så korkat är det du skriver.

Cider för barn är läsk, även Herrljunga. Öl är öl. Vad sägs som att svara på frågan alla undviker i tråden, VARFÖR?
Citera
2021-06-22, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Skillnaden är att du är helt dum i huvudet och förstår inte skillnaden medan vi andra gör det. Eller trollar, för så korkat är det du skriver.

Cider för barn är läsk, även Herrljunga. Öl är öl. Vad sägs som att svara på frågan alla undviker i tråden, VARFÖR?

Frågan är ju VAD det är du tycker är olämpligt. Personligen tycker jag inte att barn ska dricka alkohol så ur DEN synvinkeln är ju en helt alkoholfri Öl bättre än en 0,5% alkoläsk.

Att bara papegojrapa "Öl är öl" tillför ingenting.

Sen kanske det KAN vara så att om man vänjer sig vid ölsmaken tidigt så alokoholdebuterar man tidigare vilket såklart inte är bra men det kan man ju göra med riktig alkoläsk också så...vad är poängen egentligen?

Min treåring hemma ville smaka min alokohlfria öl nyligen och gillade det, bad om mer och har frågat efter det igen men han fick en (1) klunk och jag har inga planer på att låta honom smaka igen men speciellt orolig för att han gillade det är jag inte.
Sjuåringen tyckte det luktade "smutsiga pengar" och ville inte ha.
Citera
2021-06-22, 15:34
Medlem
oyegies avatar
Vanlig alkoholfri norrlands tror jag inte de gillar,smaka kan man ju göra förstås,men det finns ju annan alkoholfri öl med frukt/bärsmak de kanske kan prova, typ Omnipollo blåbärsoppa eller ostkaka.mycket goda,lär ju knappast att få dem till att bli alkisar.
Citera
2021-06-22, 15:46
Medlem
F.Hansens avatar
Ur pk-perspektiv är detta fel.
Samma tänk som att barn inte ska skjuta knallpulverpistoler.
Teorin är väll att man ger ett visst berättigande av själva pangandet och låtsasdödandet och gränser suddas ut mellan vad som är ok och inte.

Visst ligger det något i det, samtidigt som der beror på barnets ålder, natur, och sammanhang.

Hade jag haft en son skulle jag låtit han panga på med låtsasvapen, alkoholfri öl skulle fått vänta till 12-14.
Citera
2021-06-22, 21:14
Medlem
Spoektrikss avatar
Släpp fördomarna. Ni beter er som höns.

Öl är tillverkat av växter. Det är även juice och saft av olika slag. Skillnaden är att öl är mer åt det beska hållet än det söt/syrliga. Man föredrar olika.

Barn ska inte dricka alkohol (altarets allra heligaste sakrament är undantaget). Alkoholfri öl innehåller ingen alkohol
Senast redigerad av Spoektriks 2021-06-22 kl. 21:24.
Citera
2021-06-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Vad har ni för syn på detta? Ge kall, alkholfri öl tilll barnen och titta på fotbolls-em eller ej?

Det där var det sjukaste.

Jag tycker du också ska ge dem alkoholfri nubbe och chokladcigaretter.

Skämt och sido. Att du ens reflekterat i de banorna hade nog gjoet varenda soctant fundersam.

Ge barnen läskeblask och ngt fett och salt, tex chips och nötter.
Citera
2021-06-22, 23:31
Medlem
Spoektrikss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsgocrazy
Det där var det sjukaste.

Jag tycker du också ska ge dem alkoholfri nubbe och chokladcigaretter.

Skämt och sido. Att du ens reflekterat i de banorna hade nog gjoet varenda soctant fundersam.

Ge barnen läskeblask och ngt fett och salt, tex chips och nötter.

Tror du verkligen att en läsk är nyttigare än en alkoholfri öl? Nej, här är du ute på tunn is. Socker vill jag hävda är en synd som leder oss genom frestelse in i fördärv. Det märks att du fastnat i det västerländska träsktänket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in