Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Nejdå, de var extremt tydliga.
De släppte fram
regeringen, däremot var de extremt tydliga med att de hade två röda linjer som de aldrig skulle acceptera att regeringen korsade. En av dessa var LAS. Där fick V ge med sig, (pga att LO vek ner sig, så V hade inte längre någon kvar att kämpa ”för”).
Den sista punkten, där dock Hyresgästföreningen inte gav med sig, gav alltså V incitament att fortsätta strida för den punkten. För hyresgästerna.
Viktigt att göra en skillnad på att släppa fram en regering i sig, men att samtidigt säga att ”dessa två punkter (av 73) kommer leda till fällande av regeringen, bara så att ni vet”. Säger man det redan innan så vet ju alla parter förutsättningarna.
Det märkliga är ju i så fall att S och C trodde att V bluffade om detta…. Då kan man ju lika gärna säga att S och C aldrig borde satt sig i maktposition ihop, eller hur. Då de ju redan visste att V skulle fälla dem, om denna sista punkt drevs igenom.
Nä S och C har bara sig själva att skylla. Allt har varit glasklart från början. Att de sedan velat fortsätta pissa på V, fick de betala dyrt för.

L+C+MP+S valde att gå framåt ändå ja. För V stoppade dom inte.
Det är närmast tragiskt att de redan hårt prövade svenska skattebetalarna behövde utsättas för parodin men så blev det.
Fortsatt är det så enkelt att V släppte fram kökkenmöddingen som man var väl insatt i, vilket var smärtsamt uppenbart.
Senare valde man att fälla samma sak som man släppte fram pga ett avtal man hade god kännedom om.
Antingen var V oerhört naiva och trodde att JÖK:en av någon anledning skulle ändras till deras favör(oklart varför) eller så agerade man djupt ohederligt när man valde att backa från ett beslut man redan tagit.
I vilket fall somhelst så är det inget av alternativen som hedrar V.
Missförstå mig rätt här, jag tycker att det var bra att V hjälpte till att fälla regeringen, men jag var å andra sidan helt emot den från början.
Inte för en enstaka punkt, utan i dess helhet.