2021-06-22, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är inte bara Lööf som påstår detta, det är samstämmig information från JÖK-partierna och inte heller L förnekar detta.

Det ligger väldigt mycket i detta och jag tror svaret på din avslutande fråga är är att Annie satte allt på kortet att hon skulle kunna skapa en ny storregering i mitten som både inkluderade M och S. De skulle då inte kunna enas om någon annan statsminister än Annie som skulle stå i mitten mellan M och S.

Annie ville dock ha med sig L för att minska risken att C skulle få hela skulden för väljarsveket. Det lyckades fint då L hade sådana mesiga partiledare som inte kunde ta medialjuset och då dog L och C sög upp en del av deras väljare.

Det hela sprack dock pga att alla hatar Lööf och ingen annan än hon själv kan acceptera henne som statsminister. Hon hade ändå räknat med att M+KD skulle stå kvar hela mandatperioden och fria till C igen men istället konstaterade de att de måste närma sig SD.

Jag tror alltså att Annie var väl medveten om att C+L blev lurade av S men i det skedet ansåg hon ändå att detta gav henne bäst chanser att bli Sveriges Führer. L såg hon som sin lydiga knähund som kunde offras.

Det kan nog ligga en del i det; men då måste Lööf ha storhetsvansinne, och det kan nog stämma.

En normal person hade dock snart insett att M och S aldrig skulle sätta sig i en regering med det uttalade syftet att isolera SD eftersom det hade bekräftat SD som den enda oppositionen mot sjuklöverpartiet. Framförallt S kämpar med näbbar och klor för att hålla höger-vänster-skalan relevant hos väljarna.
Citera
2021-06-22, 22:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag tror nog att åkesson, Bush och Kristersson har pratat ihop sig 😀

Min killgissning är att Åkesson kan leva med Bush som statsminister men inte Ulf men vi får se
Och det kan vara SD's sätt att hindra en M-KD Regering med stöd av SD.

Drar mig just till minnes att Mp sa ja till att stödja en M-C-KD-L regering under bivillkoret att Lööf var statsminister.

Så denna mandatperiod hade vi alltså kunnat haft en borgerlig regering. Men UK sa nej till den.
Citera
2021-06-22, 22:09
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Tråkig ny historieskrivning som nu börjar få "traction": Det var bara L som ville ha "förnedringsklausulen" i JÖK för att stänga V ute. C hade inte med det där att göra.

Så var det ju inte.

Det är lite obehagligt att se/höra S och C så samordnat kommunicera bilden av att det (minsann) var L som ville stänga V ute (den s.k. "förnedringsklausulen").
I sak har de kanske inte fel men de glömmer märkligt nog att säga att även C stolt kommunicerade att de (C) sett till att V inte skulle få något inflytande. Så minns i alla fall Beer-Goggles verkligheten.

Var är de explicita frågorna från media om deras sätt att nu framställa historien?

Sen så är jag också lätt illamående av strömhoppet till den kommunicerade imagen av att "... asså, se på oss. Vi kan minsann prata med alla..." som nu trummas ut av spin-doktorer.
Citera
2021-06-22, 22:09
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Påstår Lööf. Tror du verkligen på allt hon säger?
Major Björklund var utpräglad antikommunist och mentalt kvar i Kalla Kriget. Så om han var mer emot V än vad Lööf var förvånar mig inte.

Så väl L, C, MP som V slåss om högutbildad urban medelklass i ofantlig sektor. Men L har även rätt mycket frikyrkofolk ute i landet som ogillar storstadsliberalerna och följaktligen även V.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Men i artikeln intervjuas kommunalråd. Centerpartiet är med och styr i 70(?) kommuner - man kan undra hur de lyckas med det om de är sådana åsiktspuritaner.

Tja kollar man valresultatet i dessa kommuner är det väsentligt fler som röstar C kommunalt än till riksdagen. Vilket gör att politiker på lägre nivå måste följa partipiskan hårdare än i andra partier för att kunna klättra. L har fritänkaren Torkild Strandberg som hellre är kung i Laholm än anonym i Stockholm, men någon motsvarighet i C känner jag inte till.
Citera
2021-06-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
V har inte vare sig ingått i eller godtagit något avtal mellan S och C plus L. C:s villkor har ju varit att V inte ska ha något inflytande. När det gäller SD så blir jag förvånad om du inte minns Åkesson "give them hell" från en budgetomröstning efter valet 2014. Men om du ändå minns det så kan du fundera vad har hänt sedan dess och huruvida SD numera blivit M:s knähund. Varför behöver man ens SD eller KD när vi har M och Ulf? Om Ulf, Ebba och Jimmie är överens om allting så kan de bilda ett parti som blir Sveriges största parti.

Märker att du fortfarande inte lyckats googla fram något som liknar V’s ohederliga agerande från SD’s sida.. du får gärna mer tid om du inte är smart nog att ge upp den tanken?

V godtog just den JÖK man häromdagen valde att fälla.

Man släppte fram den i riksdagen och det är väl dokumenterat och oomstritt. Du hävdar ändå att det inte skett?
Inte undra på att du röstar V..

I övrigt vet jag inte vad du yrar om.. har det med TS att göra öht så får du förtydliga dig.
Citera
2021-06-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Givetvis finns det begränsningar. Man har en budget. Vid uppköpet börjar man givetvis med att upphandla det som är kritiskt sedan fortsätter man tills alla pengar är öronmärkta.

Inte mycket svårare än en vanlig hushållsekonomi.

Jag inbillar mig dock att det initialt kommer bli mindre lyckat där man shoppar som fulla sjöman på landpermission; men när de bistra konsekvenserna av sådant beteende skall betalas lär sig folk snabbt den hårda vägen.

Väljarnas agerande får en direkt återkoppling, som gör att de mycket snabbt inser alla handlingar har konsekvenser på ett helt annat sätt än nu.
Koppla det till reformutrymme så slipper du baksmällan.
Citera
2021-06-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Hur skulle jag veta det menar du?

Konstaterar bara att du inte kan ge exempel på när SD bröt mot någon överenskommelse. Du står svarslös här och fokuserar på trams istället. Föga förvånande dribblar du bort dig själv.

Svara på frågan istället, visa när SD agerade ohederligt likt V gjorde när dom först godkände ett avtal för att senare fälla detsamma.

Jag väntar..

Suck vad tröttsamt att samma faktafel upprepas gång på gång i tråden.. 😂 För jag förutsätter att du menar det att V gick vidare med sin uttalade avsikt att fälla regeringen.

V godkände aldrig någonsin punkt 44 i det där avtalet mellan Januaripartierna. Tvärtom, V var tydliga med det redan år 2018, att de skulle fälla regeringen om regeringen fortsatte driva igenom just den frågan.

Det är ju just det som nu är anledningen att V nu går med stormsteg framåt i opinionsundersökning - att de håller sitt ord - en mycket sällsynt kvalitet bland dagens politiker.

Man behöver inte gilla V, men rätt skall vara rätt. Några löftesbrytare har de ej varit i denna fråga.
Citera
2021-06-22, 22:15
Medlem
Citat:
Är du verkligen sugen på att överlåta en budget på ca 1000 miljarder kronor om året till samling lågbegåvade individer som knappt lyckats ta sig igenom en gymnasieutbildning som alltid varit avlönade av oss skattebetalare? (Strandhäll, Ygeman, Margot Wallström, Löfvén,…)

Anser du verkligen att du inte skulle kunna göra bättre val än detta bottenskrap?
Större delen av svenskar är hjärndöda, typ 99%, politiker och tjänstemän i Sverige avspeglar bara folket. Det är en direkt koppling.

Intelligens är inte vad som sållat fram politiker i Sverige, det är andra egenskaper och egenheter.
Citera
2021-06-22, 22:16
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och det kan vara SD's sätt att hindra en M-KD Regering med stöd av SD.

Drar mig just till minnes att Mp sa ja till att stödja en M-C-KD-L regering under bivillkoret att Lööf var statsminister.

Så denna mandatperiod hade vi alltså kunnat haft en borgerlig regering. Men UK sa nej till den.

1. Alliansens + MP:s röster hade inte räckt för att bilda en regering. En sådan regering måste ha ytterligare stöd av ett till parti. Att S eller V skulle ha stött en sådan regering ser jag inte som realistiskt.

2. Varför skulle M ha accepterat Lööf som en statsminister. Hon fick enbart 8,6% av rösterna. Moderaterna 19,8, dvs avsevärt större röstandel. Finns ingen anledning att släppa statsministerposten för m.
Citera
2021-06-22, 22:18
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Typ som att de lovade att en röst på dom var en röst på en borgerlig regering 2018? Jag menar, C är väl knappast ett parti som "står för sitt ord" eller "inte blåser sina väljare"? ^^

Nej precis, det håller jag helt med om. I grund och botten är vår borgerliga demokrati just det, en demokrati för fastighetsägare - kapitalister. Vilket man tydligt ser i denna kris, den mediala chocken över att V agerar utefter vad ~ 70 procent tycker om marknadshyror istället för att svansar efter lobbyister
Citera
2021-06-22, 22:18
Medlem
Citat:
Givetvis finns det begränsningar. Man har en budget. Vid uppköpet börjar man givetvis med att upphandla det som är kritiskt sedan fortsätter man tills alla pengar är öronmärkta.

Inte mycket svårare än en vanlig hushållsekonomi.

Jag inbillar mig dock att det initialt kommer bli mindre lyckat där man shoppar som fulla sjöman på landpermission; men när de bistra konsekvenserna av sådant beteende skall betalas lär sig folk snabbt den hårda vägen.

Väljarnas agerande får en direkt återkoppling, som gör att de mycket snabbt inser alla handlingar har konsekvenser på ett helt annat sätt än nu.

”Har en budget” och ”börjar man givetvis” ställer höga krav på en upplyst despot som talman. Annars går det snabbt åt helvete.. Jämförelsen med hushållsekonomi är patetisk. Det är ett enormt mycket större avstånd till statsbudgeten än den egna ekonomin. Plus att (missbrukande) av kreditkort är lite för vanligt för att det ska kännas ens lite tryggt på populationsnivå.
Citera
2021-06-22, 22:19
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Ni alla rassar som röstade på SD. Hur känns det att ni har förstört allt? det var inte vänstern som fällde utan SD som skapade missförtroende förklaring. SD Har i två val nu tvingat övriga att göra oheliga konstelleationer och massa liknande.

Hade vi slutat röstat på SD hade vi aldrig haft dessa kriser. Dessutom är det en stark korrelation att gängvåldet har ökat under SDs tid i riksdagen. Det är för att SD skapar rasism och hat.
Nu är det hatare lite här och där världen över. Hat är något en individ äger. Finns så jävla mycket hat mot allt och överallt på vår jord.

Varför dra upp SD när det gått åt helvetet för Stefan.
Krisen får sossarna stå för själva. De har skapat krisen. Ingen annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in