2021-06-22, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Demokrati är inte en gråskala. Det är ja eller nej. Jämlikhet är en gråskala. Ett annat luddigt begrepp är rättvist/orättvist. Det är nog det som de flesta på något sätt åberopar fast de kallar det demokratiskt/odemokratiskt.
Kläm fram en definition som är entydig och verifierbar och falsifierbar för denna demokrati.
Citera
2021-06-22, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Det håller på att hända, Annie Lööf är på väg att bli Sveriges nästa statsminister.

Glöm det, makten framför allt är vad som gäller för S.

”- Vi ska göra vad som är bäst för Sverige (=socialdemokratin). Inbilla dig inget annat.

Dessutom har väl Löfven redan deklarerat ”jag accepterar ingen annan statsminister än mig själv”
Citera
2021-06-22, 20:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Allt är ju Löfvens beslut nu och han vill ju inte (Och behöver inte) prata med media eller debattera mot någon. Så om inte han håller pressträff så får media tjabba om andra ovidkommande personer som Lööf.

Eftersom det är Lööf som försatt oss i den här situationen är det inte helt fel att diskutera henne.
Citera
2021-06-22, 20:53
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juholt69
Jag skulle inte bli förvånad om detta sker före att Sverigedemokraterna får något inflytande. Och det är helt rätt. Prio ett är att värna vår demokrati från högerextrema krafter. Vi får inte glömma vad som skedde för snart 100 år sedan.

? Du kanske har missat att SD är ett mittenparti och C är på yttersta högerkanten, C behövde få S att införa marknadshyror, annars hade ju Reinfeldts regering (alliansen) redan infört det...
Citera
2021-06-22, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Du är mer insatt i SD än jag. Är SD helt överens med M och KD (och snart även L) om sakpolitiken i alla dess områden? Om inte, hur tror du att regerandet kommer att funka?

Hur skulle jag veta det menar du?

Konstaterar bara att du inte kan ge exempel på när SD bröt mot någon överenskommelse. Du står svarslös här och fokuserar på trams istället. Föga förvånande dribblar du bort dig själv.

Svara på frågan istället, visa när SD agerade ohederligt likt V gjorde när dom först godkände ett avtal för att senare fälla detsamma.

Jag väntar..
Citera
2021-06-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Efter sprickan – nu enas liberaler bakom SD-linjen

Liberalerna har lämnat januariavtalet och samarbetet med Stefan Löfven.

Nu vill även kritiker mot sidbytet låta M-ledaren Ulf Kristersson pröva sina möjligheter att bilda regering.

– Vi är ett enigt parti i den här situationen, säger partiveteranen Barbro Westerholm.

https://www.expressen.se/nyheter/efter-sprickan-nu-enas--liberaler-bakom-sd-linjen/
Att Kristersson skulle få frågan existerar nog bara i fantasin. Antingen röker C och V fredspipa till ansjovisen eller så utlyser regeringen nyval. En icke S-ledd regeringen vore en katastrof för Sverige och Löfven ser alltid till rikets bästa.

Jöken är DÖ, leve midsommarkröken!
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
En inte helt obefogad kritik, oavsett vad man tycker om Mellin.

Falskspelet från C+L var förstås inte primärt UK's fel. Möjligen kan man säga att han borde ha avkrävt besked från C+L hur de skulle agera om valresultatet blev som alla opinionsundersökningar visade att det skulle bli. Om de då vägrade att svara på det borde M aldrig gått till val med C+L.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Glöm det, makten framför allt är vad som gäller för S.

”- Vi ska göra vad som är bäst för Sverige (=socialdemokratin). Inbilla dig inget annat.

Dessutom har väl Löfven redan deklarerat ”jag accepterar ingen annan statsminister än mig själv”
Så vadå? Känner du Löfven som en särskilt principfast person som står för vad han säger?

Nu kommer det inte att hända ändå, men inte för att han sagt det, utan för att S är så makthungriga.

Faktum är att om ingen backar från sina deklarationer så måste det till extra val och förändring i mandatfördelningen för att det ska kunna bildas någon regering.
Citera
2021-06-22, 20:56
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Instämmer. Om det är något som kan ena de övriga sju partierna just nu så är det väl antipatin mot Lööf.
Ha, ha. Ja, där har hon en fråga som förenar såväl den ”breda mitten” (Inklusive delar av hennes eget parti) som ”ytterkantspartierna”.

Centerpartiet - alla pengar och egna opinionsmätningar till trots - har nog missbedömt den här situationen. Är det dessutom nu så att Centerpartiet tidigare ökat sitt stöd bland kvinnliga akademiker i städerna är det lättflyktiga röster som snabbt kan gå förlorade vänsterut.
Citera
2021-06-22, 20:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Att Kristersson skulle få frågan existerar nog bara i fantasin. Antingen röker C och V fredspipa till ansjovisen eller så utlyser regeringen nyval. En icke S-ledd regeringen vore en katastrof för Sverige och Löfven ser alltid till rikets bästa.

Jöken är DÖ, leve midsommarkröken!

Jag tror inte heller att vår näste statsminister heter Kristersson. Min poäng var borgfreden inom L som lagt bråket om SD åt sidan. Helt nödvändigt om de ska kunna kraftsamla inför valet nästa år.
Citera
2021-06-22, 20:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Kläm fram en definition som är entydig och verifierbar och falsifierbar för denna demokrati.

Demokrati är inte synonymt med att förvalta väl som många tycks tro. Man kan väl säga att Sverige är motsatsen till en sociokrati.
Citera
2021-06-22, 20:59
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zolotukhin
Jag överdriver lite. Men kommer ihåg tydligt att det var betydligt mer uppståndelse när SD "trotsade praxis" och skulle rösta på oppositionens budget. Idag är det ju vardagsmat.

Det är en historisk händelse. Men samtidigt fullt naturlig utveckling i många länder där dessa stigmatiserade partier får ökat folkstöd.
Det kan så klart hända att fyra månader av regeringsbildning i början av mandatperioden har gjort journalisterna blasé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in