Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Det är inte lika självklart att vara fullt ut negativ till SD idag som för tre respektive sju år sedan, så är det. Men fortfarande handlar politiska allianser om vad man kan enas om, men också vad man INTE kan enas om.
Starka personliga och principiella värderingar gjorde att L och C inte kunde acceptera att SD hade ungefär samma roll som V har haft för S genom åren. Att sälja sig dyrt till "motståndaren" uppfattades som en smakligare lösning just då. Det är inte säkert att detta kommer att upprepas.
(Det är, realpolitiskt, en j-a skillnad på att liera sig med gråsosse-S, som C gjorde på 50-talet och att som ekonomisk höger konkurrera med identitets- och bidragsvänstern. Om Annie och Björklund blev lurade, bortfintade, var dålig politiker eller helt enkelt för offer en oförutsedd politisk utveckling kan kvitta.)
Ja.
Jag kan tänka mig att C kan avtala med M på samma sätt som med S.
Men SD kommer antagligen inte gå med på det. SD kommer att stoppa en M-regering.
Så det fungerar inte. Däremot antog man att V inte skulle vilja hindra en S-regering. Vilket i stora drag stämt.
Så SD hindrade en M-regering, men V hindrade inte en S-regering. (Fram till nu då. Och där påstår V att det är bara en punkt som är ett hinder).
Jag ser väl inte riktigt att C+L blivit bortfintade. Skattekvoten har sjunkit. En del säger tom att Regeringen för nyliberal politik. Det är naturligtvis inte sant, men de till vänster menar att det inte är S-politik, och det tyder väl på att C+L varit framgångsrika.