Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Påstår Lööf. Tror du verkligen på allt hon säger?
Det är inte bara Lööf som påstår detta, det är samstämmig information från JÖK-partierna och inte heller L förnekar detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
sx-gh
Min analys av det hela är ganska enkel. Det här var planerat; förmodligen var det här precis vad som stod på den hemliga lappen som Löfven och Sjöstedt delade mellan sig.
Planen var enkel. Ta in Centerpartiet i regeringssamarbetet och splittra borgerligheten genom att lova Lööf guld och gröna skogar. Allt hon pekade på: Arbetsförmedlingen, LAS, marknadshyror. En lång önskelista. Samtidigt fick socialdemokratin behålla regeringsmakten, och med den utnämningsmakten.
När det sedan började bli dags för Centerpartiet att få utdelning för sitt samarbete, ja då sätter Vänsterpartiet ned foten och fäller regeringen tillsammans med M, KD och SD. Och så blir det inte ens en tumme av Centerpartiets fina överenskommelse.
Det var därför som Centerpartiet fick igenom så mycket med sin överenskommelse med vänstern, för vänstern hade aldrig minsta tanke på att leverera.
Den enda frågan är hur medveten Annie Lööf var om detta. Lurade Löfven skjortan av henne? Eller spelade hon bara med för att undvika nyval, hålla Sverigedemokraterna borta, få det att framstå som att hon var en bra förhandlare? Jag tvivlar lite på det. Jag tror att Socialdemokraterna helt enkelt lurade Annie Lööf genom att låtsas ge henne allt vad hon ville ha, sedan gjorde hennes ego och hennes girighet resten.
Det ligger väldigt mycket i detta och jag tror svaret på din avslutande fråga är är att Annie satte allt på kortet att hon skulle kunna skapa en ny storregering i mitten som både inkluderade M och S. De skulle då inte kunna enas om någon annan statsminister än Annie som skulle stå i mitten mellan M och S.
Annie ville dock ha med sig L för att minska risken att C skulle få hela skulden för väljarsveket. Det lyckades fint då L hade sådana mesiga partiledare som inte kunde ta medialjuset och då dog L och C sög upp en del av deras väljare.
Det hela sprack dock pga att alla hatar Lööf och ingen annan än hon själv kan acceptera henne som statsminister. Hon hade ändå räknat med att M+KD skulle stå kvar hela mandatperioden och fria till C igen men istället konstaterade de att de måste närma sig SD.
Jag tror alltså att Annie var väl medveten om att C+L blev lurade av S men i det skedet ansåg hon ändå att detta gav henne bäst chanser att bli Sveriges Führer. L såg hon som sin lydiga knähund som kunde offras.