Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Tack för klargörandet att det är ThAh vi ser på facebook!
ThAh är även vän med PeKr och en mängd andra personer vars namn förekommer i tråden. Faktum är att nästan vilken teori man än har så finns en koppling till ThAh.
1. Han känner danskar och tidigare ägare till den lägenhet där ErAn festade.
2. Han känner andra danskar med koppling till PeNi
3. Han känner Levinare, vilket ger en koppling till Bråtenv. 70 och vittnet som hört saker på balkongen, sett bil komma hem och ge sig av.
4. Han känner PU och verkar ha varit ute med PU på stan.
5. Han skulle teoretiskt kunna dela bil med UrAh från Stadt.
Att Judaland klart identifierar ThAh är bra. Om han juni 1992 fortfarande bor på Madlyckevägen så är det fullt rimligt att PU skjutsar hem honom och att ThAh tar sig till Stadt på annat vis. PrKr placerar mycket tydligt ThAh på Bråten tidigare under dagen eftersom PeKr uppger att PU och ThAh frågat efter skjuts till Stadt.
När ThKr möter PU vid kön till Stadt så nämner han inte ThAh, vilket kan tyda på att PU har rätt i att ThAh tagit sig in på annat vis. PeKr insinuerar att PU parkerat på Trädgårdsgatan, eftersom PU kommer från "Trädgårdsgatans håll".
Med reservation för att jag aldrig varit i Mariestad, än mindre på Stadt, så tror jag inte PeKr har något som helst belägg för att PU parkerat på Trädgårdsgatan. PeKr kan ju omöjligen avgöra om PU kört in eller gått in. PU kan ju teoretiskt ha gått Kungsgatan och sedan gått därifrån mot Stadt.
Om PU verkligen är så full och har så svåra sår i ansiktet så kan PU:s jämrande, om det är korrekt återgivet, handla om "Vad har jag gjort" underförstått hur har jag sårat mig, har jag förstört mig i buskaget.
Såväl PeKr som PU kan alltså berätta korrekt vad de minns.
Oavsett vilket så verkar det klart att polisen visat sådant intresse för ThAh att hans dotter reagerat på det. Om jag förstått det rätt så gick PeKr till polisen 1997. CaTä var då 10-11 år och bör ha fått en någorlunda korrekt information om vad som var på gång. Kanske kan hon ha uppfattat pappans bortavaro hos polisen som att han var anhållen, vilket också kan vara korrekt uppfattat.
Har ThAh verkligen kvitton på att han varit på annan ort under mordet? Skulle han i så fall spara dem tills den dag PeKr kontaktar polisen, hade han alls förstått att de var viktiga? Och om han haft kvitton, varför skulle då hans dotter uppfatta honom som misstänkt av polisen. Att vara på annan ort är ju grunddefinitionen på ett alibi.
ThAh förefaller inte ha kontakt med sina barn.
Är det någon som vet om ThAh verkligen bodde på Madelyckevägen 1992?
Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Jag kanske bäst svara på frågan själv...
Enligt Skattemyndigheten är ThAh62 pappa till CaTä. Skattemyndigheten får dock inte svara på frågan om någon är adopterad. ThAh är alltså hennes pappa juridiskt, antingen såsom biologisk far eller såsom adoptivfar.
ThAh har bott på Madelyckevägen sedan 1987. Jag frågade aldrig om CaTä bodde där redan då. Det är givetvis möjligt att hon flyttar in senare. Det kan också vara så att han bott med mamman sedan CaTä var spädbarn.
ThAh flyttar dock hem till sina föräldrar på Sandbäcksv en månad 1991. Därefter flyttar han till Bäckaskogsv. 11 där han bor till 2004. Jag frågade inte om familjen flyttade hem till hans föräldrar, men det ligger väl närmast att tro att ThAh skiljde sig 1991 varvid han flyttar hem en månad till föräldrarna innan han får egen lägenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Judaland
Jag vill mena att PeKrs antagande om parkering är möjligt. Hade man tex gått via kungsgatan är chansen stor att man vikt av vid Duka/Systembolaget och kommit till Stadt via torget. Kommer man istället via Nygatan eller stadsparken från söder så är PeKrs antagande rimligt.
Ang. kvitton så skulle det kunna röra sig om jobbrelaterad dokumentation som i efterhand gått att få fram via bokföringen.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
OK Jag förstår att vägen via torget är lite genare.
Men PeKr placerar ThAh på Bråten den dagen och det är helg. Jobbrelaterad dokumentation är givetvis möjlig, men i så fall har ju PeKr fel när han beskriver hur PU och ThAh vill ha skjuts.
Det finns flera skäl att tro att ThAh inte talar sanning om vad han gjorde natten då Helena försvann och den som vill påstå att PU ljuger om klinkersläggningen måste samtidigt påstå att PeKr har fel om nattens händelser.
Jag har varit borta lite, och då fylls det på med inlägg!
Jag är inte helt säker på om jag har förstått alla turer rätt om PK, PU och TA, men det ena måste verkligen inte utesluta det andra. PU kan mycket väl ljuga när han säger att klinkerläggningen med TA ägde rum på lördagen (att den i själva verket inte ägde rum), och TA kan mycket väl ljuga när han säger att klinkerläggningen med PU inte ägde rum på lördagen (att den i själva verket ägde rum). Av någon anledning ljuger en av herrarna PU och TA! Frågan är bara varför.
Hur PU tog sig till Stadt, förefaller vara höljt i dunkel. Från vilket håll någon säger ha sett PU komma gående säger egentligen inte ett smack. Däremot säger PK i tråden att han såg PU gå i riktning mot Trädgårdsskolans parkering efter det att Stadt hade stängt. Jag har för mig att PK menade att PU gick utmed Nygatan, men om PU skulle ha gått mot Trädgårdsskolans parkering via torget, öppnar ju helt andra möjligheter upp sig.
När det gäller TA:s vara eller icke vara på plats i Mariestad, undrar jag: Vet någon säkert att TA var i Mariestad den här kvällen eller är det bara spekulationer? Sågs han på Stadt?
Sedan har jag inte koll på den påstådda tråden på Facebook om CaTä, men att hon pratar om att hennes "pappa" ska ha varit anhållen i Helena-fallet är dock intressant (om det nu har återgetts korrekt). Dock kan "anhållen" vara ett fel använt ord för det kanske egentliga "varit inne på förhör".
Kan det styrkas att CaTä menar att hennes "pappa" har varit inne flera gånger (på förhör) hos polisen?
I övrigt fylls listan över förnekanden på: PU vägrade i åratal att kännas vid BW, PU och TA är inte överens om klinkerläggningen och BW ville inte veta av MK på bild, medan MK inte hade problem med att synas med BW.
Att PU kom upp till PK på morgonen och var skitig, hade rivsår - varav det ena ska ha varit en svårt sargad underläpp - och var skogstokig, kan omöjligen bero på något snubblande i en buske - som för övrigt var en helt ologisk väg att upp till PK. Lägg till detta att PK hävdar att PU tvättade sin bil med klorin iklädd bland annat stövlar, vägrade följa med ner till polisen och allt det där, så förstår nog de flesta att PU är insyltad. Likaså är "mannen med pilotglasögon" insyltad.
Men här uppstår en intressant situation: "Mannen med pilotglasögon" observeras i Mariestads centrala delar runt 03:30, vilket säger att han inte hade någon bil och att han sågs vid en senare tidpunkt än han själv säger var möjlig. "Mannen med pilotglasögon" kan alltså omöjligen ha hunnit/kunnat få bort Helena själv och utan bil, om det nu skulle ha varit han som bragde Helena om livet (ensam, alltså). Alltså måste det ha funnits minst en till person - även om jag kan tänka mig både två eller tre personer till.
Alltså: Det måste ha varit minst två personer närvarande när Helena bragdes om livet, men med tanke på att jag inte tror att en ensam kvarvarande person klarade uppgiften själv, kan det också ha varit tre personer från början. Eftersom "mannen med pilotglasögon" tycks ha lämnat brottsplatsen och börjat gå hemåt, tror inte jag att bara en ensam person kunde ha stannat kvar och tagit hand om alltsammans. Två personer från början räcker alltså inte. Därför tror jag att det var minst en till person kvar och "städade" (två som städade), alltså att de var tre från början (varav en alltså lunkade därifrån). Men det kan minst lika gärna ha varit fyra personer från början. Säg att PU och "mannen med pilotglasögon" skulle vara givna, men vem skulle den tredje - och kanske fjärde - ha kunnat vara?