2021-06-22, 19:31
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Israel är en rasistisk terrorstat, som ockuperar hela Palestina.

Jag vägrar ge mig in i en diskussion där jag stödjer någon av sidorna då de är lika stora kålsupare.
Citera
2021-06-22, 19:35
Bannlyst
Citat:
Israel är en rasistisk terrorstat, som ockuperar hela Palestina.

So is Islam.
Citera
2021-06-22, 19:36
Medlem
Citat:
Där ser du vem som dikterar.

Hahaha!! Jag ångrar att jag gav mig in i den här tråden!

Wallström förtjänar en medalj eftersom hon är en av tidernas sämsta politiker och har befordrats långt över sin kompetensnivå (2 årigt gymnasium och jobb på bank). Skönt att Abbas äntligen fick chansen att belöna sin "soldat" innan hon var tvungen att avgå av "familjeskäl"!
Citera
2021-06-22, 19:38
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Nu är ju problemet erkänt svårlöst minst sagt, men tillåts jag skämta så kanske man kunde ena bägge sidorna mot en gemensam fiende, t,ex Iran?

Det största problemet är som vanligt en fråga om religion. Lösningen ligger nog i att få båda ortodoxa judar och deras arabiska motsvarigheter att sluta upp med att vara så fundamentalistiska.

Förstår vad du menar, ja en gemensam fiende skulle kunna få palestinier och israeler att göra gemensam sak. Vem vet, kanske inte kommer att handla om Iran utan en ny makt i regionen som får de båda att inse vilket litet pluttområde de bebor, och att vid ett stort hot mot denna så måste de samarbeta. Kan låta som en dröm... tom en barnslig sådan. Men lek bara med tanken att se palestinska och israeliska soldater, sida vid sida, brothers in arms. Att båda förstod hur mycket de har gemensamt.

Håller med om att lyftes religion ur konflikten så skulle den bli betydligt mer lätt att lösa. När människor inte är så intresserade av detta liv utan ser till livet efter detta, inte konstigt att de konflikter vi har här och nu inte blir attraktiva att lösa.
Citera
2021-06-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Håller med om att lyftes religion ur konflikten så skulle den bli betydligt mer lätt att lösa. När människor inte är så intresserade av detta liv utan ser till livet efter detta, inte konstigt att de konflikter vi har här och nu inte blir attraktiva att lösa.

Religionen måste göras mindre attraktiv på något sätt.
Citera
2021-06-22, 20:13
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Religionen måste göras mindre attraktiv på något sätt.
Ja, där har Israel en märklig inställning. Muslimer i Palestina är ättlingar till judarna, men accepteras ändå inte, trots att judarna är så noga med sin etnicitet.
Citera
2021-06-22, 20:24
Avstängd
Citat:
Israel är åtminstone den enda demokrati som finns i området.
Om man nu anser en apartheidstat kan klassas som demokrati.
Citera
2021-06-22, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ja, där har Israel en märklig inställning. Muslimer i Palestina är ättlingar till judarna, men accepteras ändå inte, trots att judarna är så noga med sin etnicitet.

Det märks att du har läst på litegrann, men tyvärr är du fortfarande helt efterbliven.

Palestinier är inte några muslimer ifrån början. Utan det är något som har tvingats på dom medans länderna i området har varit relativt splittrat.

Nu har dock alltid palestinierna haft rätt att stanna kvar där när israel har tagit tillbaka mark. Vid varje krig har israel alltid sagt till palestinier att ni har all rätt att få bo kvar här i erat eget land. Men i så fall kommer det ske under ett israeliskt styre. Varav dom som ville fortsätta vara muslimer har tagit chansen och utvandrat.

Infact.. Tar du en titt på diverse folkstammar som håller till inne i dagens israel så är en ganska intressant folkstam dom som bor uppe på Golan höjderna.
Under sexdagarkriget så tog Syrien sig upp där, och tvingade på området att dom skulle leva under islam. Då dom behövde området till att skjuta artilleri eld emot Israelerna. Varav israelerna stormade området och tog tillbaka det illa kvickt med Syrien springande därifrån som ett gäng strykrädda hundar.

Folket som bodde där, sa direkt att "Helvete heller att vi vill leva under Islam. Vi har sett vad dom gör med folk." så dom bor kvar där nu, såsom dom alltid har gjort, o har sin mark där dom får valla sina getter precis som dom ville.

Så det enda som har tvingats in i den regionen är i princip Islam. Få av de palestinierna som bor kvar där i Gaza sympatiserar med Hamas. Tvärtom.. Det området togs över med våld utav det muslimska brödraskapet.

Tråkigt som fan för judarna att behöva kriga emot så många av sina egna. Men det finns en cancer där inne och den ska bort därifrån. Den har ingenting i den regionen o göra öht. Det är ingen som vill se den där. Den är ofta påtvingad. O den cancern kallas för Islam.
Citera
2021-06-22, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Den här tråden kanske passar bättre i något annat forum men moderatorn får väl flytta den isåfall.

Jag har en fråga angående konflikten i Palestina och Israel. Jag tar inte på något sätt part i denna fråga eller anser att det är rätt men jag frågar ändå.

Israel har ju en överlägsen militärmakt. Palestinierna har ju som bekant nästan bara kalaschnikovs och dynamit. Och Israel skiter ju fullständigt i vad omvärlden tycker eller anser om deras sätt att behandla Palestinafrågan.

Så jag undrar bara stillsamt varför inte Israel gör slag i saken och utrotar alla Palestinier? Alltså rakt av - driver dom på flykten ut därifrån och dödar dom som vägrar dra. Och på så sätt får ett slut på tjafset där nere en gång för alla.

Kommentarer? Och kom nu ihåg att jag inte förespråkar denna metod eller så, utan jag undrar bara helt ärligt varför Israel låter sig konfronteras hela tiden med självmordsbombare och sån skit.

För att Israel bara vill bli lämnade i fred, det är som du redan konstaterat ingen konst för Israel att skapa ett 100km+ brett bälte av ingemannsland.

Det är en vanlig missuppfattning att "israel" inte vill ha fred, problemet är att deras "motpart" (och tidigare motparter) enbart accepterar att alla judar (helst) utrotas och/eller lämar mellanöstern.
Citera
2021-06-22, 21:01
Medlem
Citat:
Palestina är en diktatur, så ja.
Kallar du Israels maktutövning på ockuperad mark för demokrati?

Jag med många andra anser att statsskicket är föremål för diskussion först efter en statsbildning, något som Israel förvägrar sina grannar genom att härska och söndra.
Citera
2021-06-22, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
För att Israel bara vill bli lämnade i fred…..

Det är en vanlig missuppfattning att "israel" inte vill ha fred…

Tror du man uppnår ditt påstående genom att fortsätta ockupera och fördriva palestinierna?
Citera
2021-06-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Tror du man uppnår ditt påstående genom att fortsätta ockupera och fördriva palestinierna?

okupera vadå och fördriva från vart? den suvärana nationalstaten palestina? bitch plz.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in