2021-06-22, 13:38
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blargg
Men är det verkligen sann demokrati att ignorera 20% av alla röstande väljare?

Det är även sann demokrati att ignorera 49% av röstande väljare. Har ni inte läst något om demokrati? Varför tror du demokrati kallas för majoritetens tyrrani?

De som lyckas bilda en majoritet behöver inte ta hänsyn till politiska åsikterna som minoriteten har. Däremot är de ansvariga för deras välbefinnande, välfärd och trygghet men deras politiska åsikt behövs inte tas i beaktning. Det ÄR demokrati.
Citera
2021-06-22, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Såhär tyst har inte Annie Lööf varit på sociala medier sen hon födde sin unge för tidigt.

Antar att kontakterna med sossarna är febrila nu.
Äh vem bryr sig, hennes och sossarnas politiska karriär sjunger på sista versen, folk kommer tappa andan när det uppdagas vad som försiggår i Löfvéns regering, och det uppdagas snart.
Citera
2021-06-22, 13:39
Medlem
Blarggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du ska tvinga 83% att följa ett 17%-parti, är det demokratiskt?

(För att förtydliga så röstade jag också SD, men det är viktigt att hålla isär saker.)

Inte följa, men de borde rimligtvis få göra sin röst hörd då de representerar 17%, vilket de i dagsläget inte får i vår sk demokrati?
Citera
2021-06-22, 13:39
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Oerhört komiskt om C börjar samarbeta med V. Det skulle bli kortslutning hos centerpartisen liksom-fb

Att C samarbetar med V är inte konstigare än att L samarbetar med SD.

Två motsatta ideologier som hatar varandra men ändå samarbetar.
Citera
2021-06-22, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Den 31 maj presenteras regeringens utredningsförslag om fri hyressättning i nyproducerade hyreslägenheter. Jonas Sjöstedt lovade för två år sen att Vänsterpartiet kommer att avsätta regeringen om den går vidare med ett sånt förslag och inte skrotar det.

Nu blir det upp till bevis om man kommer att hålla fast vid det löftet. Det finns nämligen inga sätt för Stefan Löfven att slingra sig runt den här frågan. När LAS-utredningen presenterades för ett år sen tog Löfven avstånd från utredningens förslag och sade att utredaren inte hade följt regeringens direktiv. Frågan om marknadshyror är dock i motsats väldigt enkel och kan inte misstolkas på något sätt. Antingen är man för eller mot marknadshyror.

Bollen hamnar därför hos Vänsterpartiet. Kommer Vänsterpartiet att fälla regeringen eller vågar man inte ta risken att det blir ett regeringsskifte? Är det bättre med en rödgrön regering som inför marknadshyror än en borgerlig regering som inte kommer att ha mandat i riksdagen för att göra det?

I grunden handlar det om vad som är viktigast ideologiskt för Vänsterpartiet. Kampen mot marknadshyror eller kampen mot SD.

Vad tror ni blir utfallet?

Det enda jag kan säga är FUCK THEM ALL
Den enda jag har respekt för är Dagostar som faktiskt stod för hon sagt, resten av JÖK är bara rent jävla skräp och en belastning och kostnad för landet.
Citera
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Självklart.
Majoriteten behöver inte bry sig om minoriten eftersom majoriteten är just i majoritet.

Representativ demokrat i är en omskrivning för "utsedd majoritetsdiktatur" om det är vad majoriteten önskar göra med sitt mandat.
Citera
Avslutad
Citat:

Om jag och du har en demokratisk omröstning där 20 personer medverkar. 10 röstar för ditt beslut och 9 röstar för mitt och en väljer att inte rösta, men jag väljer sedan att inte räkna med 2 av dina röster för att jag inte tycker om dom och därför vinner jag... Då är det väl egentligen inte en demokrati längre, eller?

Pratar du om SD så fick de 17%, och ja det är fullt demokratiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Fast Schweiz har ju det, och det är ett fungerade land. Varför skulle Sverige inte kunna ha det?
Exakt. Men man vill ha makten och inte bry sig om folket. Om det vore som Schweiz politiskt så hade Sverige sett rätt så annorlunda ut. Och det går ju inte för sig.
Citera
2021-06-22, 13:41
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Med tvinga menar du att sätta press på dem antar jag för några verkliga tvångsmedel finns förstås inte. Annie måste själv välja om hon vill kindpussa kommunisterna och samarbeta med dem eller ge makt till SD.

Sossarna t.ex. är ju, och har ju varit, tvingade att samarbeta med en massa partier dom inte gillar.
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du ska tvinga 83% att följa ett 17%-parti, är det demokratiskt?

(För att förtydliga så röstade jag också SD, men det är viktigt att hålla isär saker.)

Fast när jag röstar har jag mer än en fråga i huvudet. Finns inget parti som representerar mig fullt ut. På en del saker är jag tokvänster, på en del tokhöger, och en del saker tycker jag spelar så pass liten roll att vem som helst funkar.

Vi måste börja rösta mer i sakfrågor. Fler referendum, infrastrukturen finns där.
Citera
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Såhär tyst har inte Annie Lööf varit på sociala medier sen hon födde sin unge för tidigt.

Antar att kontakterna med sossarna är febrila nu.

Annie Lööf snart ett fall för Missing People
Citera
Avslutad
Citat:
Inte följa, men de borde rimligtvis få göra sin röst hörd då de representerar 17%, vilket de i dagsläget inte får i vår sk demokrati?

Får Åkesson inte utrymme i riksdag och media, vad är det för skräp du sprider?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in