Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
L ligger på 2,3% nu så jag utgår från att de inte kommer in, sannolik klarar de inte ens 2,5% som ger dem partistöd.
Men skulle de mot all förmodan komma in och accepteras i en M-regering så kommer de att förgifta den och förstöra denna regering Det leder bara till regeringskris och att makten går tillbaks till S.
Jag håller med att L i en M + KD regering skulle bli ett orosmoment, och öka risken för regeringskris. Inte så mycket pga. Sabuni, som jag tror skulle kunna hantera ett regeringsansvar bra, men pga de krafter läs Stockholmsliberaler som vill få bort Sabuni och återgå till Löfven stöd.
Dock ska vi komma ihåg att skillnaden mellan blocken är mycket lite. Blir det en Frankenstein-regering ( S+ MP + C + V) efter nästa val, kan segern handla om 1-3 procentenheter, alltså va L förmodligen kan nå upp till. Om valet är att byta ut regeringen med stöd av L eller att ha kvar Löfven och L ut ur riksdagen, väljer jag det första även om jag vet precis som du att det är riskabelt och inte bra.
Hur M och KD ska kunna komma över de procent som L ändå kommer att få i ett val är förmodligen att göra ett valtekniskt samarbete eller att Moderaterna uppmanas att stödrösta på L. Som läget ser ut nu har L svårt att nå till 4% spärren, även om det inte är en omöjlighet.