2021-06-22, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Är hon häktad ännu? Eller är hon efterlyst?
Hon är häktad och greps under eftermiddagen. https://www.expressen.se/nyheter/krim/fallet-lilla-hjartat-nu-faller-hovrattsdomen/

Jag noterar att ingen av Rebeckaanhängarna dykt upp i tråden igen. Märkligt. De var ju flera stycken som var väldigt aktiva fram tills idag. Vi får väl se när de dyker upp.

De överlevande barnen vann idag. Amos kommer vara myndig när hon kommer ut. Silas kommer ha rotat sig ordentligt i sin nya familj och kommer sannolikt inte flyttas i första taget, även om vi tyvärr kan räkna med att Rebecka kommer få till umgänge med honom.

Det bästa är att Rebecka kommer få sitta i nästan fem år utan knark. Helt medveten om vad hon gjort och hur samhället ser på henne - en dråpare av sin egen dotter. En smutsig knarkare och manipulatör. En lögnare och rättshaverist.

Rebecca Segui borde skämmas. Hon vittnade till dråparens fördel i ärendet om LVU för Esmeralda, i timgsrätten och i hovrätten. Hon har inte bara hjälpt dråparen kunna utföra brottet. Hon har också försvarat dråpet av flickan. Vet skäms.
Citera
2021-06-22, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Hon är häktad och greps under eftermiddagen. https://www.expressen.se/nyheter/krim/fallet-lilla-hjartat-nu-faller-hovrattsdomen/

Jag noterar att ingen av Rebeckaanhängarna dykt upp i tråden igen. Märkligt. De var ju flera stycken som var väldigt aktiva fram tills idag. Vi får väl se när de dyker upp.

De överlevande barnen vann idag. Amos kommer vara myndig när hon kommer ut. Silas kommer ha rotat sig ordentligt i sin nya familj och kommer sannolikt inte flyttas i första taget, även om vi tyvärr kan räkna med att Rebecka kommer få till umgänge med honom.

Det bästa är att Rebecka kommer få sitta i nästan fem år utan knark. Helt medveten om vad hon gjort och hur samhället ser på henne - en dråpare av sin egen dotter. En smutsig knarkare och manipulatör. En lögnare och rättshaverist.

Rebecca Segui borde skämmas. Hon vittnade till dråparens fördel i ärendet om LVU för Esmeralda, i timgsrätten och i hovrätten. Hon har inte bara hjälpt dråparen kunna utföra brottet. Hon har också försvarat dråpet av flickan. Vet skäms.
Skandal och vidrigt att försvara Rebecka.
Men nu fick hon iallafall känna på att det inte går att ljuga sig fram.
Jag skäms över försvararens uttalanden, de hade lagt upp olika scenarier, men detta hade de inte räknad med?!
Knark lär hon få tag i innanför murarna, det finns alltid sätt, eller så har jag sett för mycket på film..
Jag hoppas verkligen att högsta domstolen inte tar upp målet, det finns ingen anledning, iallafall inte för att Rebecka ska få ett mildare straff, eller frikännas helt, som försvarsadvokaten och hon själv hävdade
Citera
2021-06-22, 00:27
Medlem
Pandalina4s avatar
Hoppas faktiskt lite på högsta domstolen å en morddom som åklagaren driver fram. Men är nog osannolikt att det tas upp.
Vill inte göra ett personangrepp så hoppas bara en domstol till med ökat straff
Är lite osäker på vad att flashbacks servrar nu ligger i Sverige innebär.
Senast redigerad av Pandalina4 2021-06-22 kl. 01:11.
Citera
2021-06-22, 04:32
Avslutad
VARFÖR skyddas Rebecka Gustafsson? Vart är media, inga bilder eller stora löpsedlar?
Blurrad bild i liten notis... pinsamt.
Vart är bilder på när hon häktas? Eller är hon inte det, fysiskt?
Genomrutten människa som nu äntligen får stå för vad hon gjort, även om straffet borde varit mord med påföljd livstid.
Citera
2021-06-22, 06:24
Medlem
Avengerssons avatar
Åtta år bakom galler, ha ha. Enligt tidningen NT bröt den "ömma" modern ihop när beskedet kom
Citera
2021-06-22, 06:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Att hänvisa till ”patologiskt rus” togs i princip bort efter ”massakern i Falun”, då Flink sköt hejvilt i en park.
Togs bort gjorde det väl knappast, däremot begränsades tillämpningen. Lite magstarkt att frikänna en gm som agerar beräknande och förslaget för att komma över vapen och sedan går ut och mejar ned oskyldiga.
Hade Flink greppat ett järnrör eller en yxa och svingat mot några runt honom nere i Falun hade han nog fått psykvård. Att ta sig från stan till regementet, smyga förbi vakten för att komma åt vapen och sen ta sig ut ( inte skjuta mot beväpnade vakter) tydde knappast på något patologiskt rus.
Samma lika här, mamman och pappan har pga droger misskött dottern och bidragit till hennes död fullt medvetet.
I ett sunt land hade mamman blivit avrättad.
Citera
2021-06-22, 07:43
Medlem
Socialtjänstens personal måste ju vara helt blinda att överlämna barnet till henne..vem som helst kan ju se att hon är ett psykfall.
Kolla bara ögonen.
Citera
2021-06-22, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Skandal och vidrigt att försvara Rebecka.
Men nu fick hon iallafall känna på att det inte går att ljuga sig fram.
Jag skäms över försvararens uttalanden, de hade lagt upp olika scenarier, men detta hade de inte räknad med?!
Knark lär hon få tag i innanför murarna, det finns alltid sätt, eller så har jag sett för mycket på film..
Jag hoppas verkligen att högsta domstolen inte tar upp målet, det finns ingen anledning, iallafall inte för att Rebecka ska få ett mildare straff, eller frikännas helt, som försvarsadvokaten och hon själv hävdade

Först det är försvarsadvokatens jobb att arbeta för personen den försvarar. Vi ska vara glada att de finns. Jag tycker domstolen verkar ha gjort ett bra jobb när de kom fram till att det var dråp. Sen kan man diskutera strafflängden. Det är osannolikt att HD tar upp fallet.

Narkotika kan hon få tag i fängelset. Vi får hoppas att hon blir drogfri. När hon blir det, så lär hon få det verkliga straffet. Annars kommer hon dö en förtidig död. Dock blir det nog svårt för henne att bli det.
Citera
2021-06-22, 08:42
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Togs bort gjorde det väl knappast, däremot begränsades tillämpningen. Lite magstarkt att frikänna en gm som agerar beräknande och förslaget för att komma över vapen och sedan går ut och mejar ned oskyldiga.
Hade Flink greppat ett järnrör eller en yxa och svingat mot några runt honom nere i Falun hade han nog fått psykvård. Att ta sig från stan till regementet, smyga förbi vakten för att komma åt vapen och sen ta sig ut ( inte skjuta mot beväpnade vakter) tydde knappast på något patologiskt rus.
Samma lika här, mamman och pappan har pga droger misskött dottern och bidragit till hennes död fullt medvetet.
I ett sunt land hade mamman blivit avrättad.

En rätt duktigt försvårande omständighet för fänriken var att han visste att han blev tokig av sprit.
Citera
2021-06-22, 10:32
Medlem
Inthemiddles avatar
Jag vet att R varit aktiv härinne. Hon sköt sig själv i foten när hon försökte lista ut vem jag är.
Personen hon trodde var mig är en person som fanns i hennes omedelbara närhet under vår uppväxt.
Detta hade användaren omöjligt kunnat veta om denne inte var R. Hon erbjöd mig även en fika för att, gissar jag, tala om gamla minnen.
Citera
2021-06-22, 10:35
Avslutad
Efter att ha läst igenom större delar av förhören med biol mamman och pappan är det tydligt att pappan vägrade ringa 112 därför att han trodde han skulle (bland annat) dömas till livstid då. Det är vad han sa när han sprang runt på jorden till polisen. Jag tror också mamman är skyldig och borde fått max för dräpande. Om man dömer ut det straffet borde detta i så fall generera det strängaste straffet för dråp?

Men om man tittar på bevisningen tror jag att hon hade kunnat slippa bli fälld för dråp därför att bevisningen inte var tillräcklig. Kanske är nån annan mer insatt, men den här advokaten Righammar verkar mest ha fört fram bevis på att mamman var en tillräckligt bra mamma och inte huruvida hon var medveten om att Lilla Hjärtat riskerade (tillräcklig sannolikhet för domen) att dö om de inte ringde 112.

Det mamman kunnat göra var att skylla på pappan, att han typ hotade att döda henne om hon ringde 112. Han var ju död och hade inte kunnat säga"nej, så var det inte alls". Om hon lagt fram den lögnen trovärdigt hade hon kanske inte fällts. Det sjuka och vidrigaste var utöver flickans hälsotillstånd rent fysiskt hur många olika droger hon hade i kroppen. Hade de kunnat visa att mamman gett dottern dem hade hon nog dömts för mord ändå.
Citera
2021-06-22, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Patrik dog av hjärtstillestånd orsakat av abstinens av flera narkotiska preparat.

Han bröder har ingen del i detta. Det var en broder som såg till att Idiot-Patrik till slut ringde 112.

Hans ena bror är ju också en nöt. Eller var det i uppväxten iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in