2021-06-21, 20:01
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3m.22
Är 76 % en knapp majoritet?

Du påstod att C-väljarna inte bryr sig om denna fråga. Vad har du själv för källa för att styrka ditt påstående?

76% ? Var får du den siffran ifrån och hur lyder frågeställningen? Jag har länkat undersökningen tidigare.

Jag tror inte att marknadshyror är en stor fråga för C-väljare, baserat på hur de bor, vilken utbildnings samt inkomstnivå de ofta har.
Citera
2021-06-21, 20:01
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Centern gjorde bara detta under förutsättning att vänstern skulle hållas utanför. Jag tror att om Annie får välja mellan Vänsterpartiet och SD så väljer hon Vänsterpartiet. Men varför jag misstror att vänstern och centern kommer överens handlar om sakpolitik. De vill helt enkelt för olika saker.

Men visst, jag tror ju att centern släpper kravet och på det sättet kommer de ju "överens".

Ja, det tror jag också, men att centern bjuder ut sig till högst betalande är inget nytt.
Citera
2021-06-21, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
S+SD+V är en majoritet och hade varit helt möjligt om inte vissa var så låsta i ideologiskt höger/vänster-tänk.

Ja helt riktigt jag tror att s+sd+v, det är där genomsnittet av svenska folkets åsikter ligger idag. Bara så synd att de inte kan samarbeta
Citera
2021-06-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag trodde först på en ny Löfven-regering men jag är tveksam att mästerförhandlaren får ihop det. Ls besked att de inte tänker ingå i ett regeringsunderlag med sossarna, gör att C blir ensamma som borgligt parti att stötta upp sossar och kommunister. Detta i en situation när det ordinarie valet bara är ett år bort.

Det är illa nog att L och C ingick ett avtal med sossarna EN gång, i den förvirrade situationen efter förra valet. Men att C skulle återupprepa sitt svek och åter en gång välja Löfven, det blir svårt att förklara för den som faktiskt är borgerlig i C. Alla vet ju att SD kommer att få många mandat även i nästa val, och att en borgerlig regering inte kommer kunna tillträda utan att förhålla sig till SD. Därmed vet vi att C kommer välja Löfven och kommunisterna även efter nästa val, vad än Annie kan stå och ljuga om i en valrörelse.

Jag tror du har rätt, men av en annan anledning. Utan L behövs V för att förhandla budget. Den tror jag är svårsmält för C, på en seriös nivå.

Ebba och Jimmie skulle nog gladeligen leda sitt parti att rösta på en M-budget för att jävlas lite.
Citera
2021-06-21, 20:03
Medlem
Åkesson i TV4 nu:

”Glad är ett starkt ord”.
Citera
2021-06-21, 20:04
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja helt riktigt jag tror att s+sd+v, det är där genomsnittet av svenska folkets åsikter ligger idag. Bara så synd att de inte kan samarbeta
Håller inte med, VPK:s åsikter ligger långt ifrån det svenska folkets.
Citera
2021-06-21, 20:05
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Ja eller underlätta bygglovsregler för hyreshus samt frigöra statlig mark.
Tror marknaden kan och vill bygga fina hyresområden men ge dom möjligheten.
Det är faktiskt en lösning. Hyresregleringen ska bort av principiella skäl och för att vi har för få bostäder. Men om en regering istället som 1968 satsar pengar på att bygga bort bostadsbristen med 1 miljon lägenheter, en del i förenklat billigt utförande, så spelar det ingen roll med eller utan hyresreglering, hyrorna kommer att sjunka ändå eftersom bristen byggs bort.

Det är egentligen ovärdigt att en regering faller på en så liten punkt, när det finns alternativ. Och när alla egentligen är överens om att vi har bostadskaos. Som marknadshyror varken förbättrar eller försämrar annat än i marginalen.

Om svenska politiker varit intelligenta och diskuterat sakfrågor hade vi varken haft bostadskris eller regeringskris.
Citera
2021-06-21, 20:05
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Citerar:

Relining, nydragen el och sedan lite ytskikt på det så är det "fall till fall" löst att kalla det nyproduktion. Det har dom igen på några år i hyreshöjningar.

Svårare än så är det inte.
Citera
2021-06-21, 20:06
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Åkesson i TV4 nu:

”Glad är ett starkt ord”.
Man får kanske inte säga att man är Glad om någon dör. Men lite lycka känner man allt inombords när vissa avlider.
Citera
2021-06-21, 20:07
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
MP har kommer få stödröster från VP och S. Men Liberalerna lär åka ut.

Enligt Sifo.

C 9,3%
M 21,7%
L 2,9%
C 9,3%
KD 5,2%
MP 4,0%
S 26,9%
V 9,6%
SD 18,8%

De aktullea konstellationerna är

Vänster: S + V + MP + C = 49,8%
SD-Höger: M + SD + KD = 45,7%
CMP-Höger: M + KD + C + MP = 40,2%

Har du rökt på?

Varför skulle mp vara aktuell i en cmp + höger regering?

Är inte L+Sd+M+Kd = 48,6 % rimligare?
Citera
2021-06-21, 20:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Jag tror du har rätt, men av en annan anledning. Utan L behövs V för att förhandla budget. Den tror jag är svårsmält för C, på en seriös nivå.

Ebba och Jimmie skulle nog gladeligen leda sitt parti att rösta på en M-budget för att jävlas lite.
Absolut, det är den aspekten också som gör att jag inte tror att mästerförhandlaren ror hem skutan. C skulle inte bara behöva vara ensamt borgerligt parti att samarbeta med sossar och kommunister, utan samarbetet skulle dessutom bli djupare än tidigare. Det är svårt att se.
Citera
2021-06-21, 20:10
Bannlyst
Löfven har en vecka på sig att utlysa extra val. Men varför säger alla att han har till 29 juni på sig? Nästa måndag är väl 28 juni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in