2021-06-21, 14:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Det finns det absolut. Det är inte rimligt att de två giganterna Schibstedt o Bonniers ska kunna köpa upp i princip all media i landet (o grannländer) både på riksplandet och landsbygdspressen.

Jag skrev att det inte finns någon möjlighet att tillämpa konkurrenslagstiftning på åsikter. Det är helt klart att det inte spelar någon roll vad olika massmediainstanser representerar eller kommer ifrån så har de till 97 % en gemensam PK-syn och den kommer inte konkurrenslagstiftningen åt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly

Kan du få ihop någon annan lösning förutsatt att C inte tänkt sig samarbeta med V eller SD?

En bred mittenkoalition med C som "neutralt" nav. AL som Statsminister och resten av de tunga posterna fördelade mellan S och M. Narrativt framlagt som "...den enda möjliga vägen att ta ansvar... pandemi... kris..." osv.

Låt säga att C skulle stryka punkt 44. Vad skulle motivationen för det vara?
Skulle V glatt rösta igenom samma konstruktion igen, eller skulle V kräva inflytande denna gång. Skulle AL kunna sälja detta internt till sina väljare?

Som jag tolkar AL har hon under alla år gjort allt för att positionera sig exakt i mitten, med SD och V som "röda linjer" för att omöjliggöra alternativa lösningar. Detta av en anledning.

Inte en chans att M och S kommer att sammarbeta, inte en chans.
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Dadgostar avrättade Löfven och dagens sossar väldigt bra i sitt anförande i riksdan innan voteringen.

Löfven är nog beredd på att gå med på vad som helst om han får fortsätta som statsminister. Han säljer Ulla till en öststatsbordell om så krävs. Problemet för honom är att C och V inte går med på vad som helst, och han behöver bägges stöd.

V stoppar marknadshyror tillfälligt och C får mer inskränkning av LAS, som redan är på väg att luckras upp?
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det mest sannolika är väl en fortsatt S/Mp-regering som efter nya förhandlingar har stöd av både C och V.

Ja, tyvärr säljer sig V billigt på grund av rädslan för stora stygga vargen vilket överskuggar allt. V borde gå i full opposition om de inte får någon genom ordentliga krav oberoende av om det kan leda till en UK-regering.
Citera
2021-06-21, 14:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Saken är ju den att det finns en betydande tidspress just nu. Inom en vecka måste Löfven avgå och då tappar han kontrollen över processen. Risken finns att Kristersson kan tillträde på (M)+(KD)+(L)+(SD) mandat tillsammans med (C)-rebellen. Dessutom är det inte alls säkert att Löfven kan vinna en statsministeromröstning igen nu när JÖKen är död. Marginalerna är för små.

Bestämmer han sig för att Extra valet trots allt behövs så är ju förhgandlingar meningslösa innan man ser det nya parlamentatiska läget.

Tror hursomhelst inte att Löfven vill släppa kontrollen. Det talar för Extra val.

Att Helena Lindahl skulle rösta mot partiet håller jag för uteslutet. Vi kommer att få en Löfven III. Frågan är snarare vilken politik den regeringen kommer att driva.
Citera
2021-06-21, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Mina grundläggande värderingar är konservativa. Om vi inte hade haft bankmaffian som måste bekämpas så hade jag hållt mig långt till höger.

En familjefar som är fredlig och snäll blir soldat och dödar i ett krig. Det betyder inte att han inte är familjefar och fredlig i grunden.

Samma här, jag är konservativa och höger. Men i kriget mot bankmaffian är jag allt som just nu har bäst politik mot deras agenda.

Återigen, nej. Som konservativ ger man inte sin röst åt kommunister. Det är helt efterblivet. Då engagerar man sig politiskt eller röstar på det konservativa parti som passar ens ståndpunkt bäst. Är du så starkt emot alla konservativa partiers politik, då är du de facto inte konservativ och får kalla dig något annat. Kommunist t ex.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidTension
Även om det här i slutändan förmodligen inte kommer leda till någon märkbar förändring i hur landet styrs är det iallafall glädjande att groggnäsan nu blivit officiellt odugligförklarad och inte får en lugn midsommar.
Håller med, detta är faktiskt vinster i sig och därför är dagens utfall värt att fira hur det än går i fortsättningen.

Jag tror också att dagens utfall gör det lättare för partier att prata med SD. Många politiker och även media har idag lyft fram att det är omöjligt att regera landet genom att försöka isolera partier som trots allt sitter på många mandat. Det går inte att navigera sig fram i politiken genom att enbart ha för ögonen att isolera det ena eller andra partiet. Jag tror att om Lööf fortsätter med det kommer hon bli förlöjligad av media och andra politiker. Dagens utfall visar att detta inte är hållbart.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Nej, men att likt ett barn utmåla SD som något de inte är - och därmed alla dess väljare - och dessutom gå ut med att han aldrig tänker samarbeta med dom är inte på en värdig nivå. Även om det i dess rätta bemärkelse inte är ickedemokratiskt, så vill jag ändå vrida det så.

Helt demokratiskt och något som de naturligtvis få stå upp för inför väljarna.

Citat:
Med andra ord kör han hellre landet i skiten än att svälja lite av sin egen stolthet och ingå ett samarbete som faktiskt kan innebära en viss förbättring.

Det är ju din åsikt och den har nödvändigtvis inte med demokrati att göra. Att du får rösta är demokrati.
Citera
2021-06-21, 14:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Ja, tyvärr säljer sig V billigt på grund av rädslan för stora stygga vargen vilket överskuggar allt. V borde gå i full opposition om de inte får någon genom ordentliga krav oberoende av om det kan leda till en UK-regering.

Jag tror att V:s möjligheter att få igenom krav är goda. De har inget att förlora på ett extraval, tvärtom. Det finns gott om arga hyresgäster som skulle ge dem sin röst idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det mest sannolika är väl en fortsatt S/Mp-regering som efter nya förhandlingar har stöd av både C och V.

Tror du att L går med på detta? Isåfall är det nog dödsstöten för partiet. Dom har ju aktivt sagt att dom vill inte fortsätta med januaravtalet. Att då ingår i januari 2.0 där V också sitter? Tveksamt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Mina grundläggande värderingar är konservativa. Om vi inte hade haft bankmaffian som måste bekämpas så hade jag hållt mig långt till höger.

En familjefar som är fredlig och snäll blir soldat och dödar i ett krig. Det betyder inte att han inte är familjefar och fredlig i grunden.

Samma här, jag är konservativa och höger. Men i kriget mot bankmaffian är jag allt som just nu har bäst politik mot deras agenda.
Bankmaffian är vänster...
Citera
Medlem
Cuckslayers avatar
Zzzz, det blir inget extraval. När det väl kommer till kritan så kommer den röda häxan att sära på skinkorna för svetsarballe.

Lööf och hennes pedofilparti skulle aldrig riskera ett extraval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in