Bara ett litet tips om man är lite förvirrad över vissa slutsatser och uttalanden i den här pandemin, testa om tvärtemotspråket funkar bättre... Det framstår för mig som att Svininfluensan blev vår "nya kunskap" om pandemier och att man utgick ifrån att det skulle bli lite åt det hållet igen...
Alarmisten Anders Tegnell:
Maj 2009:
Citat:
"Vi kan redan nu börja agera för att skydda befolkningen, trots att vi ännu inte vet säkert om den här influensan blir en pandemi
Tegnell gör också ett uttalande den 25 maj där han talar om hur viktig planering på tidigt stadium är för att kunna upprätthålla samhällsviktig verksamhet om svininfluensan skulle göra att stora delar av befolkningen sjuk (Socialstyrelsen Den nationella pandemiplanen reviderad 2009 Nyhet 25 maj)."
Juni 2009:
Citat:
"I dagsläget är A(H1N1) visserligen en mild form av influensa, men med många sjuka ger det ända stora konsekvenser och erfarenheter från tidigare pandemier visar att influensan ibland kan utvecklas och bli mer elakartad.
Därför är det viktigt att kunna erbjuda vaccin till hela befolkningen, säger Anders Tegnell, som är chef för Socialstyrelsens smittskyddsenhet
(Socialstyrelsen Landsting förbereder inköp av vaccin mot A(H1N1) 2009 Nyhet 19 juni). (L)
Vidare skriver man att A(H1N1) är en helt ny influensa vilket innebär att det är troligt att ingen är immun mot smitta vilket leder till att många kommer att smittas och att risken att hela samhället kommer att påverkas är stor."
December 2009:
Citat:
"Även om smittspridningen nu tycks plana ut kommer många att smittas även de kommande veckorna.
Ingen vet när en andra våg av influensan kan komma.
Erfarenheter från tidigare pandemier visar att influensan har kommit tillbaka i en andra våg efter en lite lugnare period, säger Anders Tegnell , avdelningschef på Socialstyrelsen (Socialstyrelsen Fortsatt viktigt att vaccinera sig 2009 Nyhet 3 december)."
Det var även mer självklart då att vaccinera små barn trots så få fall som det ändå var:
Citat:
"I januari uppmanar man föräldrar att se till att deras små barn får sin andra dos. Man gör också en påminnelse till resten av befolkningen att vaccinera sig.
För att få ett säkert och långvarigt skydd mot den nya influensan är det nu dags för barn att få sin andra dos vaccin. [...] Vaccination ger ett gott skydd mot den nya influensan och erbjuds därför i alla svenska landsting. Genom att många vaccin erar sig kan smittspridningen minskas och färre bli allvarligt sjuka av influensan (E).
Antalet sjuka i den nya influensan är för tillfället lågt i Sverige, men smittspridningen kan öka igen längre fram och är fortfarande utbredd i många andra delar av världen"
Jag har för övrigt själv redan vaccinerat mig i Covid-19 så börja inte babbla om "anti-vaxxer"! Däremot så avstod jag i Svininfluensan delvis pga att officiella statistiken visade på endast ett tiotal dödsfall. Jag litar mycket mer på myndigheternas egna rapporter än överbetalade enskilda tjänstemän och företrädare, nu har de sabbat det förtroendet på nytt!
Men jag "gick på" vaccinet nu, när det var tusentals fler dödsfall och ett helt annat läge. (Vi får se när bieffekterna kommer, försent för mig nu...)
Citat:
"30 december-29 mars) Avslut. Smittoppen som befaras över jul uteblir. Smittläget stannar av".
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/22479/1/gupea_2077_22479_1.pdf
Se även MSBs rapport om Svininfluensan 2009:
"PANDEMIN SOM KOM AV SIG. Om svininfluensan i medier och opinion":
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25720.pdf
Man skulle kanske kunna snälltolka den förändrade inställningen som att man ville dra "lärdomar" av misstag i förra pandemin, och att man ville ta till sig av den (befogade) kritiken som kom om att man var för alarmistiska på låga grunder... Inte minst medierna.
Men, istället för att dra lärdomar på ett mer balanserat sätt så verkar man ha gått bananas åt andra hållet och såg tvärtom inga risker nånstans... Vilket jag inte bara sett hos Tegnell, delvis även vissa medier och politiker. Om än inte en lika tydlig skillnad och med mer mixade (och förvirrande) budskap.
Jag är i alla fall inte ett dugg förvånad att vi idag står här med två helt olika verklighetsuppfattningar om pandemin... Bara att välja vad som passar och man sprider ju även på högre nivå i Sverige ofta väldigt motsägelsefulla budskap.