2021-06-21, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vet inte vad du menar med kick på smittspridningen, men det det är ju tydligt att smittspridningen minskade under jullovet för att därefter sätta fart uppåt cirka 10 feb.

Vet du vad som mer händer kring jul?

Folk tar ledigt från jobben.
Citera
2021-06-21, 12:01
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det skulle vara intressant att se längre tillbaka och samtidigt se hur många i åldersgruppen som testats positiva.

Som du säger så var det lika högt i mitten av Mars men då var antalet smittade per dag hälften av det det är nu.
Vet du vad. Man kan inte se så. I mitten av mars dog ganska mycket personer och vårdades mycket. Smittan var på väg ner. När smittan är på väg ner är antalet smittade mindre i förhållande till antal avlidna och inlagda.

Nu är smittan på väg upp är antalet smittade större till förhållande till avlidna och inlagda.

Det är för att det tar tid för folk att avlida och bli kraftigt sjuka. Men det här vet du, kan inte tänka mig att du inte lagt märke till det. Lika så beror detta också på att det är de friska och unga som i regel smittas först och det tar tid för smittan att nå de känsligare grupperna.
Citera
2021-06-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ja men eller hur, det fattar man liksom att du inte vill kännas vid att du inte har koll på läget. Antivaxxare brukar inte ha det. Det fattar man liksom när man ser hur du klagar på vaccinernas effektivitet baserat på fel siffror. Det är 65558 smittade och av dessa har 84 som är vaccinerade hamnat på sjukhus men du vill inte ens erkänna att det korrekta skulle vara att räkna på hur många vaccinerade som smittats och det vet du inte. Alltså man orkar inte med folk som dig som inte fattar något som man kan googla fram på ett par minuter. Det här är liksom inte raketforskning.

jag fattar mer än du tror men jag bryr mig inte alls... jag skrev att jag inte var intresserad av ett svar!

btw raketforskning? gisses
Citera
2021-06-21, 12:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Är inte det mest fascinerande att man kan stoppa beviserligen fungerande
mediciner från att användas. Vilket nätverk är så kraftfullt att i realiteten
inget västland använder fungerande ämnen mot Covid-19.

Hur kan alla politiker föråda Europas befolkning oavsett vilket parti de tillhör?
Ingen politiker har ställt sig i media och skrikit rakt ut?!

Vi lever i "alice in wonderland".............

Det är först nu under covid som fler börjar förstå hur det fungerar när big pharma finansierar WHO och har starka lobbygrupper.

Maximal vinst förutsätter ju lång behandlingstid med patentskyddade mediciner. Att bota en sjukdom lönar sig sällan tex medan livslång behandling är det ultimata.

På något sätt behöver samhället återfå kontrollen över vår hälsa o inte utelämna den till bolag där vi enbart räknas som en potentiell inkomstkälla.

Tänk om vi bekämpat covid för ett år sedan med ivermectin över hela världen? Då hade vi inte haft indiska mutationen o vi hade inte behövt några vacciner eller cancerframkallande mediciner som molnupiravir tex. Vi hade dessutom kunnat återgå till att leva normalt för länge sedan.

Bieffekterna av Ivermektin är i stort sätt positiva dessutom. Ivermektin kan potentiellt skydda mot cancer medan nya mediciner som Molnupiravir kan orsaka cancer.

Ivermectin has powerful antitumor effects, including the inhibition of proliferation, metastasis, and angiogenic activity, in a variety of cancer cells. This may be related to the regulation of multiple signaling pathways by ivermectin through PAK1 kinase

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7505114/#:~:text=Ivermectin%20has%20powerful%20antitumor%2 0effects,by%20ivermectin%20through%20PAK1%20kinase .
Citera
2021-06-21, 12:14
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
jag fattar mer än du tror men jag bryr mig inte alls... jag skrev att jag inte var intresserad av ett svar!

btw raketforskning? gisses
Men hallå, om du fattar som du säger undrar man lite lugnt varför du först svamlar ur dig felaktigheter och sedan vill du typ försöka förklara bort hela saken liksom när du får svart på vitt att du hade fel. Gud så pinsamt typ.
Citera
2021-06-21, 12:20
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Klart att skolan driver det här. Det har jag sagt hela tiden.
9 juni hade vi cirka 200 fall per miljon invånare. Idag har vi 17 fall per miljon invånare, så sedan skolorna stängde har smittspridningen minskat med 90%.

Obegripligt hur du kan blunda för detta faktum.

https://ourworldindata.org/covid-cases

Nu kommer vi antagligen inte att se någon ökad smittspridning under sommaren, utan det kommer dröja till månadsskiftet sep/okt precis som förra året, när viruset gosat in sig ordentligt.
Efter att smittspridningen ökade med 90% från 2:a juni då?
Den minskade också från 300 fall mer miljon invånare till 19 fall per miljon mellan 23:e maj och 2:a juni. Betydligt större fall!
Citera
2021-06-21, 12:20
Medlem
Citat:
Men hallå, om du fattar som du säger undrar man lite lugnt varför du först svamlar ur dig felaktigheter och sedan vill du typ försöka förklara bort hela saken liksom när du får svart på vitt att du hade fel. Gud så pinsamt typ.

det är du som håller på.. det är pinsamt! lämna disskutionen! de kommer inte att leda någon vart,bästa valet för dig och din mentala hälsa. detta är bara låst läge.. punkt slut
Senast redigerad av Porky123 2021-06-21 kl. 12:22.
Citera
2021-06-21, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vet du vad. Man kan inte se så. I mitten av mars dog ganska mycket personer och vårdades mycket. Smittan var på väg ner. När smittan är på väg ner är antalet smittade mindre i förhållande till antal avlidna och inlagda.

Nu är smittan på väg upp är antalet smittade större till förhållande till avlidna och inlagda.

Det är för att det tar tid för folk att avlida och bli kraftigt sjuka. Men det här vet du, kan inte tänka mig att du inte lagt märke till det. Lika så beror detta också på att det är de friska och unga som i regel smittas först och det tar tid för smittan att nå de känsligare grupperna.

Hospital admissions betyder väl nyinlagda på sjukhus till skillnad mot Hospital patients.

Siffran Hospital Admissions borde alltså inte påverkas så mycket av patienter som ligger kvar länge sedan innan på sjukhus.

Inläggningen på sjukhus verkar annars synka ganska väl med hur många fall som upptäcks - inte mycket förskjutning där.

Fallen började stiga i början av Juni och direkt så började också sjukhusinläggningarna öka.

Tittar man på tidigare pekar (t ex den i början av året) så är det max en veckas förskjutning mellan peak smitta och peak nyinläggningar.

Samma för den kraftiga ökning som började precis i början av December - nyinläggningar på sjukhus följde direkt med upp.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&pickerSort=asc&pickerMetric=location&hideC ontrols=true&Metric=Hospital+admissions&Interval=7 -day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~GBR

(Toggla mellan Confirmed Cases och Hospital Admissions)

Antal döda verkar dock vara mer förskjutning på - men det beror nog inte enbart på att det tar lång tid att dö utan en kombination med att rapporteringen tar tid och att det det tid att dö.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-06-21 kl. 12:27.
Citera
2021-06-21, 12:30
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
det är du som håller på.. det är pinsamt! lämna disskutionen! de kommer inte att leda någon vart,bästa valet för dig och din mentala hälsa. detta är bara låst läge.. punkt slut
Ja men ojdå, där kom nästa tramsande. Nej att hålla sig till sakfrågan verkar inte vara din grej. Men jag skall hjälpa dig tillbaka så du slipper svamla runt i periferin. Som jag typ sagt sex gånger nu så räknar man inte effektivitet på skillnaden mellan inlagda som är vaccinerade respektive ovaccinerade. Man kan inte heller räkna skillnaden mellan döda vaccinerade och ovaccinerade. Jag förstår att det här är typ jättesvårt för dig att fatta det här, men du kan väl i alla fall försöka. Innan man kan haspla ur sig en bedömning av hur effektivt vaccinet är måste man veta hur många fullvaccinerade respektive ovaccinerade som smittats UTAN att blivit inlagda på sjukhus. Förstår du nu, lilla gubben? Gör som jag gjorde, googla i fem minuter så lär du något nytt. *hihi*
Citera
2021-06-21, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hospital admissions betyder väl nyinlagda på sjukhus till skillnad mot Hospital patients.

Siffran Hospital Admissions borde alltså inte påverkas så mycket av patienter som ligger kvar länge sedan innan på sjukhus.

Inläggningen på sjukhus verkar annars synka ganska väl med hur många fall som upptäcks - inte mycket förskjutning där.

Fallen började stiga i början av Juni och direkt så började också sjukhusinläggningarna öka.

Tittar man på tidigare pekar (t ex den i början av året) så är det max en veckas förskjutning mellan peak smitta och peak nyinläggningar.

Samma för den kraftiga ökning som började precis i början av December - nyinläggningar på sjukhus följde direkt med upp.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&pickerSort=asc&pickerMetric=location&hideC ontrols=true&Metric=Hospital+admissions&Interval=7 -day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~GBR

(Toggla mellan Confirmed Cases och Hospital Admissions)

Antal döda verkar dock vara mer förskjutning på - men det beror nog inte enbart på att det tar lång tid att dö utan en kombination med att rapporteringen tar tid och att det det tid att dö.

Är vi säkra på att antalet inläggningar på sjukhus med diagnos covid-19 alltid är inläggningar pga covid-19. Man kan ju ha covid diagnos men inte behöva sjukhusvård pga den men ha annan problematik/sjukdom som kräver inneliggande vård? Gör man den här skillnaden när man redovisar siffror för antal sjukvårdande med covid i Sverige någon som vet?
Citera
2021-06-21, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alcanarcarrer
Är vi säkra på att antalet inläggningar på sjukhus med diagnos covid-19 alltid är inläggningar pga covid-19. Man kan ju ha covid diagnos men inte behöva sjukhusvård pga den men ha annan problematik/sjukdom som kräver inneliggande vård? Gör man den här skillnaden när man redovisar siffror för antal sjukvårdande med covid i Sverige någon som vet?

Det påverkar givetvis.

Tänkte på det innan - det har varit en extrem hetta nu i Sverige - påverkar detta inläggningsfrekvensen.

Har ju varit varmt i UK också med värmevågor.
Citera
2021-06-21, 12:48
Medlem
Citat:
Ja men ojdå, där kom nästa tramsande. Nej att hålla sig till sakfrågan verkar inte vara din grej. Men jag skall hjälpa dig tillbaka så du slipper svamla runt i periferin. Som jag typ sagt sex gånger nu så räknar man inte effektivitet på skillnaden mellan inlagda som är vaccinerade respektive ovaccinerade. Man kan inte heller räkna skillnaden mellan döda vaccinerade och ovaccinerade. Jag förstår att det här är typ jättesvårt för dig att fatta det här, men du kan väl i alla fall försöka. Innan man kan haspla ur sig en bedömning av hur effektivt vaccinet är måste man veta hur många fullvaccinerade respektive ovaccinerade som smittats UTAN att blivit inlagda på sjukhus. Förstår du nu, lilla gubben? Gör som jag gjorde, googla i fem minuter så lär du något nytt. *hihi*

läser inte de du skriver ... helt ointressant! skönt att lägga en kommentar men är helt onintresserad av svaret, nu kan du gå och vara halv irriterad resten av dagen. tack för nöjet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in