2021-06-21, 10:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, för att du fastnar i dina förutfattade meningar och jag försökte lösa upp dina tankekonstruktioner med nya tankar. Jag försökte vara diplomatisk och säga att vi båda fastnat i diskussionen, men nu när du attackerar mig och påstår att jag inte har raka svar, så är är jag uppriktig med orsaken.
Du har ändå inga svar men felet är mina förutfattade meningar. Intressant.
Du tror inte att det kan vara du som är orubblig och att du projicerar?

Citat:
Jag antar att du inte har kollat på videon, eller hur?
Jag har inte så mycket tid att titta på nästan två timmar video. Om du inte klarar av att själv presentera dina argument så tror jag inte det är speciellt bra argument.

Det sagt så tittar jag bitvis när jag hinner men det är en otroligt luddig video som insinuerar och mest jobbar på "vetenskapen högmodig, vetenskapen osäker, håhåhå" varpå man försöker kila in Bibliska berättelser i glipor man desperat försöker skapa men ändå inte presenterar några som helst påtagliga bevis som går att falsifiera. Men jag har inte hunnit så värst långt in i filmen än. Det kanske kommer senare.
Citera
2021-06-21, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du har ändå inga svar men felet är mina förutfattade meningar. Intressant.
Du tror inte att det kan vara du som är orubblig och att du projicerar?

Jag har svar, men det är meningslöst att presentera svar för någon som är fast i ett tankemönster, därför försöker jag lösa upp tankemönstret med att tackla det från ett annat håll.

Citat:
Jag har inte så mycket tid att titta på nästan två timmar video. Om du inte klarar av att själv presentera dina argument så tror jag inte det är speciellt bra argument.

Det handlar inte om bara ett argument, utan hundratals som sammantaget ger en bra bild på hur världen kommit till.

Citat:
Det sagt så tittar jag bitvis när jag hinner men det är en otroligt luddig video som insinuerar och mest jobbar på "vetenskapen högmodig, vetenskapen osäker, håhåhå" varpå man försöker kila in Bibliska berättelser i glipor man desperat försöker skapa men ändå inte presenterar några som helst påtagliga bevis som går att falsifiera. Men jag har inte hunnit så värst långt in i filmen än. Det kanske kommer senare.

Jag märker att du fokuserar på detaljer, och dessutom fel detaljer som inte handlar om fakta, och vägrar att försöka se en helhetsbild.
Citera
2021-06-21, 12:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Andra Tessalonikerbrevet 2:11 SFB98
Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen

Vad tycker du, är det att ljuga att sända en kraftig villfarelse så någon tror på lögnen?
Grundtexten:
καὶ διὰ τοῦτο ⌜πέμπει αὐτοῖς ὁ θεὸς ἐνέργειαν πλάνης εἰς τὸ πιστεῦσαι αὐτοὺς τῷ ψεύδει, 12 ἵνα κριθῶσιν ⌜πάντες οἱ μὴ πιστεύσαντες τῇ ἀληθείᾳ ἀλλὰ εὐδοκήσαντες ⸆ τῇ ἀδικίᾳ.

Nestle, E., Nestle, E., Aland, K., & Aland, B., Universität Münster. Institut für Neutestamentliche Textforschung. (1993). Novum Testamentum Graece (27. Aufl., rev., 2 Th 2:11–12). Stuttgart: Deutsche Bibelstiftung.

---
Dogmatiskt beskrivet:

"Men hur skall man tänka sig Guds medverkande vid de syndiga handlingarna, medan dessa pågår? Skriftens lära på den punkten kan sammanfattas så här: Gud medverkar vid de onda handlingarna i den mån de är handlingar (quoad materiale), ty enligt Skriften är det i Gud som vi människor lever och rör oss (Apg. 17:28). Men Gud medverkar inte i den mån de onda handlingarna är onda (quoad formale), ty Skriften betygar att Gud är fiende till allt ont (Ps. 5:6-7).
...
Skriften beskriver Guds förhållande till synden även som en tillåtelse, en permissio (Ps. 81:13, Apg. 14:16). Därmed  är samtidigt sagt, att Gud inte vill de synder som han tillåter; han tillåter dem bara i enlighet med sin straffande rättfärdighet (iustitia punitiva). På liknande sätt förhåller det sig med Skriftens ord om att Gud i enlighet med sin straffande rättfärdighet bestraffar synd med synd (Rom. 1:24, 28, 2 Tess. 2:11-12). Gud vill varken den synd som han bestraffar med synd (jfr den synd som ledde till Jerusalems förstörelse), eller den synd med vilken han bestraffar synden (Jerusalems förstörelse)."

Pieper - Mueller, Kristen dogmatik, s. 218.
Citera
2021-06-21, 12:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Fortfarande ett cirkelresonemang. För du har inga bevis.
Det är en redogörelse för axiomet för kristendomen och kristen teologi: Guds ord Bibeln.
Citera
2021-06-21, 12:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, det är tramsande om man "vittnar" om något som man bara hittat på.
Vad då "som man bara hittat på"?
Citera
2021-06-21, 12:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Jag vidhåller att napkinism är att betrakta som trams, vare sig du kallar det för argument, påstående eller ”vittnande”.
https://pbs.twimg.com/media/DsKJ1JNWkAEONSX.jpg
Du kan vidhålla vad som helst, det ändrar varken att Bibeln är Guds ord eller att jag ändrar mitt vittnebörd därom.
Men att du inte klarar av att hålla isär de tre begreppen visar att du är en loser i teologiska spörsmål, som är de viktigaste spörsmålen.
Men du skulle kunna bli en hejare på att leka med tennsoldater eller på att kasta frisbee, tänker jag.
Citera
2021-06-21, 12:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har svar, men det är meningslöst att presentera svar för någon som är fast i ett tankemönster, därför försöker jag lösa upp tankemönstret med att tackla det från ett annat håll.
Jag börjar tro att du menar "efterfrågar evidens" och "kritiskt tänkande" som felaktiga tankemönster.

Citat:
Det handlar inte om bara ett argument, utan hundratals som sammantaget ger en bra bild på hur världen kommit till.
Så man måste ha någon sorts helhetsbild som gör att man inte tittar på evidensen längre? Men du kan erkänna att du inte har något enstaka bra argument du kan presentera som skulle kunna kallas fakta eller evidens?

Citat:
Jag märker att du fokuserar på detaljer, och dessutom fel detaljer som inte handlar om fakta, och vägrar att försöka se en helhetsbild.
Detaljer? Det är just fakta jag söker. Helhetsbilden är inte fakta. Den är byggd på fakta. Än så länge ser jag inga fakta.
Citera
2021-06-21, 12:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ljug inte.
Vad då "ljug inte"?
Bibeln är Guds ord.
Citera
2021-06-21, 12:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det är en redogörelse för axiomet för kristendomen och kristen teologi: Guds ord Bibeln.
Dvs ett cirkelresonemang. Du kallar det axiom men det är antangandet "det är sant för att det står att det är sant". Du grundar din tro i nonsens. Tragiskt.
Citera
2021-06-21, 12:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vad då "ljug inte"?
Bibeln är Guds ord.
Nej, den bara påstår att den är det.
Citera
2021-06-21, 12:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Dvs ett cirkelresonemang. Du kallar det axiom men det är antangandet "det är sant för att det står att det är sant". Du grundar din tro i nonsens. Tragiskt.
Vad då "nonsens"? Vad då "tragiskt"?
1. Den är sann.
2. För att den är sann är också det som den säger om sig själv sant.
3. Den säger om sig själv att den är sann.
4. Du är körd.
Citera
2021-06-21, 12:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej, den bara påstår att den är det.
Vad då "ljug inte"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera