Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Det är därför en vetenskaplig handling har källor och uträkningar med.
källor och uträkningar som är texter skrivna av människor, eller hur? Som kan misstolkas.
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
För att vara tydlig och slippa så många tolkningsfel som är möjligt. En vetenskaplig handling lämnar så lite som möjligt över åt fantasin.
Jag håller med om att man utvecklat system för att tolkningsfel ska minimeras, man har i princip utvecklat ett eget språk, men ändock sker misstolkningar och medvetna förvrängningar, t.e.x. Paolo Macchiarini som kunde förvränga och vrida på ord så att det lät bättre än det var.
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Med bibeln är det tvärtom. Du kan i stort sett hitta vad som helst som passar din agenda. Vill du älska hela världen, så kan du hitta stöd i bibeln. Vill du ha slavar, så kan du hitta stöd i bibeln. Vill du påpeka hur fel homosexualitet är, så kan du hitta stöd i bibeln. Det är ju inte en slump att det finns över 30 000 olika kristna "inriktningar".
Nej, bibeln är inte tvärtom, visst, bibeln är inte skriven som en vetenskaplig avhandling, men författarens tanke och mening går att få fram genom vetenskapliga, logiska och förnuftiga slutsatser(
därför min tråd om detta)
Att ni inte är intresserade av detta har många uttryckt sig tydligt om, jag har för mig du själv. Jag kommer inte ihåg vem det var som sade att hen inte är intresserad av bibelns läror, men det visar ointresset att få fram författarens verkliga tanke och mening, och bara ett intresse av att förvränga författarens tanke och mening, och sedan peka på "titta hur sjukt och fel bibelns författare tänkte".