Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Gör du verkligen ditt bästa för att förstå honom här?
Min tolkning av vad han försöker få fram är (åtminstone delvis) att det mänskliga psyket är komplext och kan rymma flera till synes motstridiga drifter. Exempelvis att man kan aktivt sträva efter jämlikhet men samtidigt i det undermedvetna attraheras av dominans. Det är ju kontrasterna och paradoxerna han är intresserad av och försöker förstå (vilket han för övrigt är tydlig med att han inte gör till fullo, utan att det här är spekulativt). Psykologi, inte politik.
Du behöver absolut inte hålla med honom (det är inte ens uppenbart om han själv håller det här som den mest troliga förklaringen). Jag har dock nästan svårt att tro att din genuina tolkning av vad han säger verkligen är ”kvinnor vill leva under totalitär manlig dominans”.
Allt ovan är solklart och har varit hela tiden och detta är ju underförstått i spekulationerna han framför.
Det är svårt att bemöta någons spekulationer. Kopplingarna han gör, om än spekulativa, är obegripliga för mig. Han spekulerar/antyder att många kvinnors vilja att bli sexuellt dominerade/många kvinnors attraktion för bdsm skulle få långtgående påverkan på omvärldspolitiken och samhället i övrigt.
Rent spekulativt/förenklat - kvinnor läser en roman om bdsm och/eller ser filmen. Vad säger detta om kvinnor och hur påverkar det samhället i övrigt? Vilka blir verkningarna utanför sängkammaren?
Och vilka är egentligen "vänsterfeministerna" eller om han säger "radikalfeministerna" som han spekulerar om skulle ingått en "galen allians med Saudiarbien"?
Att det mänskliga psyket är komplext och fullt av paradoxer vet vi redan. Men vad får det för påverkan på samhället i övrigt? Hur mycket styrs politiken/samhället av individens biologiska drifter? Hur många beslut som individen gör grundar sig i sexuell drift? Det är väl detta han spekulerar om? Och blandar in Saudiarbien? Om inte, ja då har jag missförstått honom fullständigt.
Det är de här kopplingarna han spekulerar om som är far fetched enligt mig. Han kastade ju ut dem just för att få dem bemötta. Vilket vi alla gjort i denna tråden.
Vi skulle också kunna avfärda alltihop eftersom det är just spekulationer och han uttryckligen säger att han i stort sett inte tror på dem själv.
Men för länder som tex Saudiarbien ligger där kanske mer sanning i spekulationerna. Jag tänker mig att vissa styrelseskick styrs mer av biologiska drifter än andra.
Många på detta forumet påstår för jämnan att kvinnor röstar på "vänstern" och en generös invandringspolitik just pga biologiska drifter. Påståendet är att kvinnor vill bli behandlade som skit av "riktiga män" ergo dominerande män. Som man då tänker sig att arabiska män är. Alltså "röstar kvinnor hit arabiska män" som de ska bli dominerade och förtryckta av.
Jordan Peterson's spekulerar åt det hållet......... Eller?