2021-06-21, 10:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Kan ni inte bara ge er snart.
Är vi här i tråden för att döma varandra eller diskutera pandemin?
Ni vitrar blod och det kan vara ok att dela sina åsikter en gång, men inte varje dag. Är detta 4 inlägget om detta redan i dag?

För egen del tyckte jag det var intressant att veta att det gick att boka två 1 doser, trodde att de hade lite mer koll en så. Är glad för de som delar information oavsett vad jag själv tycker om den. Även om det var någon som delade information hur de lyckades med att ha ett bröllop för 200 pers, skulle det vara intressantare en att läsa dessa upprepande inlägg, vad någon till och med skriver om lyktstolpar och rep.

Ja, visst är det fantastiskt? För mig räcker det att veta.

1) Pfizers vaccin hjälper mot att bli allvarligt sjuk.
2) Det krävs två doser för ett effektivt skydd
3) Andra dosen kan tas efter 3 veckor med gott resultat, enligt kliniska tester av vaccintillverkaren som bekräftats av bland annat EMA
4) Andra länder däribland USA vaccinerar med Pfizers vaccin 3 veckor efter första dosen
5) Det går att få andra dosen efter 3 veckor även i Sverige genom att boka dos1 två gånger.

Snabbaste sättet att bli skyddad är att göra så. Det räddar sannolikt flest. När FHM tänker fel får man helt enkelt hjälpa dem att tänka. Ingen är betjänt av att hålla upp antalet personer som fått 1 dos på bekostnad av de som fått två doser, eftersom enbart en dos inte ger acceptabelt skydd. Risken är då istället att dessa personer går runt och tror att de är skyddade och invaggas i en falsk säkerhet och i värsta fall hamnar på sjukhus. Mitt råd till alla är att vaccinera er så fort tillfälle ges med både dos1 och dos2. Möjligen kan det vara bra även med en tredje dos. Vet inte om det är någon i tråden som gjort det, men ni får gärna delge era erfarenheter.
Om jag tittar lite i spåkulan tror jag även att vaccinen kommer uppdateras under hösten för att möta mutationerna. Sker det bör man absolut ta dos3 och ev dos4 också.
Citera
2021-06-21, 10:15
Medlem
Citat:
Att det var 10% kom ju från en artikel som har länkats i tråden och som jag länkade om. Har du ett problem med det. (84 av 806 eller något liknande)

Men tack för att du länkar samma sida två gånger till mig samma morgon.

Men vad jag var ute efter vad siffror och inte uppskattade % som jag inte kan avgöra om det är till för att öka vaccinations viljan eller om det speglar verkligheten.

Vad jag vill är att se själv. Så om du kan hitta statistik och inte uppskattningar så är det välkommet.

Jag har inga problem med den uppgiften men den säger ju ingenting om hur effektivt vaccinen är för att förhindra att bli inlagd på sjukhus.

Siffran antyder att skyddet är mycket bra då gruppen vaccinerade är mycket stor i de åldersgrupper som hamnar på sjukhus.

För att få mer exakta uppgifter om vaccinets skyddseffekter så får man nog kolla på de rapporter som släpps av myndigheterna.
Citera
2021-06-21, 10:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hmm du verkar allt annat än lugn. Vadan detta intresse att hålla liv i något som inte ens är ett större problem längre. Släpp det och gå vidare!

Jag förutspådde för lång tid sedan att smittan skulle gå ned även denna sommaren. Det blir så när skolorna stänger och smittspridningen minskar. Det intressanta är om problemet återkommer efter sommaren och om smittan ökar igen (som den gör i Storbritannien), eller om vaccineringarna klarar av att avhjälpa problemet. Den frågan är långt ifrån över och FHM har själva sagt att somliga restriktioner och rekommendationer (som den om att arbeta hemma), kommer kvarstå långt in på hösten. Man vet helt enkelt inte hur läget kommer se ut i höst. Man kan i dagsläget inte utgå från något.
Citera
2021-06-21, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, visst är det fantastiskt? För mig räcker det att veta.

1) Pfizers vaccin hjälper mot att bli allvarligt sjuk.
2) Det krävs två doser för ett effektivt skydd
3) Andra dosen kan tas efter 3 veckor med gott resultat, enligt kliniska tester av vaccintillverkaren som bekräftats av bland annat EMA
4) Andra länder däribland USA vaccinerar med Pfizers vaccin 3 veckor efter första dosen
5) Det går att få andra dosen efter 3 veckor även i Sverige genom att boka dos1 två gånger.

Snabbaste sättet att bli skyddad är att göra så. Det räddar sannolikt flest. När FHM tänker fel får man helt enkelt hjälpa dem att tänka. Ingen är betjänt av att hålla upp antalet personer som fått 1 dos på bekostnad av de som fått två doser, eftersom enbart en dos inte ger acceptabelt skydd. Risken är då istället att dessa personer går runt och tror att de är skyddade och invaggas i en falsk säkerhet och i värsta fall hamnar på sjukhus. Mitt råd till alla är att vaccinera er så fort tillfälle ges med både dos1 och dos2. Möjligen kan det vara bra även med en tredje dos. Vet inte om det är någon i tråden som gjort det, men ni får gärna delge era erfarenheter.
Om jag tittar lite i spåkulan tror jag även att vaccinen kommer uppdateras under hösten för att möta mutationerna. Sker det bör man absolut ta dos3 och ev dos4 också.

Skyddet Pfizer ger mot Delta (skydd att hamna på sjukhus) är 94% efter en dos och 96% efter 2 doser.

Tycker du fortfarande att det var värt det att fuska till dig andra dosen 2 veckor för tidigt för att gå från 94% skydd till 96% skydd?

Ditt agerande gjorde ju så att en annan person gick med 0% skydd i två veckor för länge.
Citera
2021-06-21, 10:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Skyddet Pfizer ger mot Delta (skydd att hamna på sjukhus) är 94% efter en dos och 96% efter 2 doser.

Tycker du fortfarande att det var värt det att fuska till dig andra dosen 2 veckor för tidigt för att gå från 94% skydd till 96% skydd?

Ditt agerande gjorde ju så att en annan person gick med 0% skydd i två veckor för länge.

Dina siffror stämmer inte. Skyddet är inte ens 50% efter en dos.
Citera
2021-06-21, 10:26
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Tack för länk!

När de skriver om effektiviteten av vaccinet i % är väl detta en så länge enbart uppskattningar?

I artikeln jag länkade stod det att den 14 juni så hade totalt 806 personer hospitaliserats av deltan.
527 ska vara ovaccinerade, 84 fullvaccinerade och resterande ca 200 borde ju då vara delvis vaccinerade.

Smittan har man ju hört sprider sig bland unga vuxna och barn, de är ju också de som är helt ovaccinerade. Varför i all sin dar behöver de sjukhusvård? Eller är de andra grupper som ligger där, äldre personer som valt att inte vaccinera sig?

Jag skulle också bra gärna veta ålder på de inlagda liksom ålder på de avlidna.

Men jag är lika usel på att hitta bra statistik i UK som jag är på att orientera mig på SIR

Avlidna per åldersgrupp i tabell 3:
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/bulletins/deathsregisteredweeklyinenglandandwalesprovisional /latest#deaths-registered-by-age-group

För sjukhusinläggningar har du data per 100 000 i denna fil:
https://www.ons.gov.uk/visualisations/dvc1431/age/wrapper/datadownload.xlsx
Citera
2021-06-21, 10:27
Medlem
Citat:
Jag förutspådde för lång tid sedan att smittan skulle gå ned även denna sommaren. Det blir så när skolorna stänger och smittspridningen minskar. Det intressanta är om problemet återkommer efter sommaren och om smittan ökar igen (som den gör i Storbritannien), eller om vaccineringarna klarar av att avhjälpa problemet. Den frågan är långt ifrån över och FHM har själva sagt att somliga restriktioner och rekommendationer (som den om att arbeta hemma), kommer kvarstå långt in på hösten. Man vet helt enkelt inte hur läget kommer se ut i höst. Man kan i dagsläget inte utgå från något.

Smittspridningen pekade ju redan i början av April - långt innan skolorna stängde.

Från April och fram till skolorna stängde så hade ju smittan minskat från runt 6000 fall om dagen till runt 1000 fall om dagen.
Citera
2021-06-21, 10:31
Medlem
Citat:
Dina siffror stämmer inte. Skyddet är inte ens 50% efter en dos.

Nu pratar du om skydd mot smitta - inte skydd mot att läggas in på sjukhus och få svåra symtom.

Har länkat flera gånger idag till sammanfattningen från UK som säger att skyddet är 94% skydd mot att hamna på sjukhus redan efter 1 dos med Pfizer.
Citera
2021-06-21, 10:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Smittspridningen pekade ju redan i början av April - långt innan skolorna stängde.

Från April och fram till skolorna stängde så hade ju smittan minskat från runt 6000 fall om dagen till runt 1000 fall om dagen.

Men det har fortsatt att minska efter skolorna stängde. Det var likadant förra året. Det kommer man aldrig ifrån. Helt utan vaccin. Man kan inte säga att nedgången i smitta nu beror på vaccinet.
Citera
2021-06-21, 10:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nu pratar du om skydd mot smitta - inte skydd mot att läggas in på sjukhus och få svåra symtom.

Har länkat flera gånger idag till sammanfattningen från UK som säger att skyddet är 94% skydd mot att hamna på sjukhus redan efter 1 dos med Pfizer.

Lika fullt har antal case i UK stigit med 500% senaste månaden.
Citera
2021-06-21, 10:40
Medlem
Citat:
Lika fullt har antal case i UK stigit med 500% senaste månaden.

Ja - och?

Du pratade ju om att du gjort som du gjort för att det räddar mest människor.

Det absolut viktigaste är att skydda folk från att avlida.
Citera
2021-06-21, 10:45
Medlem
Citat:
Men det har fortsatt att minska efter skolorna stängde. Det var likadant förra året. Det kommer man aldrig ifrån. Helt utan vaccin. Man kan inte säga att nedgången i smitta nu beror på vaccinet.

Smittan började minska i stadig takt 2 månader innan skolorna stängde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in