Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Tack för länk!
När de skriver om effektiviteten av vaccinet i % är väl detta en så länge enbart uppskattningar?
I artikeln jag länkade stod det att den 14 juni så hade totalt 806 personer hospitaliserats av deltan.
527 ska vara ovaccinerade, 84 fullvaccinerade och resterande ca 200 borde ju då vara delvis vaccinerade.
Smittan har man ju hört sprider sig bland unga vuxna och barn, de är ju också de som är helt ovaccinerade. Varför i all sin dar behöver de sjukhusvård? Eller är de andra grupper som ligger där, äldre personer som valt att inte vaccinera sig?
Jag skulle också bra gärna veta ålder på de inlagda liksom ålder på de avlidna.
Men jag är lika usel på att hitta bra statistik i UK som jag är på att orientera mig på SIR

Du menar denna typ av undersökningar:
https://www.gov.uk/government/news/vaccines-highly-effective-against-hospitalisation-from-delta-variant
De är nog väldigt exakta uppskattningar - långt mycket mer omfattande än "10% av de som läggs in på sjukhus är vaccinerade" och data man kan få från offentlig data.
De har ju full tillgång till alla register och data.
När de säger t ex 96% skydd mot sjukhusinläggning så är det väl något i stil med:
Om en person på 72 år blir sjuk - hur mycket lägre risk är det då att denna person hamnar på sjukhus om personen är fullt vaccinerad och då de har tillgång till all data så kan de jämföra med personer i samma åldersgrupp osv.
Annars är det väl liknande effekter som vi såg i Sverige tidigare i våras.
Unga står för större delen av fallen men de som avlider och hamnar på sjukhus är de äldre.
Sen är det ju inte många som hamnar på sjukhus nu - det ökar lite men jämfört med innan så är det fortfarande låga nivåer.
UK ligger nu på 10.000 fall om dagen ungefär och det ligger 1300 på sjukhus.
Förra gången det låg på 10.000 fall om dagen var i mitten av Februari och då var det 20.000 patienter på sjukhus.
Kollar man istället på nya patienter på sjukhus samma period så var den 10 gånger högre i mitten av Februari jämfört med nu med samma antal fall (och en påstått farligare mutation).