2021-06-21, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har alltid varit mest yngre som smittats. Så såg det ut redan innan vaccineringarna. De äldre vet att de riskerar svårare sjukdom och skyddar sig i större utsträckning. Därför är det omöjligt att idag säga om de vaccin som de använt, åtminstone i Storbritannien ger något vidare skydd mot Delta. Kan vara så att Astras vaccin ger ett sämre skydd även mot Delta. Kan vara så att mRNA-vaccinen är bättre även där, men som sagt för tidigt att säga. Det är väl också därför att många av rekommendationerna som FHM har gett, tex den om att jobba hemma förutspås gälla långt in på hösten.

Det väller ju in data hela tiden från UK.

Hur många som är vaccinerade och smittade, hur många som är vaccinerade och hamnar på sjukhus osv.

https://www.gov.uk/government/news/vaccines-highly-effective-against-hospitalisation-from-delta-variant

Pfizer ger 96% skydd mot att hamna på sjukhus efter två doser - 94% skydd efter bara en dos.

Både Pfizer och AZ ger 100% skydd mot dödsfall efter två doser.

https://fortune.com/2021/06/15/astrazeneca-pfizer-covid-vaccine-prevent-most-delta-variant-hospitalizations-britain/

Citat:
Meanwhile, the Pfizer vaccine was 94% effective at preventing hospitalizations from the Delta vaccine after just one dose and 96% effective after two. It too was 100% effective at preventing deaths. And the vaccine was about 88% effective at preventing any symptoms after two doses.
Citera
2021-06-21, 08:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag ser bara massa rättfärdiganden från dig.

Du lurade till dig en dos på bekostnad av en annan person.

Du bestämmer om du vill ha vaccinet eller inte och denna rätt har du hela vägen tills sprutan tas fram.

Det du inte har rätt till är att genom att uppge felaktiga uppgifter lura till dig vaccindoser vid ett tidigare datum osv.

Det är hårresande att du inte inser hur fel du agerat.

Dock lutar jag själv åt att du förstår att du gjort fel och ångrar att du ens nämnde något om detta här. När du väl nämnt det så insåg du ditt misstag och tvingas nu likt en psykopat förneka att hen gjort fel, rättfärdiga sitt agerande och försöka vrida och vända på varenda liten sak för att försöka få bort fokuset på ditt agerande.

Hade jag inte vaccinerats hade jag kanske tagit en sjukhusplats för någon annan. Ett trafikoffer, en cancerpatient, en person med hjärtinfarkt. Jag tycker det låter mest som att du ser en möjlighet att komma bort från sakfrågan i denna tråd och istället kritisera mig som person. Hade jag inte vaccinerats hade jag kanske smittat någon annan som ev dött. Finns ju flera i den här tråden som stolt deklarerat att de inte tänker ta något vaccin. Vi får väl alla hoppas på att de inte besöker butiker, vistas på offentliga platser, eller jobbar på sådan arbetsplatser där de kan sprida smitta omkring sig till andra. I många andra länder följer myndigheterna vaccintillverkarnas rekommendationer, men inte i Sverige. Tycker du man agerar felaktigt i de länderna som följer vaccintillverkarnas instruktioner?
Citera
2021-06-21, 09:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är väl just det som återstår att se. Spridningen av Delta ökar ju enormt i Storbritannien där en större andel av befolkningen är vaccinerade jämfört med Sverige.

”Enormt”? Var har du statistiken som bekräftar detta?
Citera
2021-06-21, 09:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det väller ju in data hela tiden från UK.

Hur många som är vaccinerade och smittade, hur många som är vaccinerade och hamnar på sjukhus osv.

https://www.gov.uk/government/news/vaccines-highly-effective-against-hospitalisation-from-delta-variant

Pfizer ger 96% skydd mot att hamna på sjukhus efter två doser - 94% skydd efter bara en dos.

Både Pfizer och AZ ger 100% skydd mot dödsfall efter två doser.

https://fortune.com/2021/06/15/astrazeneca-pfizer-covid-vaccine-prevent-most-delta-variant-hospitalizations-britain/

Känns bra att det nu har gått över 2 veckor sedan jag fick min andra dos av Pfizer och att jag inte väntat på bättre väder som FHM förespråkat, för då hade jag inte varit fullvaccinerad ännu. Personligen tycker jag att varje samhällsmedborgare har ett personligt ansvar att göra vad den kan för att inte bli smittad av corona-viruset, för man vet aldrig vilka följderna kan bli.
Citera
2021-06-21, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Effektivt?
Ja det beror ju på vad man menar med effektivt.

ca 10% av de som ligger inlagda på sjukhus i UK p.g.a deltan är full vaccinerade och ca 30% av de som avlider av deltan är full vaccinerade. Jag skulle själv inte använda namnet effektivt då. Men hjälper en del i all fall.
It said that as of June 14, a total of 806 people had been hospitalised with the Delta variant, an increase of 423 from the previous week.

PHE added that of those hospitalised , 527 were unvaccinated, and 84 had received both doses.
https://www.reuters.com/world/uk/britain-says-33630-new-cases-delta-coronavirus-variant-latest-week-2021-06-18/

84 av 806 är full vaccinerade= ca 10%
Almost one third of people in the UK who have so far died from the Indian variant had received both their vaccinations.

A new report from Public Health England (PHE) shows out of the 42 British people known to have died with the Delta variant, 12 of them (29%) were fully vaccinated with two doses.
https://metro.co.uk/2021/06/14/12-people-who-died-of-indian-covid-variant-in-uk-were-fully-vaccinated-14765923/

Jag kan tycka att det fortfarande är lite tidigt att helt säga hur vaccinet fungerar mot deltan. Men den fungerar definitivt sämre en vad jag förväntade mig och sämre en vad de har sagt.

Det finns ju ytterligare parametrar som du bör ta med i din uträkning.

Tex.
Vilka är det främst som fått två doser? Åldern på dessa?

Hur stor del av befolkningen är det som fått två doser? Detta påverkar ju din uträkning mycket.

Ponera att nästan alla i gruppen 50+ fått vaccin och dessa står för 60% av befolkningen. Då är det inte så enkelt att man kan dra slutsatsen av att endast ta antalet sjukhusinlagda som är vaccinerade mot gruppen ovaccinerade. Jag=hoppas du förstår vad jag menar.
Citera
2021-06-21, 09:04
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Hade jag inte vaccinerats hade jag kanske tagit en sjukhusplats för någon annan. Ett trafikoffer, en cancerpatient, en person med hjärtinfarkt. Jag tycker det låter mest som att du ser en möjlighet att komma bort från sakfrågan i denna tråd och istället kritisera mig som person. Hade jag inte vaccinerats hade jag kanske smittat någon annan som ev dött. Finns ju flera i den här tråden som stolt deklarerat att de inte tänker ta något vaccin. Vi får väl alla hoppas på att de inte besöker butiker, vistas på offentliga platser, eller jobbar på sådan arbetsplatser där de kan sprida smitta omkring sig till andra. I många andra länder följer myndigheterna vaccintillverkarnas rekommendationer, men inte i Sverige. Tycker du man agerar felaktigt i de länderna som följer vaccintillverkarnas instruktioner?
Det där var den mest krystade bortförklaring jag hört. Du som brukar kräva att ansvariga politiker och tjänstemän ska ställas till svars har kanske personligen direkt bidragit till ett dödsfall genom att fuska dig till en dos före du skulle ha den. Att du inte skäms för detta och försöker rationalisera ditt beteende med snirkligare och snirkligare bortförklaringar säger mycket om dig.
Citera
2021-06-21, 09:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
”Enormt”? Var har du statistiken som bekräftar detta?

Här

https://ourworldindata.org/covid-cases

Storbritannien har ungefär fem gånger så många fall per/miljon invånare som de hade för cirka 1 månad sedan. Kurvan stiger brant nu.
Citera
2021-06-21, 09:06
Medlem
Citat:
Effektivt?

ca 10% av de som ligger inlagda på sjukhus i UK p.g.a deltan är full vaccinerade och ca 30% av de som avlider av deltan är full vaccinerade. Jag skulle själv inte använda namnet effektivt då. Men hjälper en del i all fall.
It said that as of June 14, a total of 806 people had been hospitalised with the Delta variant, an increase of 423 from the previous week.

PHE added that of those hospitalised , 527 were unvaccinated, and 84 had received both doses.
https://www.reuters.com/world/uk/britain-says-33630-new-cases-delta-coronavirus-variant-latest-week-2021-06-18/

Almost one third of people in the UK who have so far died from the Indian variant had received both their vaccinations.

A new report from Public Health England (PHE) shows out of the 42 British people known to have died with the Delta variant, 12 of them (29%) were fully vaccinated with two doses.
https://metro.co.uk/2021/06/14/12-people-who-died-of-indian-covid-variant-in-uk-were-fully-vaccinated-14765923/

Jag kan tycka att det fortfarande är lite tidigt att helt säga hur vaccinet fungerar mot deltan. Men den fungerar definitivt sämre en vad jag förväntade mig och sämre en vad de har sagt.

Som sagt - ett mycket bra skydd.

10% av de som läggs in på sjukhus är vaccinerade.

Kan vid första anblick verka dåligt men då får man tänka på vilka som läggs in på sjukhus - dvs vilken ålder de har.

UK har 45% vaccintäckning sett till hela befolkningen men i de åldersgrupper som hamnar på sjukhus så ligger nog siffran över 90%.
Citera
2021-06-21, 09:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det där var den mest krystade bortförklaring jag hört. Du som brukar kräva att ansvariga politiker och tjänstemän ska ställas till svars har kanske personligen direkt bidragit till ett dödsfall genom att fuska dig till en dos före du skulle ha den. Att du inte skäms för detta och försöker rationalisera ditt beteende med snirkligare och snirkligare bortförklaringar säger mycket om dig.

Jag har aldrig hävdat något sådant. Länka gärna till ett sådant inlägg. Kritiserade inte ens att Kungen fick sitt vaccin bland de första, utan undrade bara med viss ironisk underton om Drottningholm räknas som ett sk "särskilt" boende? Han fick ju sitt vaccin i fas1, dvs, där de som bor i särskilda boenden fick sina vaccin.
Citera
2021-06-21, 09:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Här

https://ourworldindata.org/covid-cases

Storbritannien har ungefär fem gånger så många fall per/miljon invånare som de hade för cirka 1 månad sedan. Kurvan stiger brant nu.

Och hur är det med dödsfallen?
Citera
2021-06-21, 09:14
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Effektivt?

ca 10% av de som ligger inlagda på sjukhus i UK p.g.a deltan är full vaccinerade och ca 30% av de som avlider av deltan är full vaccinerade. Jag skulle själv inte använda ordet effektivt då. Men hjälper en del i all fall.

Vore intressant att se ålder på de avlidna efter Delta-infektion, jag hittar inget.
Däremot finns det en del intressant i PHE:s senaste veckorapport.

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/994839/Variants_of_Concern_VOC_Technical_Briefing_16.pdf# page=43&zoom=100,53,114

* Delta står nu för 99% av alla sekvenserade fall i UK, den har tagit över helt.
* CFR i Delta är mellan 0,2-0,3 % att jämföra med Alfa som ligger på 1,9-2 % (tabell 2). Min tolkning: Detta beror med stor sannolikhet på att det är mycket högre andel yngre som smittas samt vaccin
* "Vaccine effectivness" mot symptomatisk sjukdom är fortsatt 31 % efter 1 dos och 80 % efter 2 doser. (tabell 10). Det är lite lägre än för Alfa
* Vaccine effectivness" mot "hospitalization" är dock högre mot Delta än Alfa. 75 % efter 1 dos och 94 % efter 2 doser. (tabell 11)
Citera
2021-06-21, 09:17
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det finns ju ytterligare parametrar som du bör ta med i din uträkning.

Tex.
Vilka är det främst som fått två doser? Åldern på dessa?

Hur stor del av befolkningen är det som fått två doser? Detta påverkar ju din uträkning mycket.

Ponera att nästan alla i gruppen 50+ fått vaccin och dessa står för 60% av befolkningen. Då är det inte så enkelt att man kan dra slutsatsen av att endast ta antalet sjukhusinlagda som är vaccinerade mot gruppen ovaccinerade. Jag=hoppas du förstår vad jag menar.
Vi ser att smittan både i Blekinge och UK sprider sig bland barn och unga vuxna. Den har inte riktigt hittat till de över 65 som också är den gruppen som är fullvaccinerade i UK. Den gruppen som många gånger är pensionärer och inte utsätts för smittan så mycket. Vi ser samma fenomen i början av varje våg. Men skillnaden är kanske att nu märks även sjukdomen på barnen. Har för mig att det stod att de barnen som var smittade i förskolan i Blekinge testades för att de hade symtom. Så var inte de första mutationerna.

Att det är så många unga som behöver sjukhusvård är inte i mina ögon helt positivt. Ej heller att sjukdomen nu märks på barnen.

Men hur kan vi säga något nu. Det är för tidigt. När smittan har spridit sig till alla åldersgrupper och vi kan se på överdödligheten i olika åldrar kan vi bättre se hur deltan slår.

Sedan är det tydligt att vi matas med hur otroligt bra vaccinet fungerar. Jag hoppas att det stämmer i all fall att det hjälper mer en någorlunda och att det inte bara handlar om att få vaccinet brukt, som det gjorde med svininfluensan. Vi ser mer uppskattade % en verkliga siffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in