2021-06-21, 07:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du har ju tappat det totalt. Var någonstans i datan kan du se något som visar att vi bör vara oroliga? Normal dödlighet sedan Januari och mer eller mindre obefintlig spridning just nu. Ingenting kommer hända! Vad har du för fel egentligen?

Vad är det där för struntprat? Spridningsläget såg nästan exakt likadant ut för ett år sedan också (låg spridning), sedan ökade det enormt när skolorna öppnade till hösten. Återstår att se om vaccinen förmår bromsa det hela.
Citera
2021-06-21, 08:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
IMBILDEN trängde sig ju dessutom även före i kön, lurade systemet vilket resulterade i att medborgare i riskgrupp hamnade efter i vaccinordning så hEn ska inte klaga. Att hEn sedan har mage att säga att det var bra gjort är ju bara så oerhört lågt och förkastligt. HEn har genom pandemin gapat och skrikit om hur samhället borde agerat. Stäng, stäng, stäng har varit ledorden. Och nu får vi veta att hEn trängt sig före i vaccinkön och är stolt över det.

Quisling.
Rep.
Lyktstolpe.

Du har verkligen fått allt om bakfoten, men det är ju inte direkt första gången. På vilket sätt skulle jag "lurat" systemet? För att jag fick dos2 en vecka EFTER vaccintillverkaren anser att jag skulle fått den och två veckor före FHM anser att jag skulle fått den? Ja, du det är klart att man ska avrättas för en sådan sak
Citera
2021-06-21, 08:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad är det där för struntprat? Spridningsläget såg nästan exakt likadant ut för ett år sedan också (låg spridning), sedan ökade det enormt när skolorna öppnade till hösten. Återstår att se om vaccinen förmår bromsa det hela.

Skillnaden nu är att desto fler är vaccinerade och många har dessutom redan genomgått infektionen.

Med andra ord ett helt annat läge detta år.

Vaccinerna verkar att fungera bra och skyddar även mot varianterna. Samma princip med genomgången infektion.
Citera
2021-06-21, 08:15
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Jag skrev punkt slut.. det menas att svar ej erfordras eller är av intresse, var lite otydlig!
Ja men eller hur, det fattar man liksom att du inte vill kännas vid att du inte har koll på läget. Antivaxxare brukar inte ha det. Det fattar man liksom när man ser hur du klagar på vaccinernas effektivitet baserat på fel siffror. Det är 65558 smittade och av dessa har 84 som är vaccinerade hamnat på sjukhus men du vill inte ens erkänna att det korrekta skulle vara att räkna på hur många vaccinerade som smittats och det vet du inte. Alltså man orkar inte med folk som dig som inte fattar något som man kan googla fram på ett par minuter. Det här är liksom inte raketforskning.
Citera
2021-06-21, 08:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Skillnaden nu är att desto fler är vaccinerade och många har dessutom redan genomgått infektionen.

Med andra ord ett helt annat läge detta år.

Vaccinerna verkar att fungera bra och skyddar även mot varianterna. Samma princip med genomgången infektion.

Det är väl just det som återstår att se. Spridningen av Delta ökar ju enormt i Storbritannien där en större andel av befolkningen är vaccinerade jämfört med Sverige.
Citera
2021-06-21, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarumanmyndigheten
Ber om ursäkt, uttryckte mig stundvis otrevligt.
Du har inget att be om ursäkt för. Dels hamnade jag heeelt fel i diskussionen (mot bättre vetande) dels tål jag hårdare smällar än så . (Det här är ju flashback FGS.)

Naturligtvis är detta en aerosolsmitta och aerosoler är, per definition, luftburna.

Det tror jag vi är ense om.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-06-21 kl. 08:25. Anledning: Skrivfel
Citera
2021-06-21, 08:27
Medlem
Citat:
Du har verkligen fått allt om bakfoten, men det är ju inte direkt första gången. På vilket sätt skulle jag "lurat" systemet? För att jag fick dos2 en vecka EFTER vaccintillverkaren anser att jag skulle fått den och två veckor före FHM anser att jag skulle fått den? Ja, du det är klart att man ska avrättas för en sådan sak

Du lurade ju till dig en vaccindos två veckor för tidigt - inser du inte det?

Sen är det ju inte ovanligt att personer som gör fel, fuskar och bedrar osv rättfärdigar sitt själviska agerande vilket du också verkar göra.

Resultatet blev ju att en annan person blev utan sin första dos.

Pfizer har ju inte heller sagt att man ska ha sin andra dos exakt tre veckor efter sin första dos - men det spelar ingen roll - det är inte Pfizer som bestämmer detta utan respektive land/myndigheter.

https://www.pfizer.ca/statement-pfizer-position-dosing-intervals-pfizer-biontech-covid-19-vaccine

Citat:
Pfizer and BioNTech’s Phase 3 study for the COVID-19 vaccine was designed to evaluate the vaccine’s safety and efficacy following a 2-dose schedule, separated by 21 days. The safety and efficacy of the vaccine has not been evaluated on different dosing schedules as the majority of trial participants received the second dose within the window specified in the study design.

Observera även datumet då detta skrevs.

Om det skulle komma fram att det skulle räcka med en tiondel så mycket av en vaccindos för att så tillräckligt skydd och detta börjar tillämpas men Pfizer ändrar inte sina instruktioner för att det inte är testat i deras fas 3 test som utförts för mer än ett halvår sen - skulle du även då anse dig har rätt att sno åt dig vaccin på bekostnad av andra för att tillverkaren har angett en viss mängd?
Citera
2021-06-21, 08:32
Medlem
Citat:
Det är väl just det som återstår att se. Spridningen av Delta ökar ju enormt i Storbritannien där en större andel av befolkningen är vaccinerade jämfört med Sverige.

Vi ser ju i UK att vaccinerna skyddar effektivt både mot smittspridningen och sjukhusinläggar/dödsfall.

De som smittas nu består till största del av yngre som inte fått vaccinet - ungefär som det gjorde i Sverige i våras.
Citera
2021-06-21, 08:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du lurade ju till dig en vaccindos två veckor för tidigt - inser du inte det?

Sen är det ju inte ovanligt att personer som gör fel, fuskar och bedrar osv rättfärdigar sitt själviska agerande vilket du också verkar göra.

Resultatet blev ju att en annan person blev utan sin första dos.

Pfizer har ju inte heller sagt att man ska ha sin andra dos exakt tre veckor efter sin första dos - men det spelar ingen roll - det är inte Pfizer som bestämmer detta utan respektive land/myndigheter.

https://www.pfizer.ca/statement-pfizer-position-dosing-intervals-pfizer-biontech-covid-19-vaccine

Observera även datumet då detta skrevs.

Om det skulle komma fram att det skulle räcka med en tiondel så mycket av en vaccindos för att så tillräckligt skydd och detta börjar tillämpas men Pfizer ändrar inte sina instruktioner för att det inte är testat i deras fas 3 test som utförts för mer än ett halvår sen - skulle du även då anse dig har rätt att sno åt dig vaccin på bekostnad av andra för att tillverkaren har angett en viss mängd?

Jag anser inte att jag har lurat någon. Sköterskan som stack mig i arm var fullt medveten om vad hon gjorde och när jag fått min första dos. Dessutom står det ju nu helt klart att det är först två veckor efter andra dosen som man är skyddad. Vem som bestämmer vilket vaccin som injiceras i mig och när det ska ske avgör ju ytterst sätt JAG. Inte Pfizer och inte FHM. Hade jag inte tagit vaccinet när jag gjorde det (eller tidigare), är det ärligt talat högst oklart om jag tagit det alls. Jag hade ett behov av att ta vaccinet innan sommaren. Har ingen möjlighet att ta det senare.
Citera
2021-06-21, 08:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vi ser ju i UK att vaccinerna skyddar effektivt både mot smittspridningen och sjukhusinläggar/dödsfall.

De som smittas nu består till största del av yngre som inte fått vaccinet - ungefär som det gjorde i Sverige i våras.

Har alltid varit mest yngre som smittats. Så såg det ut redan innan vaccineringarna. De äldre vet att de riskerar svårare sjukdom och skyddar sig i större utsträckning. Därför är det omöjligt att idag säga om de vaccin som de använt, åtminstone i Storbritannien ger något vidare skydd mot Delta. Kan vara så att Astras vaccin ger ett sämre skydd även mot Delta. Kan vara så att mRNA-vaccinen är bättre även där, men som sagt för tidigt att säga. Det är väl också därför att många av rekommendationerna som FHM har gett, tex den om att jobba hemma förutspås gälla långt in på hösten.
Citera
2021-06-21, 08:49
Medlem
Citat:
Jag anser inte att jag har lurat någon. Sköterskan som stack mig i arm var fullt medveten om vad hon gjorde och när jag fått min första dos. Dessutom står det ju nu helt klart att det är först två veckor efter andra dosen som man är skyddad. Vem som bestämmer vilket vaccin som injiceras i mig och när det ska ske avgör ju ytterst sätt JAG. Inte Pfizer och inte FHM. Hade jag inte tagit vaccinet när jag gjorde det (eller tidigare), är det ärligt talat högst oklart om jag tagit det alls. Jag hade ett behov av att ta vaccinet innan sommaren. Har ingen möjlighet att ta det senare.

Jag ser bara massa rättfärdiganden från dig.

Du lurade till dig en dos på bekostnad av en annan person.

Du bestämmer om du vill ha vaccinet eller inte och denna rätt har du hela vägen tills sprutan tas fram.

Det du inte har rätt till är att genom att uppge felaktiga uppgifter lura till dig vaccindoser vid ett tidigare datum osv.

Det är hårresande att du inte inser hur fel du agerat.

Dock lutar jag själv åt att du förstår att du gjort fel och ångrar att du ens nämnde något om detta här. När du väl nämnt det så insåg du ditt misstag och tvingas nu likt en psykopat förneka att hen gjort fel, rättfärdiga sitt agerande och försöka vrida och vända på varenda liten sak för att försöka få bort fokuset på ditt agerande.
Citera
2021-06-21, 08:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Effektivt?
Ja det beror ju på vad man menar med effektivt.

ca 10% av de som ligger inlagda på sjukhus i UK p.g.a deltan är full vaccinerade och ca 30% av de som avlider av deltan är full vaccinerade. Jag skulle själv inte använda ordet effektivt då. Men hjälper en del i all fall.
It said that as of June 14, a total of 806 people had been hospitalised with the Delta variant, an increase of 423 from the previous week.

PHE added that of those hospitalised , 527 were unvaccinated, and 84 had received both doses.
https://www.reuters.com/world/uk/britain-says-33630-new-cases-delta-coronavirus-variant-latest-week-2021-06-18/

84 av 806 är full vaccinerade= ca 10%
Almost one third of people in the UK who have so far died from the Indian variant had received both their vaccinations.

A new report from Public Health England (PHE) shows out of the 42 British people known to have died with the Delta variant, 12 of them (29%) were fully vaccinated with two doses.
https://metro.co.uk/2021/06/14/12-people-who-died-of-indian-covid-variant-in-uk-were-fully-vaccinated-14765923/

Jag kan tycka att det fortfarande är lite tidigt att helt säga hur vaccinet fungerar mot deltan. Men den fungerar definitivt sämre en vad jag förväntade mig och sämre en vad de har sagt.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-21 kl. 09:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in