2021-06-20, 22:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Hur tillträdde de om inte en majoritet röstade på dem menar du?

För det räcker att en statsministerkandidat inte har en majoritet mot sig.
Citera
Medlem
Citat:
Det behövs inte en majoritet som röstar för en statsministerkandidat. Det räcker att det inte är en majoritet som röstar mot. En minoritetsregering skulle kunna tillträda med bara det egna partiets röster för, om så många lägger ned sina röster att mindre än hälften röstar mot.
Citera
Medlem
Kan dom två politiska vildarna som sitter i Riksdagen (en fd Liberal och en fd Vänsterpartist) bli tungan på vågen om det eventuellt ska röstas om en ny regering efter talmansrundor?
Citera
2021-06-20, 22:52
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vad glad jag är att Dadgostar är partiledare och inte Sjöstedt. Det här kan få hennes opinionssiffror att rusa i höjden. Förhoppningvis kan V t.om. samarbeta med SD i framtiden. Sossarna kommer gråta av desperation.

I morgon ställer jag klockan så att jag vaknar innan omröstningen!

Jag är helt med dig på detta. Nooshi har skinn på näsan, och jag har faktiskt aldrig hört henne uttala något standard-hatiskt mot SD. Tror hon är mer emot C och M, än folkhemsvännerna i SD.

Själv behöver jag inte ställa någon klocka, tror jag har haft 3 möten före kl 10.
Citera
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Har MP försvunnit???

Absolut ingenstans nämns dom ens. Hade Agenda ens brytt sig om att försöka bjuda in dom?
Går man med förstoringsglas igenom alla nyhetssajter kanske det finns att dom nämns nånstans men annars är det som att MP ... inte finns

Jag tror att verkligheten har kommit ikapp. MP finns inte längre....
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Det räcker med att en majoritet av riksdagen inte röstar emot. Du kan bli statsminister med 0 röster.
Citera
Bannlyst
Citat:
Det förändrar dock inte den parlamentariska situationen eller hur?
Förvånad att du inte kom med det där gapskratte-emojin

Det stämmer att C och V skulle kunna släppa fram Löfven som statsminister. Problemet blir ju när de sen ska göra upp om en budget. Om de inte kan komma överens så kommer Kristerssons budget att vinna. Inte fan kan man regera som statsminister utan en budget.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Försvagad i den meningen att L kommer att lämna skutan. Underlaget inklusive vilden Kakabaveh blir då bara 175 mandat, och Jöken förpassas till historiens skräphög. C tvingas acceptera att V får inflytande på regeringens politik fram till valet 2022.

Som jag skrev ovan: efter Jöken kommer Röken (V + C + S + MP).
Varför skulle C acceptera något sådant????

Vilken politik tänker du dig att den regeringen skall driva då. Skattesänkningar, bidragsminskning, privatiserad sjukvård, fri arbetsmarknad, fri hyressättning kanske?
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
L är, självklart, oroliga för extra val men tror de välkomnar en snabb exit från JÖK:en nu om S, C, MP och V kan komma överens.

Tror inte L är rädda för extravalet. Om de åker ur riksdagen efter extravalet är det bara ett år kvar till ordinarie val. Ett år ute i kylan kan göra dom gott, då har de tid att ändra och reflektera över sin politik och ståndpunkter så att de får över 4% igen 2022. Ett år utanför riksdagen är bättre än fyra år.
Citera
2021-06-20, 22:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xaroc
Det behövs inte en majoritet som röstar för en statsministerkandidat. Det räcker att det inte är en majoritet som röstar mot. En minoritetsregering skulle kunna tillträda med bara det egna partiets röster för, om så många lägger ned sina röster att mindre än hälften röstar mot.

Vad förändrar det realpolitiskt menar du?
Citera
2021-06-20, 22:53
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Förvånad att du inte kom med det där gapskratte-emojin

Det stämmer att C och V skulle kunna släppa fram Löfven som statsminister. Problemet blir ju när de sen ska göra upp om en budget. Om de inte kan komma överens så kommer Kristerssons budget att vinna. Inte fan kan man regera som statsminister utan en budget.

Inte? Det gjorde ju Löfven 2018-2019 då han regerade med M/KD budget.
Citera
2021-06-20, 22:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ändå föredrar Lööf att samarbeta med kommunister istället för Moderater och Kristdemokrater.
Var samarbetar C med kommunister?

Det lär du inte kunna leverera ett sakligt svar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in