2021-06-20, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag är lite fundersam över historieskrivningen här för om det är någon som upprepat vikten av att stänga ute ytterkantspartierna under åren så är det just Annie Lööf. Det har varit något som hon framhållit som en trofé.

Faktiskt var det så viktigt att de betonade det i den "framtidsagenda" de tog fram i slutet av maj:

https://sverigesradio.se/artikel/centerpartiets-framtidsagenda-tar-avstand-fran-ytterkantspartier

Skulle inte förvåna mig om de skriver om historien här.

Den omskrivningen sker redan då Annie numera bara nämner SD och inte V. Började med frågan om regeringsbildning 2022 där hon uttrycker sig med olika formuleringar för SD och V. Fortsatte i dagens presskonferens där bara SD nu nämndes.

Så C fortsätter att röra sig vänster ut. Numera ligger Annie’s mitt till vänster helt klart. Därför tror jag också att hon till slut kommer att baka och punkten stryks. Skulle gissa på att de skriver på hur formuleringarna ska läggas fram för maximalt damage control och hur media ska informeras och påverkas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Hela tiden hör man från politikerna att Svenska folket inte vill ha ett extra val.
Hur jävla jobbigt är det att lägga en lapp i en låda? Jag står ut med den enorma ansträngningen om det innebär ett regeringsskifte. Mp och L kan dessutom åka ut win win.

Precis, förstår inte problem. Det är något som sossarna slänger sig med för att hitta problem.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Som sagt. Centerpartiet antog i sin framtidsagenda ett uttalande som slår fast att partiet "inte ska medverka till att ytterkantspartier på höger och vänster ut får ett avgörande inflytande."

Lööf får svårt att slingra sig ur detta.

Framtidsagendan är ju full av luddiga och till intet förpliktigande formuleringar. Jag var faktiskt förvånad över att C gjorde så stort väsen av den.

Vill man veta vad C står för ska man i stället läsa partiprogrammet. Eller ännu hellre kolla hur de faktiskt agerar i olika frågor.
Citera
2021-06-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Känns jäkligt bra ikväll men sannolikt kommer inte lyckan vara hela vägen.

Svårt att se hur Löfven ska undvika att fällas imorgon men risken finns alltid att Lööf böjer sig djupare för kommunisterna och att allt avblåses. Sker inte det kommer vi nog ändå inte få ett regeringsskifte tyvärr. V kommer stå fast vid sossarnas sida även om de inte får bort marknadshyrorna.

Japp stalltipset är V-S-MP-C misslyckas det blir det extraval.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Måste inte Sabuni backa också? Det lär hon inte göra. Lööf är antagligen skräckslagen.
Skillnaden är att Sabuni då backar ut ur samarbetet helt och in i famnen på m/kd. Det lämnar Centerpartiet att baxa igenom en höstbudget på nåder av Vänsterpartiet. Vet inte om det är en position hon vill ha inför nästa val.
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Ja, det är ytterst tveksamt att Lööf ens har mandat från sitt parti att modifiera JÖK:en genom att vika sig för V. Eller så räcker det kanske med ett beslut från partistyrelsen? Nog tveksamt då det hade skapat en hel del upprördhet ute i landet.
Jag tror visserligen partiet gör som Lööf bestämmer.

Men det kommer att bidra till den upprördhet som redan pyr ute i landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Har MP försvunnit???

Absolut ingenstans nämns dom ens. Hade Agenda ens brytt sig om att försöka bjuda in dom?
Går man med förstoringsglas igenom alla nyhetssajter kanske det finns att dom nämns nånstans men annars är det som att MP ... inte finns

Ja det är konstigt. Ramadan avslutades för en dryg månad sedan så MP kan inte vara upptagna med något annat.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
L skulle naturligtvis inte stödja S om det blir nyval, men det blir det inte.

De gör väl som vanligt, stödjer UK innan valet och SL efter valet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av submar12
Eh du vet att det är en majoritet just nu som vill rösta bort regeringen? Regeringen har ingen majoritet, har aldrig haft.

Hur tillträdde de om inte en majoritet röstade på dem menar du?
Citera
Medlem
Prempions avatar
Varför var inte Tuffe Uffe med i Agenda?

Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Du replikerade "dröm vidare" när någon nämner en SD-KD-M regering. Då antar jag att du inte har så bra koll på opinionssiffrorna.
Reinfeldts ande vilar fortfarande tungt över M. Den enda anledningen till att M slutat propagera för folkutbyte är att de är rädda för att bli mindre än SD.
Senast redigerad av Prempion 2021-06-20 kl. 22:46.
Citera
Medlem
Citat:
Jag är lite fundersam över historieskrivningen här för om det är någon som upprepat vikten av att stänga ute ytterkantspartierna under åren så är det just Annie Lööf. Det har varit något som hon framhållit som en trofé.

Faktiskt var det så viktigt att de betonade det i den "framtidsagenda" de tog fram i slutet av maj:

https://sverigesradio.se/artikel/centerpartiets-framtidsagenda-tar-avstand-fran-ytterkantspartier

Skulle inte förvåna mig om de skriver om historien här.

C har ju en rätt stor erfarenhet av just det. Hoppas att dom inser att det inte blir lika lätt att dölja denna gången även om såklart public service aldrig någonsin skulle rota i det.

Kommer nog stärka en del redan befintlig avsky mot partiet som alltid kommit undan för lätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja men L går med på allt som kan förhindra ett extra val. De ryker som riksdagsparti vid ett extra val. Sabuni kommer sjunga internationalen insvept i en sovjetisk flagga om Nooshi kräver det.

Var inte så säker på det. L måste också tänka på hur väljarna kommer uppfatta dem inför valet 2022, ett val som kommer ske oavsett om det blir extraval eller inte. Om L tänker kortsiktigt nu kan det straffa sig långsiktigt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
C och V är anti-SD, det räcker långt i svensk politik. Har jag inte redan förklarat det för dig ett antal ggr?

Precis som när du förklarade för mig att det var självklart att Löfven skulle regera till 2022.

Jo dig ska man ju lyssna på. Du har koll du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in