2021-06-20, 18:59
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja.

Tänker lite att det är mellan dem som ska knulla.

Fast nu försöker du ju inte ens…

En viktig del av feministisk teori och idé är ju emancipation från patriarkala strukturer och maktordningar. Samtidigt menar Peterson att vi har ett biologiskt arv som vi inte kan gömma oss ifrån OCH att det kan lysa igenom vid fenomen som tex 50 shades of gray. En rätt trist bok som säljer som smör, tydligen bland kvinnor.
Citera
2021-06-20, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy

En viktig del av feministisk teori och idé är ju emancipation från patriarkala strukturer och maktordningar. Samtidigt menar Peterson att vi har ett biologiskt arv som vi inte kan gömma oss ifrån OCH att det kan lysa igenom vid fenomen som tex 50 shades of gray. En rätt trist bok som säljer som smör, tydligen bland kvinnor.

Det finns ingen motsättning mellan att vilja ha samma juridiska, ekonomiska och sociala rättigheter, skyldigheter och möjligheter i samhället och att tycka om vaniljig BDSM á la 50 shades, eller hårdare tag än så privat.
Citera
2021-06-20, 20:19
Avslutad
Citat:

Vad enhalvboj sa (#422)
Citera
2021-06-20, 20:31
Medlem
seaworthys avatar
Nu är det inte det en stor del av dagens feminism vill ha. Dom vill ha lika utfall och det är Det som Peterson ofta kritiserar.

Peterson har förmodligen inget emot att folk gillar hårdare tag i halmen. Han tar bara upp en form av hyckleri. Sen att ni två inte ser några motsättningar är ju en sak. Jag har diskuterat sexualitet med feminister många gånger och vissa av dom har ju likställt all form av penetration med våldtäkt. Det finns många grader i helvetet och dom som attackerar Peterson behöver ju inte vara moderata feminister. Förmodligen inte till och med.
Senast redigerad av seaworthy 2021-06-20 kl. 20:34.
Citera
2021-06-20, 20:53
Medlem
Citat:
Nu är det inte det en stor del av dagens feminism vill ha. Dom vill ha lika utfall och det är Det som Peterson ofta kritiserar.

Peterson har förmodligen inget emot att folk gillar hårdare tag i halmen. Han tar bara upp en form av hyckleri. Sen att ni två inte ser några motsättningar är ju en sak. Jag har diskuterat sexualitet med feminister många gånger och vissa av dom har ju likställt all form av penetration med våldtäkt. Det finns många grader i helvetet och dom som attackerar Peterson behöver ju inte vara moderata feminister. Förmodligen inte till och med.

Jag såg en dokumentär för flera år sedan om en män som gillar att klä sig i blöja och tas om hand som vore de bebisar. Dessa män hade högt uppsatta positioner i yrkeslivet osv.

Finns även män som gillar att bli dominerade sexuellt av kvinnor.

Detta är endast preferenser och säger naturligtvis ingenting om hur dessa män vill ha det socialt, politiskt och ekonomisk. Självklart vill de ha den position/ställning de har politiskt/socialt och ekonomiskt. Även om de gillar att vara bebisar på sin fritid, även om de gillar att bli sexuellt dominerade av kvinnor i sänghalmen.

Detsamma bör rimligtvis gälla kvinnor. Vad man gillar sexuellt är en sak. Vad man vill ha för rättigheter, möjligheter och skyldigheter socialt, ekonomiskt och politiskt är en annan sak. Precis som Enhalvboj och Jenny9 skriver.

Eller du kanske tänker att högt uppsatta män som gillar att vara bebisar på sin fritid gärna hade släppt sin höga position och vart värnlösa bebisar 24/7?
Eller att män som gillar att domineras sexuellt av kvinnor på sin fritid även vill att kvinnor ska dominera dem socialt, politiskt och ekonomiskt och förtrycka dem fullständigt?
Citera
2021-06-20, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Jo, 1000 i snitt per år och en bra jävla bit ifrån 50 pers, som du hävdade.

"The typical annual sample for each country is 1,000 people. If a country had surveys in each year, then the sample size would be 3,000 people."

så då tänker man att länder som inte är i surveys, inte är med... om det nu spelade någon roll....

undermånligt, om det nu spelade någon roll för "listan" , det framgår när man jämför de årliga rapporterna och problemet med "trenden" du trodde den skulle uppvisa.

men det visste du väll redan.
Citera
2021-06-20, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag såg en dokumentär för flera år sedan om en män som gillar att klä sig i blöja och tas om hand som vore de bebisar. Dessa män hade högt uppsatta positioner i yrkeslivet osv.

Detta är endast preferenser och säger naturligtvis ingenting om hur dessa män vill ha det socialt, politiskt och ekonomisk. Självklart vill de ha den position/ställning de har politiskt/socialt och ekonomiskt. Även om de gillar att vara bebisar på sin fritid, även om de gillar att bli sexuellt dominerade av kvinnor i sänghalmen.

Detsamma bör rimligtvis gälla kvinnor. Vad man gillar sexuellt är en sak. Vad man vill ha för rättigheter, möjligheter och skyldigheter socialt, ekonomiskt och politiskt är en annan sak. Precis som Enhalvboj och Jenny9 skriver.

Eller du kanske tänker att högt uppsatta män som gillar att vara bebisar på sin fritid gärna hade släppt sin höga position och vart värnlösa bebisar 24/7?
Eller att män som gillar att domineras sexuellt av kvinnor på sin fritid även vill att kvinnor ska dominera dem socialt, politiskt och ekonomiskt och förtrycka dem fullständigt?

Såg EXAKT samma dokumentär!! Och har faktiskt tänkt på den från och till genom åren. Speciellt när såna här diskussioner uppstår. Människan och hennes psykologi, jag är så fascinerad. Hur vi använder sex på så olika vis vid olika tillfällen och perioder i livet. Kanske till och med olika med olika sorters människor/partner som att det verkligen är ett innerligt samspel på ett undermedvetet plan. Osv, fascinerande minst sagt.

Håller med om resten, klockrent.

Det lite skrämmande är att detta resonemang som tex du för, jag själv, enhalvboj och några till - verkar vara enkelt för oss att förstå, men så otroligt svårt för andra att förstå.
Citera
2021-06-20, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
så då tänker man att länder som inte är i surveys, inte är med... om det nu spelade någon roll....

undermånligt, om det nu spelade någon roll för "listan" , det framgår när man jämför de årliga rapporterna och problemet med "trenden" du trodde den skulle uppvisa.

men det visste du väll redan.

Vilka länder som inte är med tänker du borde toppa listan och varför?

Vart kan jag hitta dessa årliga rapporter som jämför psykisk ohälsa länder emellan och som ven räknar in den allmänna tillgången till psykiatrisk utvärdering och vård?
Citera
2021-06-20, 21:49
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

Nej, jag tror ni övertolkar och misstolkar Peterson med flit. Det handlar snarare om att politiska individer eller idealister vill att deras idéer ska genomsyra inte bara samhället utan hela deras privata liv. Där ingår ju även sexualitet och sexuella preferenser.

Peterson tyckte det var komiskt att mitt i denna storm av politiskt tryck för totalt jämlikhet/jämställdhet på alla tänkbara plan kommer en bok som strider totalt mot detta och blir extremt populär. Det är ju väldigt intressant och säger något om människan.

Det betyder INTE att kvinnor vill bli dominerade av män i sängen överlag och det betyder INTE att män som tänder på blöjor vill bli behandlade som bebisar dygnet runt.

Peterson har så vitt jag vet inte heller sagt det någon gång.

Ni får det att låta som om politiskt radikala individer är easy going när det gäller sexualitet. Comme si, comme sa….
Det är inte direkt min erfarenhet.
Citera
2021-06-20, 21:50
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Såg EXAKT samma dokumentär!! Och har faktiskt tänkt på den från och till genom åren. Speciellt när såna här diskussioner uppstår. Människan och hennes psykologi, jag är så fascinerad. Hur vi använder sex på så olika vis vid olika tillfällen och perioder i livet. Kanske till och med olika med olika sorters människor/partner som att det verkligen är ett innerligt samspel på ett undermedvetet plan. Osv, fascinerande minst sagt.

Det lite skrämmande är att detta resonemang som tex du för, jag själv, enhalvboj och några till - verkar vara enkelt för oss att förstå, men så otroligt svårt för andra att förstå.

Det är inte alls svårt att förstå, men nu var det ju Petersons uttalande om fifty shades of gray jag kommenterade och ni verkar/orkar ju inte kolla upp vad han menade.
Citera
2021-06-20, 22:34
Medlem
udons avatar
Peterson snuddar vid det ibland, tex med kommentar om fifty shades of gray.

Människan har utvecklats genom ett system där män kämpar om att klättra i hierarkin och kvinnan väljer. Vad som gör att män klättrar i hierarkin kan variera. Idag skulle man kanske säga att det är kompetens, social färdighet och pengar (förutom självklara saker som utseende). Utöver det finns aggressiva, utåtagerande och impulsiva män som egentligen inte är lyckade individer men som ändock knappst går utan kvinnor. Kanske en historisk bild av vilka män som var lyckosamma i en annan tid.

Vad som är riktigt intressant är samhällen som Sverige där det siktas på total jämlikhet mellan könen. Vad innebär det egentligen för den sexuella selektionen som kvinnor överlag står för?

Jag tänker att ju mer lika vi blir ju mer förvirrade blir män eftersom dom inte längre tävlar om att klättra i hierarkin. Men inte ens där verkar man komma ifrån det. Snubbar som gängar sig med tokfeminister har ju uppenbarligen gjort en annan satsning. Genom att vika ner sig får dom ligga med just den kategorin kvinnor. Frågan är vad dessa kvinnor egentligen tycker om sina toffelhjältar
Citera
2021-06-20, 23:00
Medlem
Citat:

Ja, men visst är det fascinerande med människans psykologi! Kul att du också har sett den dokumentären!

Ja, det är skrämmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in