Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
jo det är riktigt bra med en kampanj. Inte varje dag, men under en kort period en massiv insats som åtföljs av mer regelbundenhet. Polisen måste kunna göra fler saker än en. Trafiken dödar och skadar ju betydligt fler än gängskjutningarna (som ju dessutom innebär att idioterna för det mesta skjuter ihjäl varandra).
Dessutom tar man samtidigt massa kriminella, olovliga förare, knarkare, rattfyllerister och andra svin.
Själv är jag betydligt mer rädd för övermodiga/vårdslösa trafikmarodörer i svarta sänkta Audi:s än för att en knarkhandlare skall skjuta skallen av mig eller min familj.
Ta många vid 30-skyltar. Där kan man ta körkortet direkt vid 21 km/h+ också så svinen får gå hem och cykla några månader.
Nu är det inte hastigheten som dödar utan olika trafikanters beteende i trafiken. Vi har en grundregel om hastighet och den lyder:
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
Den gäller samtliga fordon, även cyklar. Om vi då tillämpade denna paragraf korrekt skulle vi kunna ta bort hastighetsbegränsningarna på 99% av våra vägar. Bryter man mot denna paragraf tilldöms man även idag vårdslöshet i trafik, vilket är allvarligare än nån tusing i böter. Vissa vägar behöver av olika speciella skäl ha en satt hastighetsbegränsning, men inte varenda väg som finns.
Känner man som förare att det är säkert att köra 60 eller 90 på en väg så skall man således kunna göra det. Men om polismyndigheten gör en objektiv bedömning att 90km/h var på tok för mycket för rådande trafikförhållande vid t.ex. en kontroll skall du kunna tilldömas ansvar för gärningen. Straffet skall givetvis vara vårdslöshet i trafik.
Idag sänker man hastigheter för miljöns skull, för ljudnivåer och andra politiska åsikter. Få hastighetsbegränsningar under 60km/h är satta med säkerhet i åtanke.