2021-06-17, 10:57
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför det? Det ena utesluter väl inte det andra. Med fler kameror kan ju de levande poliserna koncentrera sig på det som verkligen är farligt i stället för att bara plocka in lätta pengar till statskassan för löjliga hastighetsöverträdelser.

Det är ett fullständigt befängt argument att 5 km/h lägre hastighet skulle innebära 50 färre trafikdödade. Det dör ju redan nu relativt få i trafiken (<300/år) och långt ifrån alla dör därför att det körs för fort. Det handlar mest om att det körs vårdslöst och ouppmärksamt.
Har själv kört bil sedan 2003 -i snart 20 år. Förr så kunde man se Polisen rätt så ofta ute på vägarna, sen så stod dom inte alltid vid dessa uppenbara "kontrollplatserna" utmed vägarna utan kunde ta vilken lämplig plats som helst för nykterhets- och körkortskonrtoll. Ibland hade dom hastighetsövervakning i samband med det.

Idag ser man dem väldigt sällan. Nyligen så pendlade jag 10 mil om dagen 5 dagar i veckan och det var väldigt sällan man såg polisen. Det var lite skrämmande med tanke på all trafik på den sträckan, många olyckor och idioter på vägarna. Dom få gånger polisen fanns där med laserpikadollen så var det på självklara platser folk lärt sig -d.v.s. dom plockade inte in många fortkörare och andra.

Fartkameror stoppar ju ingen från att köra onykter, köra med trafikfarlig bil eller utan körkort. Det gör däremot riktiga poliser utmed vägarna.
Senast redigerad av Running_man 2021-06-17 kl. 10:58. Anledning: stavfel överallt
Citera
2021-06-17, 11:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Har själv kört bil sedan 2003 -i snart 20 år. Förr så kunde man se Polisen rätt så ofta ute på vägarna, sen så stod dom inte alltid vid dessa uppenbara "kontrollplatserna" utmed vägarna utan kunde ta vilken lämplig plats som helst för nykterhets- och körkortskonrtoll. Ibland hade dom hastighetsövervakning i samband med det.

Idag ser man dem väldigt sällan. Nyligen så pendlade jag 10 mil om dagen 5 dagar i veckan och det var väldigt sällan man såg polisen. Det var lite skrämmande med tanke på all trafik på den sträckan, många olyckor och idioter på vägarna. Dom få gånger polisen fanns där med laserpikadollen så var det på självklara platser folk lärt sig -d.v.s. dom plockade inte in många fortkörare och andra.

Fartkameror stoppar ju ingen från att köra onykter, köra med trafikfarlig bil eller utan körkort. Det gör däremot riktiga poliser utmed vägarna.

Det går ju alltid att diskutera vad en fartkamera tar, men det är väl rätt klart att den tar den som kör för fort. Om levande poliser inte behöver ställas upp där fartkameror står (hela dygnet) så frigörs ju resurser att rikta in sig på det andra. Jag förstår alltså inte dina argument.
Citera
2021-06-17, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Vilket är ett resultat att folk inte längre "kör" bil, förare "åker" bil istället. Pillar med telefonen, eller pillar på radion, eller annan apparatur i bilen som tar bort fokus från vägen. Hastigheten har extrem lite att göra med dödsantalet, men det är det som ger klirr i statskassan och är lättast att sätta dit folk för.

Man måste också komma ihåg att all denna satsning på nollvisionen tar resurser från andra håll tex sjukvården så att slutresultatet blir fler döda än vad som räddas i nollvisionen.

Hög hastighet sänker ju dina marginaler att agera när någon annan "åker" bil.
Citera
2021-06-17, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hög hastighet sänker ju dina marginaler att agera när någon annan "åker" bil.
Därav vikten att anpassa hasighet efter trafik och väglag. Dvs köra bil.
Citera
2021-06-17, 12:48
Medlem
Vad gnäller ni på? Förra veckan tog polisen alla gängkriminelma under en grynigsräd. Nu var de brotten slut och de fick gå över till alla fartsyndare nu när de är på hugget.

Bra polisen!
Citera
2021-06-17, 12:49
Bannlyst
Citat:
Om jag skulle åka dit för en överträdelse med 5-9 km/h på vägar med 70 eller högre skulle jag utan tvekan låta det gå vidare till tingsrätten.

Jag skulle ta det till tingsrätten i vilket fall bara för att jävlas med staten. Då kan folk antingen visa lite jävlar anamma och köra fort mangrant för att de inte finner sig i detta patetiska översitteri eller så kan de vara hjon och betala mina rättegångskostnader med sin skatt.
Citera
2021-06-17, 12:53
Medlem
Det blir som häromåret.

Jag körde typ 15-20 km över på Nynäsvägen (70-sträcka) o blåste förbi alla vilket
jag inte brukade göra utan blivit ifrånåkt av ett antal.

Funderade o tänkte efter - detta var ett par veckor efter det att ankdammspolisens
anti-fortåkarkampanj avslutats - JÄVLA FEGISAR tyckte jag

Men Sen Tänkte Jag Om

Jävligt smart av Ankdammspolisen - de kör en kampanj någon vecka o sen fegar'
ankdammssvajballarna ur totalt o vågar inte köra för fort på lång tid.

Lär ske detsamma nu - men för att antal år sedan sa polisledningen - vi skall inte
smyga i buskarna utan ha öppna kontroller - nu har man sagt tvärt om.

Är inte hastighetskontroller med civila polisbilar att smyga i buskarna?
Citera
2021-06-17, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
jo det är riktigt bra med en kampanj. Inte varje dag, men under en kort period en massiv insats som åtföljs av mer regelbundenhet. Polisen måste kunna göra fler saker än en. Trafiken dödar och skadar ju betydligt fler än gängskjutningarna (som ju dessutom innebär att idioterna för det mesta skjuter ihjäl varandra).
Dessutom tar man samtidigt massa kriminella, olovliga förare, knarkare, rattfyllerister och andra svin.
Själv är jag betydligt mer rädd för övermodiga/vårdslösa trafikmarodörer i svarta sänkta Audi:s än för att en knarkhandlare skall skjuta skallen av mig eller min familj.
Ta många vid 30-skyltar. Där kan man ta körkortet direkt vid 21 km/h+ också så svinen får gå hem och cykla några månader.

Nu är det inte hastigheten som dödar utan olika trafikanters beteende i trafiken. Vi har en grundregel om hastighet och den lyder:
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Den gäller samtliga fordon, även cyklar. Om vi då tillämpade denna paragraf korrekt skulle vi kunna ta bort hastighetsbegränsningarna på 99% av våra vägar. Bryter man mot denna paragraf tilldöms man även idag vårdslöshet i trafik, vilket är allvarligare än nån tusing i böter. Vissa vägar behöver av olika speciella skäl ha en satt hastighetsbegränsning, men inte varenda väg som finns.

Känner man som förare att det är säkert att köra 60 eller 90 på en väg så skall man således kunna göra det. Men om polismyndigheten gör en objektiv bedömning att 90km/h var på tok för mycket för rådande trafikförhållande vid t.ex. en kontroll skall du kunna tilldömas ansvar för gärningen. Straffet skall givetvis vara vårdslöshet i trafik.

Idag sänker man hastigheter för miljöns skull, för ljudnivåer och andra politiska åsikter. Få hastighetsbegränsningar under 60km/h är satta med säkerhet i åtanke.
Citera
2021-06-17, 13:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag skulle ta det till tingsrätten i vilket fall bara för att jävlas med staten. Då kan folk antingen visa lite jävlar anamma och köra fort mangrant för att de inte finner sig i detta patetiska översitteri eller så kan de vara hjon och betala mina rättegångskostnader med sin skatt.

Jag känner mest att jag har svårt att argumentera för själva frågan om jag tycker det är rimligt att jag åkt fast (inom ramen för tillämpningen). Det du pekar på är en helt annan sak och handlar då mer om systemet (statsapparaten) som sådant. Det är naturligtvis ett ställningstagande som var och en får göra utifrån sin uppfattning och övertygelse.
Citera
2021-06-17, 13:16
Bannlyst
Citat:
Jag känner mest att jag har svårt att argumentera för själva frågan om jag tycker det är rimligt att jag åkt fast (inom ramen för tillämpningen). Det du pekar på är en helt annan sak och handlar då mer om systemet (statsapparaten) som sådant. Det är naturligtvis ett ställningstagande som var och en får göra utifrån sin uppfattning och övertygelse.

Nej, man kan dela upp det. Dels kan man se allt som staten gör som illegitimt dels kan man se saker som vanligen legitima men saker som detta som helt idiotiska. Även om jag inte hade varit anarkist skulle jag ha sett det som helt hjärndött att ta fast fortkörare som kör 5 km/h för fort. På motorvägar kan alla som kan köra bil hålla 160 ungefär utan att det blir det minsta farligt, såvida trafiken är någorlunda gles. Hastighetsgränserna på svenska motorvägar är satta för dementa och lindrigt handikappade.
Citera
2021-06-17, 13:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nej, man kan dela upp det. Dels kan man se allt som staten gör som illegitimt dels kan man se saker som vanligen legitima men saker som detta som helt idiotiska. Även om jag inte hade varit anarkist skulle jag ha sett det som helt hjärndött att ta fast fortkörare som kör 5 km/h för fort. På motorvägar kan alla som kan köra bil hålla 160 ungefär utan att det blir det minsta farligt, såvida trafiken är någorlunda gles. Hastighetsgränserna på svenska motorvägar är satta för dementa och lindrigt handikappade.

Det går att dela upp det ännu mer och då är jag helt övertygad om att en krock i 141 km/h kommer att innebära fler döda än en krock i 110 km/h. Det innebär att jag accepterar om jag åker dit för det.

Däremot anser jag inte att det är självklart att 5 km/h högre hastighet kommer att göra någon avgörande skillnad. Där kommer andra aspekter att vara viktigare att beakta. På dessa grunder skulle jag aldrig acceptera det om jag åker dit.

När det sedan gäller systemet så har jag hittillis inte sett ett enda system som fungerar/-t bra. Människan är inte skickad att skapa fungerande system mellan varandra och tillsammans. Det enda man kan göra är att rösta på det man upplever minst uselt eller ge fan i att rösta, men då bör man nog samtidigt ta steget fullt ut och lämna civilisationen i stil med Thoreau.
Citera
2021-06-17, 13:35
Bannlyst
Citat:
Det går att dela upp det ännu mer och då är jag helt övertygad om att en krock i 141 km/h kommer att innebära fler döda än en krock i 110 km/h. Det innebär att jag accepterar om jag åker dit för det.

Ja, men själva risken för en krock ökar inte, om den som kör kan köra bil. Och i och med att man ändå ska dö, så är jag inte rädd för en snabb död i hög hastighet. Det finns mycket värre sätt att dö på. Trygghetsnarkomaner verkar tro att man lever för evigt om man lever så försiktigt att livet ändå blir värdelöst, eller snarare så har de aldrig tänkt igenom något ordentligt alls. De vill bara leva i sin låtsasvärld.

Citat:
Däremot anser jag inte att det är självklart att 5 km/h högre hastighet kommer att göra någon avgörande skillnad. Där kommer andra aspekter att vara viktigare att beakta. På dessa grunder skulle jag aldrig acceptera det om jag åker dit.

När det sedan gäller systemet så har jag hittillis inte sett ett enda system som fungerar/-t bra. Människan är inte skickad att skapa fungerande system mellan varandra och tillsammans. Det enda man kan göra är att rösta på det man upplever minst uselt eller ge fan i att rösta, men då bör man nog samtidigt ta steget fullt ut och lämna civilisationen i stil med Thoreau.

Om min hälsa blir bättre överväger jag emigration, för majoriteten av svenskar hatar frihet. Mitt idealsamhälle lär jag aldrig få se i större skala, men det finns åtminstone ställen där folk är sunda nog att hysa att glödande hat mot staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in