Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Försvagad i den meningen att L kommer att lämna skutan. Underlaget inklusive vilden Kakabaveh blir då bara 175 mandat, och Jöken förpassas till historiens skräphög. C tvingas acceptera att V får inflytande på regeringens politik fram till valet 2022.
Som jag skrev ovan: efter Jöken kommer Röken (V + C + S + MP).
Åh okej, då missförstod jag, jag trodde du menade att det skulle ske någon västentlig förändring. Jag tror du är den enda personen på det här forumet som bryr dig om vad ett parti vars mandat aldrig behövdes för att regera och som ändå kommer åka ut med arslet först vid nästa val trycker på för knappar i riksdagen. L har hela tiden varit ett meningslöst bihang på Januariöverenskommelsen. De kunde ha hoppat av förra året och jag hade inte brytt mig.
Frågan är ju om V:s inflytande på regeringen förändras, och där tror jag svaret är nej. Man kan bara hålla lekstuga så länge, att rösta bort regeringen för att tillsätta exakt samma regering igen kommer inte vara förtroendeingivande på sikt. Och V befinner sig i slutändan i samma situation som man alltid gjort. S-regeringen kan alltid vända sig till höger för att få igenom förslag som för landet i riktning mot höger, och för V att vända sig till oppositionen för att faktiskt bedriva politik är inte ett alternativ.