2021-06-19, 20:09
Medlem
hashs avatar
Min tiocentare är att Löfven drar fram den berömda lappen han gav till Sjöstedt.
Där han kommer skriva på baksidan en överenskommelse med V, som svenska folket inte får ta del av
Sen sitter han säkert igen och V är nöjda utåt utan att ha fått något.
Citera
2021-06-19, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En förordning får inte bryta mot lagens bokstav. Domstolarna skulle aldrig acceptera det.
Har väl inte sagt något annat?
Citera
2021-06-19, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanness
Kan nån vettig människa förklara för mig varför en misstroendeomröstning så säkert (?) innebär att Stefan L avsätts? Alltså, det krävs majoritet, d v s minst 175 röda röster för att fälla honom/regeringen, MEN vad säger att ALLA inom KD, M, V och SD röstar rött?? Det kan väl lika gärna bli 150 röda röster som 250, eller...? Är det rentav så att ALLA inom dessa partier MÅSTE rösta rött? I så fall har vi väl inte nån demokrati, eller...?

Party whip. (Se gärna på House of Cards där man får en förståelse för begreppet och även maktspel inom politik. &#128522

Visst, det kan hända att nån enstaka röstar emot sitt parti, men detta är extremt ovanligt. Om de offentliggör detta, och avser att fortsätta så, kallas de då vanligen ”politiska vildar” och blir sannolikt inte långvariga, in i nästa mandatperiod osv.

Som jag förstått det nu finns det väl runt ett par stycken politiska vildar i riksdagen. Visst, dessa kan ha betydelse just nu när det är så jämnt, pga hur det ser ut. Men den ”generella” regeln är att alla i ett parti röstar såsom deras parti-piska sagt. Annars skulle det inte vara nån poäng med att ha ett enhetligt parti.

När det gäller löfvens sits så kommer han nog göra allt för att undvika extraval. Han verkar åtrå ren makt, mer än något annat. Han bortser ifrån politiska frågor helt och bara kör på alternativet som låter honom stanna vid makten. Väldigt obehagligt. Det bättre alternativet skulle vara att utlysa extra val, så att medborgarna får säga sitt. Tyvärr har vi fått en kvasi-diktator i Löfven. 😨
Citera
2021-06-19, 20:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Har väl inte sagt något annat?

Det verkade som om du menade att en förordning kunde ändra på antalet röster som behövs för att fälla regeringen, men jag kanske missförstod dig?
Citera
2021-06-19, 20:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Min tiocentare är att Löfven drar fram den berömda lappen han gav till Sjöstedt.
Där han kommer skriva på baksidan en överenskommelse med V, som svenska folket inte får ta del av
Sen sitter han säkert igen och V är nöjda utåt utan att ha fått något.

Kommer aldrig att hända. Dadgostar är tuffare än Sjöstedt.
Citera
2021-06-19, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Party whip. (Se gärna på House of Cards där man får en förståelse för begreppet och även maktspel inom politik. &#128522

Visst, det kan hända att nån enstaka röstar emot sitt parti, men detta är extremt ovanligt. Om de offentliggör detta, och avser att fortsätta så, kallas de då vanligen ”politiska vildar” och blir sannolikt inte långvariga, in i nästa mandatperiod osv.

Som jag förstått det nu finns det väl runt ett par stycken politiska vildar i riksdagen. Visst, dessa kan ha betydelse just nu när det är så jämnt, pga hur det ser ut. Men den ”generella” regeln är att alla i ett parti röstar såsom deras parti-piska sagt. Annars skulle det inte vara nån poäng med att ha ett enhetligt parti.

När det gäller löfvens sits så kommer han nog göra allt för att undvika extraval. Han verkar åtrå ren makt, mer än något annat. Han bortser ifrån politiska frågor helt och bara kör på alternativet som låter honom stanna vid makten. Väldigt obehagligt. Det bättre alternativet skulle vara att utlysa extra val, så att medborgarna får säga sitt. Tyvärr har vi fått en kvasi-diktator i Löfven. 😨

Löfven har nog vant sig med sina 180 000 brutto i månadslön, tufft att minska nu.
Citera
2021-06-19, 20:15
Medlem
FlashbackNegerns avatar
"Omröstningen kan bli superspridare av covid" https://www.aftonbladet.se/ledare/a/9O5J3W/omrostningen-kan-bli-superspridare-av-covid

Som att det spelar någon roll nu när 15000 har dött.
Citera
2021-06-19, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det verkade som om du menade att en förordning kunde ändra på antalet röster som behövs för att fälla regeringen, men jag kanske missförstod dig?
Nejdå. Det enda jag menade var att en regering kan utfärda en förordning för alla lagar. Men jag kan ha fel där också. Jag är inte säker.
Citera
2021-06-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag har länge hävdat att globaliseringen är oundviklig och att även Åkesson eller hans efterträdare kommer att åka till Bilderberg så småningom. Det är det eller förbud som gäller för SD, och det har man insett i de övre lagren inom SD skulle jag tro.

Det yttersta syftet med massinvandringen är inte evigt värre kaos, utan ordning via kaos. Kina är modellen. Det är iaf min teori, tills jag blir serverad en bättre teori.

Lööf har varit på Bilderberg och är medlem i Trilaterala kommissionen så att hon frivilligt skulle ge makten till Åkesson är otänkbart så länge hon inte får direktiv om att göra just det. 2022 vet vi mer om detta.
Det är möjligt att judarna nu KANSKE kanske slår till taktisk reträtt iom den ökade "antisemitismen", särskilt i Frankrike där vi senast hade en fransk general som sa i direktsänd tv att judarna äger all media i världen och dem avbröt sändningen. Det mullrar i folkdjupet över hela västvärlden och att då fortsätta den blodiga våldtäkten av Sverige är kanske inte så smart även från deras perspektiv. Därför kanske de låter oss få ett år nu med Jimmie & co och Le Pen i Frankrike i hopp om att det ska lugna ner sig.
Citera
2021-06-19, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackNegern
"Omröstningen kan bli superspridare av covid" https://www.aftonbladet.se/ledare/a/9O5J3W/omrostningen-kan-bli-superspridare-av-covid

Som att det spelar någon roll nu när 15000 har dött.

Det är redan superspridning varje dag på t-centralen. Men dom kanske menar att "viktiga" människor blir nu utsatta, medan vi andra inte spelar så stor roll.
Citera
2021-06-19, 20:20
Medlem
LeeVans avatar
Härifrån ser man fördelar med om Löfven snart är tillbaks, men med ett tandlösare flin och en årdentligt skadeskjuten fjamåt.

Så kör vi över dom med häst o vagn i valet 2022.
Citera
2021-06-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Nej, det kan inte skjutas upp eftersom riksdagsordningen säger klart och tydligt att yrkandet om misstroende ska bordläggas två gånger. Första gången i samband med att yrkandet lämnas in vid ett sammanträde i kammaren. Andra gången dagen efter första bordläggningen. Därefter sker omröstningen på tredje dagen. Men huvudsaken är fortfarande att enligt 13:4 måste 175 personer rösta för att fälla regeringen.

Det var ju det jag skrev? En följd av lagen kommer tas till prövning. Ett konkret fall är just att 13:4 RF åsidosätts av pandemilagen då misstroendeomröstning förhindras varpå en privatperson kan ta det till prövning hos förvaltningsrätten.

Var hittar du att regeringen inte kan utfärda förordningar för alla lagar?

8 kap 7 § Regeringen får utöver vad som följer av 3-5 §§ meddela
1. föreskrifter om verkställighet av lag
Problemet är att du läst regeringsformen rakt upp och ner, utan att förstå systematiken. Du borde vara försiktig med att uttala dig om saker du inte har koll på.

Min poäng var att på vilket sätt omröstningen går till står i vanlig lag, inte grundlag. Vilket även du skriver. Vad beträffar lagprövning skrev du att man kan "överklaga lagar", vilket är totalt nonsens ur en svensk juridisk kontext. Vi har inte abstrakt lagprövning i svensk rätt och således går det inte att pröva pandemilagen mot regeringsformen utan ett konkret fall som berör personen i fråga. Exakt vad en privatperson skulle yrka på i detta fall är för mig oförståeligt då en förvaltningsrätt tar hand om beslut mellan det allmänna och enskilda, vilket det inte är fråga om här.

Som sagt, en regering kan inte utfärda förordningar kring grundläggande fri- och rättigheter förutom undantaget i 2 kap. 20 § 2 st. RF. Om du hade läst stycket skulle du förstå att jag tog hänsyn till verkställighetsföreskrifter enligt 8 kap. 5 § RF.

Intressant också att du utelämnar andra punkten i paragrafen du hänvisar till.
8 kap. 7 § RF:
Citat:
Regeringen får utöver vad som följer av 3-5 §§ meddela
1. föreskrifter om verkställighet av lag, och
2. föreskrifter som inte enligt grundlag ska meddelas av riksdagen.

Regeringens föreskrifter enligt första stycket får inte avse riksdagen eller dess myndigheter. Regeringen får inte heller med stöd av bestämmelsen i första stycket 2 meddela föreskrifter som avser den kommunala beskattningen. Lag (2010:1408).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in