2021-06-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
Fast att han är en stor fitta hela han
Kanske dags för en Riktig fitta för en gångs skull,
..inte nån Thatcher direkt..

Utan en riktig kvinna som talar för dom flesta?
Citera
2021-06-19, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zolotukhin
Fast 13 kap. 4 § RF handlar ju inte om när, eller hur, en sådan omröstning äger rum. Sådana bestämmelser finns ju I RO, vilket är vanlig lag.
Det där lät intressant. Exakt vad, och vem, skulle ta detta till förvaltningsrätten? Och varför FR? Du vet väl att vi inte har abstrakt lagprövning i Sverige?
Nej. Rättigheterna kan endast begränsas i lag enligt 2 kap. 20-21 §§ RF. Bemyndigande till regering är inte tillåtet förutom undantaget i 2 kap. 20 § 2 st. RF, men hänsyn måste fortfarande tas till 2 kap. 21 § RF och gäller endast mötes- och demonstrationsfriheten enligt 2 kap. 24 § 1 st. RF andra meningen.
Jo, 13:4 säger att minst hälften av riksdagens ledamöter måste rösta för ett misstroende. Alltså måste 175 ledamöter rösta ja för att fälla regeringen. Man kan inte ha en 55-manna riksdag där flest röster vinner för att misstroende ska gå igenom.

Om Löfven som en diktator hänvisar till pandemilagen och stoppar misstroendeomröstningen så går det givetvis att överklaga själva pandemilagen till förvaltningsrätten och få det till prövning om pandemilagen står över 13:4 RF. Förvaltningsdomstolarna i Sverige har hand om mål som handlar om statsförvaltningen. Du kan själv se på sista sidan av pandemilagen att man kan överklaga följderna av lagen (som exempelvis beslut till följd av lagen) till förvaltningsrätten. Sen krävs prövningstillstånd till Kammarrätten.

Förstår inte vad du menar. Men du vet väl att regeringen kan komma med förordningar utifrån gällande lagarna som finns? Och myndigheter komma med föreskrifter utifrån vad lag/förordning säger? Hur tror du annars att länsstyrelserna hittar sina regler om hur de ska bestraffa exempelvis restaurangägare som inte följer restriktionerna?
Citera
2021-06-19, 19:46
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaavafan
hoppas på riksrätt mot landsförrädaren, i ett civiliserat land hade han hängts

Nu har ju sosse-politiker en tendens att tas av daga men tyvärr sker det för sällan.
Citera
2021-06-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Jo, 13:4 säger att minst hälften av riksdagens ledamöter måste rösta för ett misstroende. Alltså måste 175 ledamöter rösta ja för att fälla regeringen. Man kan inte ha en 55-manna riksdag där flest röster vinner för att misstroende ska gå igenom.
Det var inte det jag skrev. I 13 kap. 4 § RF står det ingenting om när en sådan omröstning ska äga rum. Sådana bestämmelser finns i vanlig lag. Med andra ord kan en sådan omröstning skjutas upp.
Citat:
Om Löfven som en diktator hänvisar till pandemilagen och stoppar misstroendeomröstningen så går det givetvis att överklaga själva pandemilagen till förvaltningsrätten och få det till prövning om pandemilagen står över 13:4 RF. Förvaltningsdomstolarna i Sverige har hand om mål som handlar om statsförvaltningen. Du kan själv se på sista sidan av pandemilagen att man kan överklaga följderna av lagen (som exempelvis beslut till följd av lagen) till förvaltningsrätten. Sen krävs prövningstillstånd till Kammarrätten.
Nej. Det går inte att överklaga lagar i Sverige. Detta kallas för abstrakt lagprövning och är inte tillåtet i Sverige. En domstol kan endast ta upp ett konkret fall till prövning, så kallad konkret lagprövning. Förvaltningsdomstolar har hand om mål mellan den enskilda och det allmänna.
Citat:
Förstår inte vad du menar. Men du vet väl att regeringen kan komma med förordningar utifrån gällande lagarna som finns? Och myndigheter komma med föreskrifter utifrån vad lag/förordning säger? Hur tror du annars att länsstyrelserna hittar sina regler om hur de ska bestraffa exempelvis restaurangägare som inte följer restriktionerna?
Inte när det kommer till grundläggande fri- och rättigheter i 2 kap. RF. Där finns bara ett undantag i 2 kap. 20 § 2 st. RF.

Bara för att det finns en lag så innebär det inte att regeringen kan utfärda förordningar kring den lagen. Detsamma gäller förvaltningsmyndigheter.
Citera
2021-06-19, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nu har ju sosse-politiker en tendens att tas av daga men tyvärr sker det för sällan.
sant, mina förhoppningar om att en nationalhjälte skulle stiga fram besannades aldrig
Citera
2021-06-19, 19:54
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Det gäller ju att mobilisera både valarbetare och valboskap också. De flesta i vänstern avskyr marknadshyror och skulle göra allt för att hjälpa sitt parti. Men hur är det med sossarnas valarbetare? Hur kul kan det vara att stå i en valstuga och försöka förklara varför det är så viktigt att införa marknadshyror att den store ledaren beslutade om nyval? Ett val som kommer handla om marknadshyrornas vara eller icke vara kan bli en katastrof för sossarna, Centern och Moderaterna.

Nu betvivlar jag att det kommer bli något extra val, men du har naturligtvis rätt i att det är extremt viktigt att kunna mobilisera sina medlemmar om ifall att det oväntade ändå inträffar. Jag tänkte dock mest på kostnaden med att driva en valkampanj och huruvida olika partier verkligen har råd med ett extra val.

Men visst måste det till mängder av valarbetare också. S har flest medlemmar, men vad jag förstått främst äldre. De har nog tid, men har de orken? Men jag instämmer i att de rimligen inte kommer finna det så kul att tala sig varma för något de högst sannolikt egentligen är starka motståndare till. Jag förmodar att S kommer skylla på att C tvingat på dem att införa marknadshyror, liksom att V (och till viss del även M, SD och KD) är oansvariga som sätter landet i en regeringskris ett år före ett ordinarie val. Flertalet av deras väljare kommer nog köpa det men jag tror också många av dem kommer byta till V.

Men för C och M tror jag inte det blir så svårt. Deras väljare är nog oftast mer positivt inställda till marknadshyror, liksom att fälla regeringen.

Samtidigt lär det bara vara V som önskar få det eventuella extra valet att handla just om marknadshyror. De övriga partierna lär jobba lika hårt för att få valet att handla om just deras stora profilfrågor. Så frågan blir kanske snarast vem som kommer lyckas bäst med att få valet att handla om just det de själva helst önskar.
Citera
2021-06-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
Dream on
Du vet inte hur vindarna vänder..
Inte mer än vad jag gör!
.

Men vet att då man försvarar de svaga i samhället så gagnar det oss ALLA!
Och det är inte patetiskt utan ett sociologiskt faktum!
Senast redigerad av rantaplan 2021-06-19 kl. 20:06.
Citera
2021-06-19, 19:56
Medlem
Torsuss avatar
lördag kväll...final countdown. Jag undrar om han kommer att gråta sig till sömns inatt
Citera
2021-06-19, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
lördag kväll...final countdown. Jag undrar om han kommer att gråta sig till sömns inatt

hoppas på en infarkt för fettot🥳
Citera
2021-06-19, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zolotukhin
Det var inte det jag skrev. I 13 kap. 4 § RF står det ingenting om när en sådan omröstning ska äga rum. Sådana bestämmelser finns i vanlig lag. Med andra ord kan en sådan omröstning skjutas upp.
Nej. Det går inte att överklaga lagar i Sverige. Detta kallas för abstrakt lagprövning och är inte tillåtet i Sverige. En domstol kan endast ta upp ett konkret fall till prövning, så kallad konkret lagprövning. Förvaltningsdomstolar har hand om mål mellan den enskilda och det allmänna.
Inte när det kommer till grundläggande fri- och rättigheter i 2 kap. RF. Där finns bara ett undantag i 2 kap. 20 § 2 st. RF.

Bara för att det finns en lag så innebär det inte att regeringen kan utfärda förordningar kring den lagen. Detsamma gäller förvaltningsmyndigheter.
Nej, det kan inte skjutas upp eftersom riksdagsordningen säger klart och tydligt att yrkandet om misstroende ska bordläggas två gånger. Första gången i samband med att yrkandet lämnas in vid ett sammanträde i kammaren. Andra gången dagen efter första bordläggningen. Därefter sker omröstningen på tredje dagen. Men huvudsaken är fortfarande att enligt 13:4 måste 175 personer rösta för att fälla regeringen.

Det var ju det jag skrev? En följd av lagen kommer tas till prövning. Ett konkret fall är just att 13:4 RF åsidosätts av pandemilagen då misstroendeomröstning förhindras varpå en privatperson kan ta det till prövning hos förvaltningsrätten.

Var hittar du att regeringen inte kan utfärda förordningar för alla lagar?

8 kap 7 § Regeringen får utöver vad som följer av 3-5 §§ meddela
1. föreskrifter om verkställighet av lag
Citera
2021-06-19, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaavafan
hoppas på en infarkt för fettot🥳
Håller med dig 👍
Löfven, Lööf och Mp's lågbegåvade sympasitörer är ett hot mot framtiden. Ett allvarligt hot som tydligen inte tillräckligt många förstår
Citera
2021-06-19, 20:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Nej, det kan inte skjutas upp eftersom riksdagsordningen säger klart och tydligt att yrkandet om misstroende ska bordläggas två gånger. Första gången i samband med att yrkandet lämnas in vid ett sammanträde i kammaren. Andra gången dagen efter första bordläggningen. Därefter sker omröstningen på tredje dagen. Men huvudsaken är fortfarande att enligt 13:4 måste 175 personer rösta för att fälla regeringen.

Det var ju det jag skrev? En följd av lagen kommer tas till prövning. Ett konkret fall är just att 13:4 RF åsidosätts av pandemilagen då misstroendeomröstning förhindras varpå en privatperson kan ta det till prövning hos förvaltningsrätten.

Var hittar du att regeringen inte kan utfärda förordningar för alla lagar?

8 kap 7 § Regeringen får utöver vad som följer av 3-5 §§ meddela
1. föreskrifter om verkställighet av lag

En förordning får inte bryta mot lagens bokstav. Domstolarna skulle aldrig acceptera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in