Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Det gäller ju att mobilisera både valarbetare och valboskap också. De flesta i vänstern avskyr marknadshyror och skulle göra allt för att hjälpa sitt parti. Men hur är det med sossarnas valarbetare? Hur kul kan det vara att stå i en valstuga och försöka förklara varför det är så viktigt att införa marknadshyror att den store ledaren beslutade om nyval? Ett val som kommer handla om marknadshyrornas vara eller icke vara kan bli en katastrof för sossarna, Centern och Moderaterna.
Nu betvivlar jag att det kommer bli något extra val, men du har naturligtvis rätt i att det är extremt viktigt att kunna mobilisera sina medlemmar om ifall att det oväntade ändå inträffar. Jag tänkte dock mest på kostnaden med att driva en valkampanj och huruvida olika partier verkligen har råd med ett extra val.
Men visst måste det till mängder av valarbetare också. S har flest medlemmar, men vad jag förstått främst äldre. De har nog tid, men har de orken? Men jag instämmer i att de rimligen inte kommer finna det så kul att tala sig varma för något de högst sannolikt egentligen är starka motståndare till. Jag förmodar att S kommer skylla på att C tvingat på dem att införa marknadshyror, liksom att V (och till viss del även M, SD och KD) är oansvariga som sätter landet i en regeringskris ett år före ett ordinarie val. Flertalet av deras väljare kommer nog köpa det men jag tror också många av dem kommer byta till V.
Men för C och M tror jag inte det blir så svårt. Deras väljare är nog oftast mer positivt inställda till marknadshyror, liksom att fälla regeringen.
Samtidigt lär det bara vara V som önskar få det eventuella extra valet att handla just om marknadshyror. De övriga partierna lär jobba lika hårt för att få valet att handla om just deras stora profilfrågor. Så frågan blir kanske snarast vem som kommer lyckas bäst med att få valet att handla om just det de själva helst önskar.