2021-06-19, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Att renovera ytskikt och fräscha till kostar inte 25 mille.

Nu tror jag du trollar... men om grannhusen kostar 25 och behöver fräschas upp är ditt värt 25 plus kostnaden för att fräscha upp ett grannhus. Så 26.

De har ju fortfarande samma tråkiga hus som ser ut som ett vanligt normalt hus. De kan byta utskick men de kommer aldrig få ett hus som det här. De kommer vara tvugna att riva och bygga nytt i så fall och de flesta orkar inte med ett sånt projekt så de betalar istället överpris för begagnade hus.
Citera
2021-06-19, 18:24
Medlem
TS är helt klart insatt som vet att husköp på bra läge varit historiskt dåligt
Citera
2021-06-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haschleif
Är det för fräckt att be om att du skriver ditt nick på ett papper och fotar det vid poolen eller där det känns bäst och sen lägger upp här? De som har råd med så extravaganta lyxvillor skriver inte som en 19 åring..

Din mäklare kan hjälpa dig med att värdera din bostad oavsett.

I Sverige upplevs väl alla hus som inte ser ut som en 3-kant, är röda med vita knutar, som extravagant. Jag ställde en fråga här, jag efterfrågade inte din avundsjuka.
Citera
2021-06-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
TS är helt klart insatt som vet att husköp på bra läge varit historiskt dåligt

De bästa lägena på Lidingö säljs aldrig. De ärvs i generationer. Bostadskraschen 1963, 1980-talet, 1990-talet och snart igen. Bostadskrascherna i Sverige kommer med 20-30 års mellanrum. Sverige har dock enbart fört statistik sen 1963. Så nu är allt en dålig affär. Reallönerna i förhållande till bostadspriser talar sitt tydliga språk. Kraschen brukar bottna motsvarande under reallönerna som de tidigare varit över. Så är det varje gång.
Citera
2021-06-19, 18:33
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maria-2021
Byggde en 350 kvadratmeters lyxvilla i lite Hollywood Hills-stuk. Byggmaterialet gick på 3 miljoner och byggkostnaden på ungerfär lika mycket. Den här typen av storlekar på villor säljs begangnat för ca 25 miljoner plus i mitt område

Vad tror ni att jag kan få med tanke på att det inte är ett begagnat och avdankat hus utan ett sprillans nytt och fräscht.

Köpa begagnade hus när man kan bygga ett nytt mycket billigare är ju höjden av efterblivenhet tänker jag. Att folk just nu kan prata om hus som om det vore en investering. hahaha

Historiskt sett så har husköp alltid setts som en dålig investering och endast en nödvändighet. Man fick vara överlycklig om man lyckades sälja huset till samma pris som man köpt det för eller åtminstone fått betalt för byggmaterialet.

Det är räntorna som pressat upp priserna för det har gjort att folk har kunnat låna billigt. När det snart blir dyrt att låna så går huspriserna ner.

När räntorna är dubbelt så höga jämfört idag så kan du sälja ditt hus för halva priset. När räntorna dubblas ytterligare en gång så kan du sälja ditt hur 25% av ditt inköpspris, enkel matematik och då är det sen bara lite högre räntor som krävs för att räntorna ska vara tillbaka på historiskt normala nivåer.

Jag kommer se på köparen av mitt hus som efterbliven som köper på toppen. Frågan är... kommer han vara tvungen att sälja på botten. Säg att jag säljer för 25 000 000 kr som mina grannar och köparen lånar 17 500 000 kr. När räntorna sen är tillbaka kring 7% på bolån då kommer den årliga räntekostnaden ligga på 1,2 miljoner.

Man är från vettet eller okunnig om man köper bostäder idag. Man låser in sitt kapital i en enorm risk. Det är mer idiotiskt än att köpa en enda företags aktier.

Ytterligare en intressant aspekt är det som händer o i ett sånt läge med 7% i ränta på bolån. Om man inte har råd att betala räntan, då ackumuleras räntan till lånet, så att man får betala ränta på räntan. Då kan man snabbt hamna på en årlig räntekostnad på över en miljon. även för ett normalt hus.

Men i dagens efterblivna fastighetsmarknadsklimat så borde jag ju kunna få 50 miljoner, eftersom att det är nytt och inte ett hus som någon annan har slaskat omkring i? Grannarna som sålt för 25 miljoner har ju sålt återvända begagnade gamla hus. Det är ju inte alls lika trevligt som att få vara först med att tillföra slitage.

Ernstbergers villa ligger i lä jämförelsevis.

What?!?! När var fastigheter en dålig affär? Köpte du sommaren 1992?

För 6 miljoner får du inte ihop ett 50 miljoners hus. Inte 25 heller. Normalt kostar ett budgethus 17500 per m2 och ett bra hus närmare 35000 m2.

Vad du har snickrat ihop för koja är oklart...
Citera
2021-06-19, 18:36
Medlem
Jordgubbes avatar
Förutom ett par riktigt vitsiga svar, hur skall FB kunna veta detta. Lite konstigt att ställa frågan på det sättet. Hypotesen om kojan ligger därför nära till hands. Så här ser benchmark från Hemnet ut och så här via Booli.
Citera
2021-06-19, 18:36
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
I Sverige upplevs väl alla hus som inte ser ut som en 3-kant, är röda med vita knutar, som extravagant. Jag ställde en fråga här, jag efterfrågade inte din avundsjuka.

Nu är du bara dum och aggressiv. Du borde som sagt anlita en mäklare för att få riktig värdering.

Sluta upp med att lägg ord i mun på folk. Jag är jätteglad för din skull. Men du skriver fortfarande som en pojkspoling.
Citera
2021-06-19, 18:39
Medlem
Citat:
Byggde en 350 kvadratmeters lyxvilla i lite Hollywood Hills-stuk. Byggmaterialet gick på 3 miljoner och byggkostnaden på ungerfär lika mycket. Den här typen av storlekar på villor säljs begangnat för ca 25 miljoner plus i mitt område

Vad tror ni att jag kan få med tanke på att det inte är ett begagnat och avdankat hus utan ett sprillans nytt och fräscht.

Köpa begagnade hus när man kan bygga ett nytt mycket billigare är ju höjden av efterblivenhet tänker jag. Att folk just nu kan prata om hus som om det vore en investering. hahaha

Historiskt sett så har husköp alltid setts som en dålig investering och endast en nödvändighet. Man fick vara överlycklig om man lyckades sälja huset till samma pris som man köpt det för eller åtminstone fått betalt för byggmaterialet.

Det är räntorna som pressat upp priserna för det har gjort att folk har kunnat låna billigt. När det snart blir dyrt att låna så går huspriserna ner.

När räntorna är dubbelt så höga jämfört idag så kan du sälja ditt hus för halva priset. När räntorna dubblas ytterligare en gång så kan du sälja ditt hur 25% av ditt inköpspris, enkel matematik och då är det sen bara lite högre räntor som krävs för att räntorna ska vara tillbaka på historiskt normala nivåer.

Jag kommer se på köparen av mitt hus som efterbliven som köper på toppen. Frågan är... kommer han vara tvungen att sälja på botten. Säg att jag säljer för 25 000 000 kr som mina grannar och köparen lånar 17 500 000 kr. När räntorna sen är tillbaka kring 7% på bolån då kommer den årliga räntekostnaden ligga på 1,2 miljoner.

Man är från vettet eller okunnig om man köper bostäder idag. Man låser in sitt kapital i en enorm risk. Det är mer idiotiskt än att köpa en enda företags aktier.

Ytterligare en intressant aspekt är det som händer o i ett sånt läge med 7% i ränta på bolån. Om man inte har råd att betala räntan, då ackumuleras räntan till lånet, så att man får betala ränta på räntan. Då kan man snabbt hamna på en årlig räntekostnad på över en miljon. även för ett normalt hus.

Men i dagens efterblivna fastighetsmarknadsklimat så borde jag ju kunna få 50 miljoner, eftersom att det är nytt och inte ett hus som någon annan har slaskat omkring i? Grannarna som sålt för 25 miljoner har ju sålt återvända begagnade gamla hus. Det är ju inte alls lika trevligt som att få vara först med att tillföra slitage.

Tänker direkt att vi som samhälle har väldigt svåra och jobbiga år framför oss när jag läser ditt inlägg, med stundande aktie-och bostadskriser.

Ungefär som den där historien om att när taxichauffören börjar tipsa om aktier så är det dags att sälja allt.
Citera
2021-06-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
What?!?! När var fastigheter en dålig affär? Köpte du sommaren 1992?

För 6 miljoner får du inte ihop ett 50 miljoners hus. Inte 25 heller. Normalt kostar ett budgethus 17500 per m2 och ett bra hus närmare 35000 m2.

Vad du har snickrat ihop för koja är oklart...

Mitt hus är mycket mer exklusivt i sitt utförande än mina grannars gamla kojor.
Citera
2021-06-19, 18:43
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

När räntorna är dubbelt så höga jämfört idag så kan du sälja ditt hus för halva priset. När räntorna dubblas ytterligare en gång så kan du sälja ditt hur 25% av ditt inköpspris, enkel matematik
och då är det sen bara lite högre räntor som krävs för att räntorna ska vara tillbaka på historiskt normala nivåer.

Nja din matematik får du nog utveckla.
Citera
2021-06-19, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Tänker direkt att vi som samhälle har väldigt svåra och jobbiga år framför oss när jag läser ditt inlägg, med stundande aktie-och bostadskriser.

Ungefär som den där historien om att när taxichauffören börjar tipsa om aktier så är det dags att sälja allt.

Jag håller med dig. Folk här tror att hus kan öka i värde i all oändlighet. Det är lika korkat som att köpa min nya elbil för dubbelt pris om 10 år.

Samma sak hände ju med tulpanerna på 1600-talet. Till slut var tulpanerna värda mer än guld och man tyckte att det var vettigt fram till kraschen.

Den stora depressionen bygger ju på samma mentalitet som nu.

Det händer gång på gång i historien att man finner olika tillgångar som man tror ska gå upp i värde i all oändlighet. Denna gång är det fastigheter, nästa gång är det skosnören, sen bilar.
Citera
2021-06-19, 19:02
Medlem
Man har gnällt över risker med husköp så länge jag minns,( typ 50 år) och att det blir en dålig affär när räntorna stiger.

Är man kortsiktig så ja kanske,, men bor man som de flesta över en längre period och kan styra sitt säljtillfälle så har det sedan minst 200 år bakåt varit en bra affär.

Förutsatt att huset är underhållet och ligger i en vettig omgivning.

Punkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in