2021-06-19, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
At vedkommende studerte på samme høyskole som broren til den siktede 31-åringen tilbake i 2009-2010 beviser jo ingen ting. Dette vet også politiet. At han driver med kryptohandel kan jo være tilfeldig. I følge E24 er det over 70.000 nordmenn som eier kryptovaluta.

RU er en snørrunge som "driver med krypto", TB er i et helt annet katogori, vi snakker ikke om tilfeldigheter lengre.

Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
Rent teknisk er ikke dette kjempeavansert, men det er åpenbart mistenkelig når man har koblinger til visse kriminelle miljøer og annonserer low-key for sin "kryptohandeltjeneste" med kryptert epost, for å omgå KYC av kunder.

Presis. Kanskje det er ikke veeeeeldig avansert, likevel er det ikke folk flest har en iota av kunnskap om. Å sette opp en kryptobørs, hvor alt går under radaren (sic), og har forbindelse med russland, og med kriminell bakgrunn, hallo? Du kan telle slike typer i Norge på en hånd. Selv om han sikkert er helt irrelevant for saken er han en typisk, hvis ikke den perfekte, moduskandidat. Man kan tenke seg at det finnes en 3e person som på en eller annen måte har kjennskap til RU og TB, og dermed har fått alt av info han trengte, jeg tror nok en person som er godt vant til det mørke nettet. Behøver ikke å være etnisk norsk. Ikke engang i Norge, f.e. Sverige er også mulig.
Citera
2021-06-19, 15:02
Medlem
Citat:
Jeg tror ikke de på noen måte bryter VVP at en journalist deltar i et forum. Kapittel 3 om kilder setter kun føringer for det som publiseres, ikke metodebruk i research i saker. Det finnes vel ingen artikler ute som har brukt forum som dette som kilde?
https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

Er ikke snakk om å bryte VVP, men det er spesielt at journalister aktivt fremmer sine personlige, presumptive teorier og aktivt går inn for å deevaluere andre meninger og synspunkter samtidig som man er med på et karakterdrap av en mann som tingretten ikke finner skjellig grunn til å varetektsfengsle. Det er meget spesielt. Enda mer spesielt blir det når retningen enkelte media tar er i samme retning.

Jeg innrømmer forresten glatt at jeg kan ta feil om hvem som står bak og jeg skal være den første til å innrømme det om det er tilfellet. Men ja, jeg kan ikke huske å sett liknende!
Senast redigerad av Floriss 2021-06-19 kl. 15:19.
Citera
2021-06-19, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
RU er en snørrunge som "driver med krypto", TB er i et helt annet katogori, vi snakker ikke om tilfeldigheter lengre.

Presis. Kanskje det er ikke veeeeeldig avansert, likevel er det ikke folk flest har en iota av kunnskap om. Å sette opp en kryptobørs, hvor alt går under radaren (sic), og har forbindelse med russland, og med kriminell bakgrunn, hallo? Du kan telle slike typer i Norge på en hånd. Selv om han sikkert er helt irrelevant for saken er han en typisk, hvis ikke den perfekte, moduskandidat. Man kan tenke seg at det finnes en 3e person som på en eller annen måte har kjennskap til RU og TB, og dermed har fått alt av info han trengte, jeg tror nok en person som er godt vant til det mørke nettet. Behøver ikke å være etnisk norsk. Ikke engang i Norge, f.e. Sverige er også mulig.
Så du føler politiet er på sporet av noe her ? Jeg har også for meg at det var en eller annen villmann i Sloraveien, men ikke nødvendigvis akkurat han her.
Citera
2021-06-19, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere

Presis. Kanskje det er ikke veeeeeldig avansert, likevel er det ikke folk flest har en iota av kunnskap om. Å sette opp en kryptobørs, hvor alt går under radaren (sic), og har forbindelse med russland, og med kriminell bakgrunn, hallo? Du kan telle slike typer i Norge på en hånd.

Hvis man ser i source på kryptobørs-nettsiden hans så står det at han selger krypto for kontanter, og tar en heftig kommisjon, litt suspekt.
Citera
2021-06-19, 15:22
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Så du føler politiet er på sporet av noe her ? Jeg har også for meg at det var en eller annen villmann i Sloraveien, men ikke nødvendigvis akkurat han her.

Folk som kjenner vedkommende hevder han har alibi for den 31.10.18 (og i tiden før/etter) og at dette er levert til politiet. Dette dreier seg om handel på et kjøpesentere, parkeringsbøter, kinobesøk og at ikke straffedømte personer som gir han alibi på aktuelle tidsrommene. Det sies også at han sommeren/høsten 2018 skadet seg i en ulykke og han rent fysisk sett ikke kan ha noe med dette å gjøre. Politiet skal ha mottatt dokumentasjon på dette i forbindelse med avhøret. Politiet skal også sitte på google og mobiltrafikk som utelukker ham som gjerningsperson i saken. Politiet har derfor ikke noe annet valg enn å sjekke han ut av saken, men at de ikke kan kommentere etterforskningen direkte til media. Det var nok også det som var formålet med dagens artikkel på TV2.
Citera
2021-06-19, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Jeg sier ikke at det er akkurat han. Han har ikke Sprox sko størrelse 45.

Det er dette at politiet etter to og et halvt år har endret tankesett som er interresant.
Det stemmer ikke. De har tidligere argumentert at th er bestiller av drap på kona. Kvitte seg med a Lisbeth og smile lurt på nrk.
Citera
2021-06-19, 15:33
Medlem
LOL

Når er den "hemmelige" beskjeden han hadde lagt igjen på nettsiden sin til tvilsomme kunder fjernet.

"Vi handler kryptovaluta for kontanter. Trygg handel med lav kommisjon!"

er byttet ut med

"Vi handler kryptovaluta i trygge omgivelser og med lav kommisjon!"

Heldigvis tok jeg screenshot
https://imgur.com/a/rAUpON8

Han har også "kontorer" i Europas narkohovedstad Amsterdam av en eller annen grunn.
Senast redigerad av toiko1 2021-06-19 kl. 15:53.
Citera
2021-06-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
LOL
Når er den "hemmelige" beskjeden han hadde lagt igjen på nettsiden sin til tvilsomme kunder fjernet.

"Vi handler kryptovaluta for kontanter. Trygg handel med lav kommisjon!"

er byttet ut med

"Vi handler kryptovaluta i trygge omgivelser og med lav kommisjon!"

Heldigvis tok jeg screenshot
https://imgur.com/a/rAUpON8

Han har også "kontorer" i Europas narkohovedstad Amsterdam av en eller annen grunn.

Det er nok mye i kryptoverden som ikke tåler dagens lys.
Citera
2021-06-19, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
I likhet med ham forundrer det meg at politiet først nå velger å avhøre ham:
Mannen skriver samtidig at han har full forståelse for at politiet har ønsket å sjekke ham ut av saken.

– Men dette burde skjedd på et mye tidligere tidspunkt, mener han.

Jeg tror ikke han er involvert, ihvertfall ikke hvis TH er oppdragsgiver.

TH var bevislig på Futurum, da politiet mener AEH ble drept, og politiet har heller ikke bevis på at TH har hatt en rolle som oppdragsgiver. Dette var et tema i siste episode av Krimpodden, og VGs journalister forsøkte ikke å imøtegå SHs uttalelser. Hadde de ment at SHs uttalelser ikke holdt vann, hadde de gått ham nærmere inn på klingen.
Denne uttalelsen måtte de nødvendigvis ha vært forberedt på. På bakgrunn av dette, er det nærliggende å tro at journalistene var enige med SH.

Minner deg på hva jeg skrev i går:
"Noen kan bli pågrepet i løpet av dette året, og det kan være gjerningspersoner som hittil har gått under radaren."

Jeg tror ikke på en forbindelse mellom krypto-handleren og TH, men det kan derimot være en forbindelse mellom RU og krypto-handleren, eventuelt noen i RUs krets og krypto-handleren. Politiet har drevet hemmelig etterforskning av ham, og det kan ha pågått lenge.
Jeg sier ikke at han er skyldig i noe som helst, men det må være åpenbart at han har vært en av politiets moduskandidater. Han har IT- og krypto-kunnskaper, og har selvsagt ingen problemer med å registrere seg anonymt som bruker på FB. Hvis han er involvert, kan han ha medhjelpere i denne tråden. Brukere som har blitt manipulerte, uten selv å skjønne det. Men krypto-handleren er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Han kan også vært til avhør tidlig i saken, og kan nå være blant de som må avgi nye forklaringer.
Senast redigerad av Hellsculls 2021-06-19 kl. 15:48.
Citera
2021-06-19, 15:47
Medlem
Citat:
Folk som kjenner vedkommende hevder han har alibi for den 31.10.18 (og i tiden før/etter) og at dette er levert til politiet. Dette dreier seg om handel på et kjøpesentere, parkeringsbøter, kinobesøk og at ikke straffedømte personer som gir han alibi på aktuelle tidsrommene. Det sies også at han sommeren/høsten 2018 skadet seg i en ulykke og han rent fysisk sett ikke kan ha noe med dette å gjøre. Politiet skal ha mottatt dokumentasjon på dette i forbindelse med avhøret. Politiet skal også sitte på google og mobiltrafikk som utelukker ham som gjerningsperson i saken. Politiet har derfor ikke noe annet valg enn å sjekke han ut av saken, men at de ikke kan kommentere etterforskningen direkte til media. Det var nok også det som var formålet med dagens artikkel på TV2.
Personen tb har foreløpig kun status som vitne, men dette kan fort endre seg om han forklarer seg like uklart som hovedpersonen TH. En liten forklaringsfeil og full offentlig skittentøyvask i retten med påfølgende forvaring, i beste fall 21 år, lurer i kulissene.
Citera
2021-06-19, 16:02
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
TH var bevislig på Futurum, da politiet mener AEH ble drept, og politiet har heller ikke bevis på at TH har hatt en rolle som oppdragsgiver.

Dette vet vi jo ikke helt sikkert. De har jo både snakket om at TH er "borte" fra tidslinjen
den aktuelle dagen, og sagt at de mener han er oppdragsgiver.

Citat:
Minner deg på hva jeg skrev i går:
"Noen kan bli pågrepet i løpet av dette året, og det kan være gjerningspersoner som hittil har gått under radaren."

Jeg tror ikke på en forbindelse mellom krypto-handleren og TH, men det kan derimot være en forbindelse mellom RU og krypto-handleren, eventuelt noen i RUs krets og krypto-handleren. Politiet har drevet hemmelig etterforskning av ham, og det kan ha pågått lenge.
Jeg sier ikke at han er skyldig i noe som helst, men det må være åpenbart at han har vært en av politiets moduskandidater. Han har IT- og krypto-kunnskaper, og har selvsagt ingen problemer med å registrere seg anonymt som bruker på FB. Hvis han er involvert, kan han ha medhjelpere i denne tråden. Brukere som har blitt manipulerte, uten selv å skjønne det. Men krypto-handleren er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Han kan også vært til avhør tidlig i saken, og kan nå være blant de som må avgi nye forklaringer.

Litt merkelig at de kaller ham inn til avhør først nå, på bakgrunn av konkrete tips, hvis de
samtidig har drevet hemmelig etterforskning av ham. Vet du at dette stemmer eller er det
en antagelse?

Ikke for det, jeg ville jo tro de bør ha hatt navnet hans på blokka en stund.

Blir spennende å se videre, om han blir sjekket ut.
Citera
2021-06-19, 16:04
Medlem
Citat:
Men hvilke holdepunkter har du for å kunne påstå at akkurat han innehar den kompetansen?

Jeg har lest mange artikler om TI og nå TB på internett, så alt sammenfaller så å si. Selv har jeg mye IT-kunnskap, så det er ikke så vanskelig for meg å forstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in