Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag vet inte om jag tolkar dina negationer rätt, menar du att man ska utgå från att det finns motstridigheter?
Är det så man tänker inom vetenskapen? När man undersöker t.ex. fossiler, utgår man då att det finns motstridigheter i fossillagret, eller utgår man från att det bör stämma överens?
Jag menar alltså att man skall vara öppen för att mostridigheter kan existera.
Precis så jobbar historievetenskapen, dvs. när vi läser en historisk text är vi medvetna om att dess författare kan ha gjort misstag som leder till interna (dvs. mostridigheter inom en och samma text av en och samma författare) eller externa (mot en annan text av en annan författare) motstridigheter, fått felaktig information, eller kanske medvetet ljuger för att försköna/svartmåla en historisk händelse.
Angående fossiler så är dessa materiella kvarlevor av naturliga processor och är därför helt tysta. När människor finner och tolkar dem kan det såklart i människans tolkning uppstå motstridigheter, men i materiella objekt i sig vet jag inte hur man kan se en motsägelse. Det är alltså trivialt att konstruera en text med mostridigheter (dvs. det kan existera motstridigheter i en litterär text), medan en fossil och en buske inte såklart innehåller motstridigheter eftersom dessa inte säger något alls. De existerar bara.
Citat:
Skälet är att det är Gud som inspirerat texterna, och då borde det inte finnas motsättningar även under lång tid av en rad olika författare. Tvärtom borde vi anta att det inte finns motstridigheter, och att det är ett av bevisen på att Bibeln är sann, och inspirerad av Gud.
Om vi tillskriver Gud sina klassiska attribut, dvs. allsmäktig, allvetande, god och dylikt kan jag acceptera att det budskap Gud har för oss (som han kommunicerar via Bibeln, eller något annat medium) torde vara utan motstridigheter. Det borde betyda att en korrekt tolkning av det medium/media Gud har använt torde ge oss ett budskap fritt från mostridigheter.
Det betyder dock inte att när vi väl har hittat en tolkning som är fri från motstridigheter så är det den sanna tolkningen. Det betyder inte heller att det finns profetior om framtiden i Bibeln som behöver vara sanna, eller att Bibeln innehåller historiskt korrekta beskrivningar av sin samtid. Det som är utan motstridigheter kan ju vara budskapet som döljer sig bakom texten. Texten i sig kan fortfarande innehåller felaktigheter/interna mostridigheter i modern historievetenskaplig mening.
Citat:
Har du istället ett konkret exempel?
Nej, det har jag tyvärr inte. Jag är osäker på att ett sådant bra exempel kan existera mellan två texter i genren (alltså potentiella kandidater för kanon i GT) med tanke på de frihetsgrader vi kan ta oss i dess tolkning.
Citat:
Gud etablerade dom första böckerna i världen, alltså Moseböckerna, genom övernaturliga fenomen, skrifter som kommer efteråt ska alltså inte motsäga Moseböckerna. Sedan har Gud etablerat många andra böcker genom historien genom underverk och profeter (profeter som människor inte kunde ignorera), och inte heller dessa böcker bör motsägas av nya.
Kristendomens inspirerade böcker etablerades av Jesus underverk, och av dom kristnas underverk, som t.ex. kunde väcka upp döda. När kristendomen blev etablerad, och dom heliga kristna skrifterna respekterade, så upphörde dom övernaturliga miraklen. Dom behövdes inte längre eftersom dom kristna grekiska skrifterna var etablerade.
Är synen på GT och NT ovan i sig biblisk, eller är det något du som läsare för med dig till texten? Det kan ju såklart vara en trosföreställning,
Citat:
Varför bryr du dig om kyrkohistorien? Johannes förklarade tydligt att det blev ett avfall från sann kristendom, det som du kallar för kyrkohistoria. Det vi ska hålla oss till är återigen dom heliga inspirerade skrifterna, som Paulus är en del av, bekräftad av Jesu närmaste, Petrus.
Kyrkohistoria är såklart intressant för den berättar för oss hur kristendomen har utvecklats, och kan ge oss extra detaljer om kristendomen under sin tidiga historia. Jag är då såklart intresserad av vad de första kristna trodde och inte trodde, eftersom jag inte accepterar Biben som en perfekt historisk källa; jag är heller inte övertygad om att det Johannes åsyftar prompt måste vara det som kallas kyrkohistoria. Med tanke på de allehanda tolkningar som har existerat genom historien kan det ju vara något annat som är det avfallna.
Citat:
Bibeln ska tolkas med den tradition som bibeln lär ut.
Jag skulle vilja hävda att det är en utombiblisk trosföreställning. Om jag tycker att tradition/kyrka är viktig för att tolka Bibeln är det också en utombiblisk trosföreställning. Poängen jag önskar föra fram är alltså att även den del av kristenheten som vill vara mer strikt bibliska behöver ta med sig ett antal utombibliska trosföreställningar med sig först (varav en åtminstone såklart är just att det är Bibeln som skall vara fokus och att allt annat är sekundärt).
Citat:
Tro handlar om att få bevis som övertygar om att något som man inte kan observera är sant.
Det kan vara en rimlig beskrivning av tro. Det leder oss till en fråga jag har just i det bredare ämnet om huruvida Bibeln är sann. Även om det kan finnas tecken i Bibeln som kan peka mot dess övernaturliga uppkomst, skulle du säga att slutsatsen "Biben är sann" är mer en fråga om religiös tro och inte så mycket en fråga om bevisföring/vetenskapliga resonemang?
Citat:
Problemet med Bibel2000 är att dom som översatte den, inte är insatta i andliga frågor. Det har varit en fördel i vissa frågor, men i andliga frågor blir det ofta en katastrofal översättning. Som jag sade så är Folkbibeln utmärkt i alla skriftställen som jag undersökt, förutom när det kommer till skriftställen som dom vill ha det till en treenighet.
Jag tycker inte att stor eller liten bokstav för messias är något problem, messias betyder messias, och när man använder en stor bokstav så brukar man mena en speciell Messias.
Jag tycker Bibel2000 är bra eftersom den är mer grundad i historievetenskap än en viss teologi eller syn på Bibeln som Guds ord. Som sådan kan den tillåta flera möjliga tolkningar.
När det gäller andliga frågor vet jag inte hur man som översättare kan eller bör ta hänsyn till det. I Nya Världens översättningar väljer man alltså av något skäl att inte kalla Kyros för Messias med stort M (Kyros får istället nöja sig med att vara smord med små bokstäver), men man väljer att kalla karaktären i Daniel för Messias med stort M. Är det bara slump, eller skulle du hålla med mig om att det är en rimlig bedömning att översättarna anser att karaktären som åsyftas i Daniel är Jesus? Om ja är det alltså en översättning som följer översättarnas personliga religiösa övertygelse som läsaren då får på sig. Håller du med mig om att det vore mer neutralt och korrekt att helt enkelt bara översätta det som "smorde" med små bokstäver varje gång?
Citat:
Ja, det har funnits många smorda, men detta skrevs efter att Jerusalem hade blivit förstörd och judarna hamnat i landsflykt. Jerusalem var ännu inte återuppbyggd, men det står att det skulle ske, och efter att den blivit återuppbyggd så skulle den återigen blir förstörd:
"Detta ska du veta och inse: Från det att ordet om att återställa och återuppbygga Jerusalem utgår tills ledaren, Messias, kommer ska det gå 7 veckor och 62 veckor. Staden ska återställas och återuppbyggas, med torg och vallgravar, trots svåra tider. Efter de 62 veckorna ska Messias dödas, helt utblottad. Och en anförare ska komma med sin armé, som ska förstöra staden och den heliga platsen." (Daniel 9:25-26 NVÖ)
Nästa gång Jerusalem förstördes efter återuppbyggnaden på Daniels tid, var av romarna. Och innan dess dödades alltså messias, "helt utblottad".
Vilken annan messias menar du blev dödad efter Jerusalems återuppbyggnad på Daniels tid?
Och som jag visade så är det en exakt tid efter att ordet om att Jerusalem skulle återuppbyggas, som messias dödades.
Vi är alltså överrens om att det är funnits många smorda. Således behöver vi bara att en av dessa som dör innan romarna (om man inte räknar viss förstörelse av tempel och Jerusalem som skedde under Antiochos IV, som vi kan läsa om i Josefos och Mackabeerböckerna). Behöver ju inte vara en historiskt känd karaktär.
När det gäller exaktheten behöver du ju ha en exakt tid för både ordet och för Jesu död; det senare är inget vi har. Om ordet som gick ut talade vi tidigare om det som att det skulle då torde vara under Kyros, och då hamnar vi ett antal decenier innan Jesus föddes.