2021-06-19, 12:19
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
"Slumpen"? What that?

Knappast slumpen. Är du född i Iran blir du till 99% risk muslim. Föds du i USA är risken ca 70% chans att du blir kristen
Citera
2021-06-19, 12:25
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Knappast slumpen. Är du född i Iran blir du till 99% risk muslim. Föds du i USA är risken ca 70% chans att du blir kristen
Klart sann undervisning ger andligt liv och påverkar andligt positivt.
Klart falska läror inte ger andligt liv utan påverkar andligt negativt.
Men det är alltid en Guds gärning när en människa blir, är och förblir sant kristen, och alltid ett fördärv i människan att hon inte är Guds barn.
Senast redigerad av Calovius 2021-06-19 kl. 12:28.
Citera
2021-06-19, 12:31
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Klart sann undervisning ger andligt liv och påverkar andligt positivt.
Klart falska läror inte ger andligt liv utan påverkar andligt negativt.
Men det är alltid en Guds gärning när en människa blir, är och förblir sant kristen, och alltid ett fördärv i människan att hon inte är Guds barn.

Va fan har ditt svar med påståendet att geografisk födelsepunkt är en variabel till vilken religiös inriktning man indoktrineras i?
Citera
2021-06-19, 12:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Va fan har ditt svar med påståendet att geografisk födelsepunkt är en variabel till vilken religiös inriktning man indoktrineras i?
Grunna på det en stund till. Återkom sedan.
Klart iaf att det jag skrev hade bett.
Citera
2021-06-19, 12:37
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
"Knappast"?
Så du är osäker. Det är noterat.

A very big claim could very well come from a very sick brain.

I den här kontexten så känns det cementerat. Men jag lämnar reservation med någon procent eftersom en människa kan vara riktigt logiskt tänkande och smart medans människor i större grupper kan vara (och bete sig) hur jävla idiotiskt som helst!

Oh, really? You have to have faith...for this to work on me...Mr. Vincent!
Citera
2021-06-19, 12:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
I den här kontexten så känns det cementerat. Men jag lämnar reservation med någon procent eftersom en människa kan vara riktigt logiskt tänkande och smart medans människor i större grupper kan vara (och bete sig) hur jävla idiotiskt som helst!
...
"Känns"?
Så det är en känsla du har. Då är det noterat.
Citera
2021-06-19, 12:44
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
"Känns"?
Så det är en känsla du har. Då är det noterat.

Last word freak?.. Så originellt.

PS: Vänta till vintern och skriv upp ditt nästa svar i snön, så lovar jag att läsa det till sommaren... och glöm inte att hälsa din fantasipolare med superkrafterna.
Citera
2021-06-19, 12:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Last word freak?.. Så originellt.

PS: Vänta till vintern och skriv upp ditt nästa svar i snön, så lovar jag att läsa det till sommaren... och glöm inte att hälsa din fantasipolare med superkrafterna.
1. "Originellt"? Vilken är relevansen med "originellt" här?
2. Men tänk om snön smälter innan du läst, hur går det då med ditt löfte?
3. Vad då "fantasipolare med superkrafterna"?
4. Skärp dig.
Citera
2021-06-19, 21:45
Medlem
Citat:
"Slumpen"? What that?
Slumpen kanske var fel uttryckt. Det avgörs nästan uteslutande av vart i världen man föds och vad ens föräldrar tror på.
Citera
2021-06-19, 22:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Slumpen kanske var fel uttryckt. Det avgörs nästan uteslutande av vart i världen man föds och vad ens föräldrar tror på.
"Kanske"?
Så du vet inte. Det är noterat.
"Nästan uteslutande".
Det är tacksamt svävande: ingen redogörelse för samtliga faktorer ges.
Också det är noterat.
Citera
2021-06-19, 22:52
Medlem
Citat:
"Kanske"?
Så du vet inte. Det är noterat.
"Nästan uteslutande".
Det är tacksamt svävande: ingen redogörelse för samtliga faktorer ges.
Också det är noterat.

Ja, nästan uteslutande. Klart det finns undantag.
Men generellt sett så tillhör folk samma religion som sina föräldrar. Förnekar du det?

Poängen i min ursprungliga post var att det inte finns någon större skillnad mellan religionerna om man ser till sanningsanspråken de gör om världen. Det i princip samma nonsens alltihop. Det finns inget argument som kristna använder för att ”bevisa” att bibeln är sann som inte även muslimer kan använda för att ”bevisa” att koranen är sann osv.
Dessutom skrev jag även i det inlägget att ”man tror på det ens föräldrar tror på” så det torde vara omöjligt att du inte förstod vad jag menade.

Men beteendet att plocka ut en irrelevant petitess och tjafsa om den i stället för att bemöta det relevanta är inte direkt något ovanligt från religiöst håll.
Citera
2021-06-19, 23:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Ja, nästan uteslutande. Klart det finns undantag.
Men generellt sett så tillhör folk samma religion som sina föräldrar. Förnekar du det?

Poängen i min ursprungliga post var att det inte finns någon större skillnad mellan religionerna om man ser till sanningsanspråken de gör om världen. Det i princip samma nonsens alltihop. Det finns inget argument som kristna använder för att ”bevisa” att bibeln är sann som inte även muslimer kan använda för att ”bevisa” att koranen är sann osv.
Dessutom skrev jag även i det inlägget att ”man tror på det ens föräldrar tror på” så det torde vara omöjligt att du inte förstod vad jag menade.

Men beteendet att plocka ut en irrelevant petitess och tjafsa om den i stället för att bemöta det relevanta är inte direkt något ovanligt från religiöst håll.

Exakt.
Calovius är expert på att bemöta petitesser och hoppa över det viktiga som han inte kan bemöta. Han silar mygg och sväljer kameler, det är förmodligen något han lärt sig att göra för att få ha kvar sin tro. För att bota den kognitiva dissonansen så måste han ju hitta något som är fel i det som andra skriver.

Eller så tror han att det får honom att se smart ut att påpeka små "fel" som alla andra förstår och ingen annan hänger upp sig på. Han ser inte att det bara får honom att framstå som totalt korkad om han faktiskt tror det som han påpekar om vad han kallar för fel.

Han anklagar dig för att skriva vagt och inte komma med belägg när han själv aldrig gjort annat än skrivit vagt och aldrig kommit med minsta lilla belägg för sina påståenden om Bibelns sanning, bara hänvisningar till att Bibeln själv påstår sig vara Guds ord, som om det skulle vara något att komma med som bevis.

Det är konstigt att hen över huvud taget invänder emot det faktum att vilken religion som man väljer att tro på beror på var och i vilken familj man växer upp. Det är ju ingen som växer upp som buddhist i en judisk familj eller som kristen i en muslimsk familj etc. I de fall då någon valt en annan religion än den man vuxit upp med så har det alltid skett i vuxen ålder, och genom påverkan från andra som har den religionen. Ingen har självmant "insett att Gud finns och [valfri religion] är den enda rätta" utan kontakt med andra troende.

En viss religion är alltså något som är inlärt och inte något som är naturligt som uppstår av sig själv under uppväxten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in