2021-06-19, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Palestinierna är inget folk utan ett missmasch av diverse.

O judar da? Varre missmasch av fascister svart att hitta
Citera
2021-06-19, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
O judar da? Varre missmasch av fascister svart att hitta

Antisemit
Citera
2021-06-19, 11:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du tappar fokus hela tiden, det är en märklig åkomma du har.

Israel ockuperar Palestina, så nej, det är ingen gränstvist, det handlar om palestiniernas existens.

Area C och Östra Jerusalem är definitivt inom definitionen av en gränstvist.
Citera
2021-06-19, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du har alltså inte blivit "svensk" fast Skåne tillhörde Danmark för flera hundra år sedan. Därför att Sverige erövrade Skåne, det är ju så, eller hur. Och som sagt, det liknar ju palestiniernas situation. Plötsligt kom det någon annan och ville styra och ställa över alla.

Bra, håll fast vid det!

De har försökt allt, de är både försvarslösa och maktlösa. Så hur kan vi fördöma deras metoder?
Om en kvinna bli våldtagen så har hon rätt att försvara sig med våld, eller hur?

Det där är sionistisk propaganda, det är de själva som försöker förinta palestinierna. "Död åt araber" skanderar de på gatorna i ockuperade områden.

Det pågår alla möjliga former av fredliga protester, men det stoppas av israelisk militär.

Under dessa 70 år har palestinierna provat det mesta, men inget fungerar som sagt. Försök att inse det. De har bara blivit allt mer tillbakaträngda, bosättarna tar mer och mer av Västbanken. Gaza har de fullt upp med att bygga upp efter återkommande bombningar.

Du måste ju se att palestiniernas situation är hopplös!!!!

Det enda som kan vända detta är att Väst pressar Israel till eftergifter mot palestinierna. De måste respektera palestiniernas mänskliga rättigheter, de måste sluta förhindra 2-statslösningen.

Jag kallar mig vad jag vill och det kan du skita i, eller hur?

Fredliga protester? Graden av kaoz och våld varierar, men till slut ballar det alltid ur.

Alliansen med islamismen är nog starkare än jag befarat i västrern. Ni bytte arabnationalisterna mot islamisterna utan att förstå att där finns en skillnad. Det är mörka krafter i den islamska världen idag. Bra att israel inte släpper upp dem och möjliggör att de kan förena sig. Du fattar vilka militanta terrorister som snabbt skulle ta sig dit om de fick chansen?

Bosättarna är ett problem onekligen. De borde inte få bryta mot lagen som de gör och gjort. Nu är även dessa militanta.

Palestiniernas situation tycks bli sämre och sämre med nuvarande strategi. Jag förslår ett byte av strategi.

De har i alla fall ett sämre läge idag än vad de blev erbjudna i Camp David. Det ansvaret borde du lägga på Hamas, inte Israel.

Jag tycker som sagt det är rätt av Israel att inte ge vika för islamismen.

Skulle ett någorlunda demokratiskt, konstruktivt och fredligt alternativ med stort stöd av palestinierna uppstå, då skulle jag se annorlunda på situationen. Något som faktiskt hade mandat att förhandla om fred och förmåga att vidmakthålla freden.

Jag tror inte att det gynnar fred och välmående att stödja Hamas.

Kaoz och våld skall aldrig belönas.
Citera
2021-06-19, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Detta är min standardlänk när någon drar upp Camp David:
https://www.theguardian.com/world/2001/jul/20/comment

Det är Israels fel att de ockuperar och koloniserar Västbanken hur mycket ni sionister än vill skylla allt på de ockuperade som inte bara underkastar sig det nya herrefolket.

Det var inte Israels fel att de blev angripna via västbanken och av folk på västbanken.

Jag skyller inte misslyckandet på Arafat. Jag skyller våldsvågen efteråt på Hamas.

Den våldsvågen dödade fredsprocessen och allt hopp om en fredlig och ömsesidig lösning.

Palestina gick i krig, korkade jävla idioter.
Citera
2021-06-19, 11:32
Medlem
Citat:
Gå tillbaka till vad du skrev för ett par dagar sen, där du var helt inne på att Israel när de angrep Egypten 1967 bar försvarade sig och därför hade all rätt att ta Västbanken. Då hette det från dig:

Du var helt tydlig med att du stödde Israel som apartheidstat med kvarvarande palestinier på Västbanken som statslösa, fullt i linje med vad högextremister som Bennett anser.

Det måste vara någon annan du diskuterat med jag har inte snackat om Egypten. Och det var väl Jordanien och en massa palestinier därifrån? Du kan liksom inte blunda för att västbanken själv var militariserat.

Ja, de hade rätt att ockupera västbanken, men har naturligtvis skyldighet att dra sig ur. Men man kan inte kräva att de drar sig ur för att genast bli angripna igen.

Så uppstår detta limbo.

Men en fred är alltid ömsesidig.

Ja, idag ser jag inte varför palestinierna skulle bli Israeler. Israel har inte annekterat västbanken.
Citera
2021-06-19, 11:46
Avstängd
Citat:
Det var inte Israels fel att de blev angripna via västbanken och av folk på västbanken.
Syftar du på sådant som massakern i Qibya? Nej, det var visst israeliska soldater ledda av Ariel Sharon som invaderade Västbanken och sprängde en by med medföljande innevånare, en taktik som användes många gånger, mest storskaligt med invasionen mot Samu.
Citat:
Jag skyller inte misslyckandet på Arafat. Jag skyller våldsvågen efteråt på Hamas.
Det var Arafat som förhandlade i Camp David, så det var Arafat du skyllde på, även om ni sionister numera låtsas att allt handlar om Hamas och förtränger hela historien om kolonisering som skedde innan Hamas ens fanns.
Citat:
Den våldsvågen dödade fredsprocessen och allt hopp om en fredlig och ömsesidig lösning.

Israels bosättarprojekt och insisterande att Västbanken var judiskt land dödade allt hopp om fred. Sen kan du skylla hur mycket du vill på de ockuperade.
Citat:
Palestina gick i krig, korkade jävla idioter.
Palestina gick inte i krig din korkade jävla idiot. Du trodde ju rentav att Västbanken var ett israeliskt protektorat var du nu fått det ifrån.
Citera
2021-06-19, 11:57
Medlem
Citat:
Syftar du på sådant som massakern i Qibya? Nej, det var visst israeliska soldater ledda av Ariel Sharon som invaderade Västbanken och sprängde en by med medföljande innevånare, en taktik som användes många gånger, mest storskaligt med invasionen mot Samu.

Det var Arafat som förhandlade i Camp David, så det var Arafat du skyllde på, även om ni sionister numera låtsas att allt handlar om Hamas och förtränger hela historien om kolonisering som skedde innan Hamas ens fanns.

Israels bosättarprojekt och insisterande att Västbanken var judiskt land dödade allt hopp om fred. Sen kan du skylla hur mycket du vill på de ockuperade.

Palestina gick inte i krig din korkade jävla idiot. Du trodde ju rentav att Västbanken var ett israeliskt protektorat var du nu fått det ifrån.

Palestina gick i krig med det de hade. Kallades för intifada. Hamas är en militant islamistisk organisation som inte erkänner Israel.

Nej, jag skyllde inte på Arafat, jag har enbart pratat om Hamas som ett problem, inte Fatah. Det var inte Arafat som drog igång andra intifadan. Fatahs problem är väl att de inte representerar folket och har ett svagt mandat. Hamas verkar ha stödet?

Nej, jag förtränger inte historien före Hamas och skyller allt på dem. Men jag konstaterar att de sitter i vägen för en fredlig utveckling och att de inte på något sätt bör stödjas. Jag tycker inte vi bör stödja Israel militärt eller ekonomiskt, men nu har ju FMV köpt Israelisk försvarsutrustning med MP i regeringen så..... det var ett misstag tycker jag, framförallt som SAAB erbjuder fullgott alternativ.

Det som har hänt har hänt. Frågan är hur vi får bort Hamas så att vi kan komma framåt.

Meningslöst med blame game.

Just nu finns ingen fredsrörelse att tala om på någon sida. Men jag är med på att vi inte stödjer det israeliska militär-industriella komplexet. Märkligt att MP gör så, tycker jag.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-06-19 kl. 12:01.
Citera
2021-06-19, 11:58
Avstängd
Citat:
Det måste vara någon annan du diskuterat med jag har inte snackat om Egypten.
Du drog upp sexdagarskriget som inleddes med att Israel anföll Egypten. Att då hävda att Egypten är irrelevant är, ja, jag vet inte vad det är, snällast är väl att kalla det okunnigt.
Citat:
Och det var väl Jordanien och en massa palestinier därifrån? Du kan liksom inte blunda för att västbanken själv var militariserat.
Det fanns säkert militär på Västbanken, varför skulle det inte få finnas det? Om inte annat måste de försöka skydda området från de israeliska angrepp som ständigt förekom.
Citat:
Ja, de hade rätt att ockupera västbanken, men har naturligtvis skyldighet att dra sig ur. Men man kan inte kräva att de drar sig ur för att genast bli angripna igen.
Temporär militär ockupation är en sak, men nu förtränger du hur Israel satte igång att bygga bosättningarna och att du hävdat att Israel har rätt att ta territoriet permanent och göra palestinierna där statslösa, din lilla apartheidförespråkare!
Citat:
Ja, idag ser jag inte varför palestinierna skulle bli Israeler. Israel har inte annekterat västbanken.
Israel har drivit bort palestinierna från större delen av Västbanken för sina illegala bosättningar och trycker ihop dem i getton. Antingen avvecklar Israel dessa bosättningar och drar sig tillbaka till 1967 års gräns, eller också också blir det en enstatslösning där palestinierna blir medborgare. Din och Bennetts apartheidlösning med statslösa palestinier är inte långsiktigt hållbar.

Hur skulle du känna dig om du var statslös, boende i ett getto någonstans i södra Sverige där alla skåningar tryckts ihop medan "riktiga" svenskar fick bo i resten av Skåne?
Citera
2021-06-19, 12:00
Avstängd
Citat:
Det som har hänt har hänt. Frågan är hur vi får bort Hamas så att vi kan komma framåt.
Vad är "framåt" för dig? Fortsatt kolonisering av Västbanken, för det var vad vi hade före Hamas.
Citera
2021-06-19, 12:08
Medlem
Citat:
Vad är "framåt" för dig? Fortsatt kolonisering av Västbanken, för det var vad vi hade före Hamas.

Det som hade varit bäst hade varit ett omtag på Camp David. Som sagt borde Israel varit mer generösa och hårdare mot bosättarna.

Vägen framåt måste vara att palestinierna slutar med terrorattacker mot civila. Så länge de gör det ger de Israel en sköld av legitimitet att fortsätta att stärka sin position. För Palestina är det uppenbart kontraproduktivt, det borde väl alla kunna dra som slutsats efter de sista 20 åren?

Om terrorn upphör och agitationen blir en annan kan man utan etiska problem kräva ett tillbakadragande av Israel. Deras mandat till självförsvar upphör.

Det bästa hade kanske varit att ge FN genom Jordanien jurisdiktion där under den övergångsperiod som krävs för att det skall kunna bli en fungerande rättstat. Jordanien har fred med Israel idag och bör kunna bibehålla den med ett starkt våldsmonopol.

Idag kan inte västbanken fungera som en rättstat än mindre demokrati. Freden kan inte garanteras utan en tredje part som går in.

Så får man förhandla gränser igen, men ett fredligt västbanken får ett starkare internationellt mandat. Ett islamistiskt västbanken har svagt stöd.

Islamismen dör till slut, muslimerna kommer att tröttna. Då öppnar sig ett fönster mot fred.
Citera
2021-06-19, 12:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du drog upp sexdagarskriget som inleddes med att Israel anföll Egypten. Att då hävda att Egypten är irrelevant är, ja, jag vet inte vad det är, snällast är väl att kalla det okunnigt.

Det fanns inget fredsavtal mellan Egypten och Israel så du kan inte påstå att det var Israel som var aggressorn när Egypten var parten som bröt vapenvilan. Det är lögn.

Finns inget fredsavtal behövs inte någon krigsförklaring, det räcker med att någon gör någonting som är är icke avtalsenligt med vapenvilan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in