2021-06-19, 09:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag är svensk medborgare såklart.

Mot min vilja.
Du skulle föredra att vara statslös? Utan några rättigheter alls?
Citera
2021-06-19, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du skulle föredra att vara statslös? Utan några rättigheter alls?

Din poäng är?

Palestinierna vill inte ingå i en judisk statsbildning.

Och om du betänker hur islamisterna behandlar minoriteter... judarna vill inte ingå i något som kommer bli en islams statsbildning heller. du kan ju tycka att de skall offra sig på ett principliberalt altare, men du vet det inte kommer att hända.

Kristna var ca 10% i Palestina när Osmanska riket föll. Nu är det en mycket liten spillra kvar på Västbanken. Det finns knappt kristna fastboende ens i Betlehem.

Om du vill ge makt åt någon, bryr du dig om konsekvenserna?
Citera
2021-06-19, 10:07
Avstängd
Citat:
Din poäng är?
Att du ansåg att palestinierna på Västbanken skulle vara statslösa i en officiell apartheidstat. Så hade du föredragit att vara statslös framför att vara svensk medborgare? Om inte, kanske du du kan förstå varför Palestinierna är förbannade. Det är inte de som fick bli kvar i Israel som skjuter raketer, att bli del av Israel var inte vad de önskat sig, men i alla fall något de kan leva med, precis som du kanske inte vill vara svensk men i alla fall kan leva med det.
Citat:
Palestinierna vill inte ingå i en judisk statsbildning.
Nej, det ville de inte, men de har inte fått något val.
Citat:
Kristna var ca 10% i Palestina när Osmanska riket föll. Nu är det en mycket liten spillra kvar på Västbanken. Det finns knappt kristna fastboende ens i Betlehem.
'
Judarna var också en liten spillra. De kristna palestiniarna har emigrerat i större omfattning efter Israels angrepp.
Citat:
Om du vill ge makt åt någon, bryr du dig om konsekvenserna?
Gör du?
Citera
2021-06-19, 10:10
Medlem
Man kan inte se på MENA som om det vore Europa. Här skapades kungadömen som omvandlades till moderna nationalstater eftersom kristendomen har en tydlig (nåja...) avgränsning mellan jordslig och himmelsk makt.

ni vet... ge åt kejsaren... Jesus och Pilatus... visst? Den kristna kyrkan bryr sig inte så mycket om världsliga ting medan Islam detaljreglerar dem.

Maktdelningen inom islam är således mer klyddig och nationalstater som vi känner dem är ovanliga med historisk tyngd. Det är väl Egypten, kanske Iran till delar. De nationalstater vi ser är skapade som ett resultat av Osmanska rikets fall och i Nordafrika genom kolonialisering. Vilket fick ett slut på piratslaveriet gudskelov.

Nu försöker man skapa en nationalstat av det som är kvar av Palestina enligt västerländsk modell. Okej, snart har islamisterna rensat färdigt, snart är där en homogen befolkning. Men dra inte in de stackars judarna i det....

Vänstern gnäller av att Israel riggar sin nationalstat, men blundar över övergreppen och fördrivningen av minoriteter när det är muslimska krafter igång. De vräker muslimer, inte ett öga är torrt men när muslimerna fördriver de kristna är ni alltid tysta. Varför?

Mena kommer att brinna igen när nationalstaterna befästs. Kanske man kan göra som i Indien, anbefalla enorma folkförflyttningar? Annars kommer krig och terror lösa det i långsammare tempo.

Vänstern blundar med ena ögat, islam är den störste folkfördrivaren. Och det gäller även Palestina.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-06-19 kl. 10:13.
Citera
2021-06-19, 10:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Situationen är väl för fasen skapad av UK som försökte reda upp en sanslös röra utan att lyckas.
Ja, britterna har ett stort ansvar också. Men det förtar inte sionisternas ansvar, du är väldigt noga med att inte se sionisternas grymheter.
Citat:
Enda gången Palestina varit ett land var under judiskt styre vad jag vet. Palestinierna är inget folk utan ett missmasch av diverse. Idag är de nästan enhetligt muslimska, de har drivit iväg sina egna minoriteter. Det finns knappt några kristna kvar längre.
Att Palestina aldrig har fått vara ett självständigt land rättfärdigar som sagt inte övergrepp. Tvärtom.
Citat:
Det som rättfärdigar Israel är ju det terrorvåld som riktas mot dem. Så blir det en våldsspiral och Israel manövrerar för att få starkare position.

Att Hamas intifada och terror har misslyckats kan du knappast skylla Israel för.
Det var sionisterna som började med terrorn, långt före ww2. Och den fortsätter än idag, dagligen. Palestinierna kan inte leva normala liv.
Våld föder våld, så du kan inte klandra palestinierna, det är inte rätt, de har rätt att försvara sig.
Du måste rikta kritiken mot den överlägsna parten Israel.
Citera
2021-06-19, 10:17
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag är svensk medborgare såklart.

Mot min vilja.
En skåning som inte känner sig som svensk. Ja, där ser man. Ockupation kränker människor för många generationer framåt.
Ändå klandrar du palestinierna. Du borde ju ha lättare att förstå deras situation än många andra svenskar.
Citera
2021-06-19, 10:17
Medlem
Citat:
Att du ansåg att palestinierna på Västbanken skulle vara statslösa i en officiell apartheidstat. Så hade du föredragit att vara statslös framför att vara svensk medborgare? Om inte, kanske du du kan förstå varför Palestinierna är förbannade. Det är inte de som fick bli kvar i Israel som skjuter raketer, att bli del av Israel var inte vad de önskat sig, men i alla fall något de kan leva med, precis som du kanske inte vill vara svensk men i alla fall kan leva med det.

'
Judarna var också en liten spillra. De kristna palestiniarna har emigrerat i större omfattning efter Israels angrepp.

Gör du?

De fick ett val i Camp David. De förkastade det och drog igång väsrta terrorkampanjen för att få ett bättre förhandlingsläge... ja en del trodde nog de kunde besegra och förinta det judiska Israel, det var det uttalade målet.

Det sket sig. Israel flyttade fram positionerna, delvis av maktbegär, delvis av strategiska skäl inför nästa förhandling. Delvis som självförsvar.

Det är inte Israels fel att Hamas har lett palestinierna till var de befinner sig nu.

De kristna palestinierna har emigrerat hela tiden sedan 1922. Kristna har flytt från hela den arabiska muslimska världen, det är inget som är unikt Palestina.
Citera
2021-06-19, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
En skåning som inte känner sig som svensk. Ja, där ser man. Ockupation kränker människor för många generationer framåt.
Ändå klandrar du palestinierna. Du borde ju ha lättare att förstå deras situation än många andra svenskar.

En skåning som ser sig som skåning. Jag är snarare separatist än skandivist. Men idén där var Skåne som delstat i ett federalt EU. Nu vet jag inte riktigt, kanske jag blir skandinavist istället.

Jag förstår att palestinierna inte vill bli Israeler och jag är som sagt för en tvåstatslösning. Det är deras metoder jag förkastar och jag förstår varför Israel sätter hårt mot hårt.

Islamister som vill förinta en är inget att förhandla med.

Jag kan tycka man borde varit mer generös i Camp David, men efter intifadan och allt blod som runnit är det ingen fråga.

Det finns en väg för palestinierna och det är civilt motstånd. Många arbetar och har sin försörjning i Israel, gå i strejk. Vägra köpa Israels produkter.

Gör de som Gandhi lärde ut kan de segra. Gör de som profeten lärde ut så funkar det bara om man har militärt övertag. Gandhi är vägen, profeten ljuger för dem.
Citera
2021-06-19, 10:25
Medlem
Citat:

'

Gör du?

Nej, jag säger att palestinierna för göra som de vill i detta läget. Västbanken är ingen del av Israel och jag förordar inte enstatslösning.
Citera
2021-06-19, 10:39
Avstängd
Citat:
Nej, jag säger att palestinierna för göra som de vill i detta läget. Västbanken är ingen del av Israel och jag förordar inte enstatslösning.
Gå tillbaka till vad du skrev för ett par dagar sen, där du var helt inne på att Israel när de angrep Egypten 1967 bar försvarade sig och därför hade all rätt att ta Västbanken. Då hette det från dig:
Citat:
Palestina kan få Gaza.
Citat:
Palestinierna på västbanken kan flytta till Jordanien, Gaza eller stanna kvar.
Citat:
Jag vet inte vad man gör av alla statslösa... Gaza som sagt, Jordanien, eller att de stannar som just statslösa.

Du var helt tydlig med att du stödde Israel som apartheidstat med kvarvarande palestinier på Västbanken som statslösa, fullt i linje med vad högextremister som Bennett anser.
Citera
2021-06-19, 10:41
Avstängd
Citat:
De fick ett val i Camp David. De förkastade det och drog igång väsrta terrorkampanjen för att få ett bättre förhandlingsläge... ja en del trodde nog de kunde besegra och förinta det judiska Israel, det var det uttalade målet.
Detta är min standardlänk när någon drar upp Camp David:
https://www.theguardian.com/world/2001/jul/20/comment
Citat:
Det är inte Israels fel att Hamas har lett palestinierna till var de befinner sig nu.
Det är Israels fel att de ockuperar och koloniserar Västbanken hur mycket ni sionister än vill skylla allt på de ockuperade som inte bara underkastar sig det nya herrefolket.
Citera
2021-06-19, 10:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
En skåning som ser sig som skåning. Jag är snarare separatist än skandivist. Men idén där var Skåne som delstat i ett federalt EU. Nu vet jag inte riktigt, kanske jag blir skandinavist istället.
Du har alltså inte blivit "svensk" fast Skåne tillhörde Danmark för flera hundra år sedan. Därför att Sverige erövrade Skåne, det är ju så, eller hur. Och som sagt, det liknar ju palestiniernas situation. Plötsligt kom det någon annan och ville styra och ställa över alla.
Citat:
Jag förstår att palestinierna inte vill bli Israeler och jag är som sagt för en tvåstatslösning.
Bra, håll fast vid det!
Citat:
Det är deras metoder jag förkastar och jag förstår varför Israel sätter hårt mot hårt.
De har försökt allt, de är både försvarslösa och maktlösa. Så hur kan vi fördöma deras metoder?
Om en kvinna bli våldtagen så har hon rätt att försvara sig med våld, eller hur?
Citat:
Islamister som vill förinta en är inget att förhandla med.
Det där är sionistisk propaganda, det är de själva som försöker förinta palestinierna. "Död åt araber" skanderar de på gatorna i ockuperade områden.

Citat:
Det finns en väg för palestinierna och det är civilt motstånd. Många arbetar och har sin försörjning i Israel, gå i strejk. Vägra köpa Israels produkter.
Det pågår alla möjliga former av fredliga protester, men det stoppas av israelisk militär.
Citat:
Gör de som Gandhi lärde ut kan de segra. Gör de som profeten lärde ut så funkar det bara om man har militärt övertag. Gandhi är vägen, profeten ljuger för dem.
Under dessa 70 år har palestinierna provat det mesta, men inget fungerar som sagt. Försök att inse det. De har bara blivit allt mer tillbakaträngda, bosättarna tar mer och mer av Västbanken. Gaza har de fullt upp med att bygga upp efter återkommande bombningar.

Du måste ju se att palestiniernas situation är hopplös!!!!

Det enda som kan vända detta är att Väst pressar Israel till eftergifter mot palestinierna. De måste respektera palestiniernas mänskliga rättigheter, de måste sluta förhindra 2-statslösningen.
Senast redigerad av humanlife 2021-06-19 kl. 10:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in