2021-06-01, 20:39
Medlem
Christopher.s avatar
Klart som fan man satsar på lågt resultat, allt man kan tar man på firman. Nya kontorsstolar, luncher ute, alla resekostnader, nya datorer, mobiltelefoner, gymkort, musikspelningar, leasingbilar med mera.
Citera
2021-06-17, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
De får antingen ut pengarna på annat sätt där de slipper skatta för dem eller tar de upp kostnader på firman som mer rör dem som privatperson. Precis som du säger finns det ingen poäng med att minska vinsten bara för att slippa skatta men du får ju minst dubbelt så mycket för pengarna genom att ta kostnaden på bolaget än att betala privat.

Hittade en lirare nyligen med en omsättning mellan 1,5-3,5 miljoner årligen som de senaste 4 åren gjort en vinst på 7000 kr totalt. Han tog inte ens någon utdelning och personalkostnader sticker inte ut.

Analyserna i den här tråden är väl inte de skarpaste jag sett direkt. För det första så kan man inte få en fullständig bild av ett företag genom att titta på deras årsredovisning. Du kan få en "okay" bild men inte mer än så.

Det är därför banker begär in balans och resultaträkningar när de skall låna ut pengar. Ingen bank lånar ut något enbart med de allmänna boksluten som underlag.

Lägg sedan ner era teorier om att ett enmansföretag flyttar pengar till skatteparadis....*rolleyes*. Är det någon av er här som anlitat en affärsadvokat, för det måste man göra om man skall ha ett sådant upplägg. 3-4000kr per timme är inte ovanligt. För att få undan hur mkt pengar då? ett fåtal % av omsättningen på 2 mille? Om man tar för mkt kommer SKV att ha synpunkter.

Den här tråden luktar "jag e avundsjuk på min granne och därför måste jag hitta bevis på att han egentligen inte lyckats så bra som jag tror.".
Citera
2021-06-18, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Klart som fan man satsar på lågt resultat, allt man kan tar man på firman. Nya kontorsstolar, luncher ute, alla resekostnader, nya datorer, mobiltelefoner, gymkort, musikspelningar, leasingbilar med mera.

Absolut och så är du en sucker när det kommer till din privatekonomi sedan. Istället för att betala 20-30% i utdelningsskatt och kunna använda pengarna till saker som VERKLIGEN främjar dig ekonomiskt så pissar du bort det på skit. Lysande företagsledare....hoppas du inte har anställda som är tvungna att stå ut med en chef med noll ekonomiskt sinnelag.

Congrats...
Citera
2021-06-18, 14:30
Medlem
Finns ganska många småsaker som snabbt blir stora summor:

- Finns ju många småföretagare som är flexibla i sina fakturor. T ex du tar hem en elektriker som jobbar åt dig privat och sen skriver att hen har gjort saker i firmans lokaler
- Du får ge enklare proviant till anställda som bars, frukt, dryck mm. Varför inte köpa några flak coca-cola som "står på kontoret" men kanske egentligen hamnar i kylen hemma
- Alla typer av resor, du kanske ska besöka din släkting i Frankrike och tar hela resan på firman då du hade några möten där nere med några fransoser (svårt att motbevisa)
- Du byter saker med andra småföretagare, t ex en hantverkare kanske köper en skruvdragare åt sin kompis som är bilmekaniker som byter det mot ett nytt batteri i hantverkarens bil. Båda varorna hamnar som förbrukningsartiklar i respektive företags bokföring
- Många småföretagare köper lägenheter i typ skidorter mm och har då kostnader för dessa
- Företagare kan bjuda varandra på lunch "representation"

I princip kan ju folk spendera hur mycket pengar som helst, en företagare måste bara hitta något sätt att kunna knyta detta spenderande till sin verksamhet. Jan Guillou har själv kritiserat hur lite skatt han betalar och att han har möjligheten att t ex ta inspirationsresor för sitt skrivande, köpa vin på företaget mm.
Citera
2021-06-18, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Har roat mig med att kolla igenom olika fåmansföretags årsredovisningar just för att få ett hum kring hur det typiskt ser ut i olika brancher.

Det som slår mig är att många egenföretagare som konsultar årligen lyckas hålla en hög post under övriga kostnader som väl matchar en fluktuerande omsättning så att den årliga vinsten hålls till ett minimum.

Visst kan det vara så att verksamheten dras med stora kostnader kopplat till verksamheten men det skulle vara mer intressant om man kunde få ut info kring vilka kostnader som de har.

Om man är konsult och hyr ut sin kompetens så finns det egentligen väldigt få övriga kostnader som är typiska om man jobbar lokalt antingen driekt i kundens lokaler eller i sitt eget hem
Många av de jag har tittat på har haft övriga kostnader i storleksordningen 400k-800k per år. Många av dessa utan att ha varken lokal eller fordon eller använda sig av underkonsulter. Vad finns det för typiska kostnader som kan hamna under denna posten? Speciellt eftersom det finns andra som lyckas hålla sig kring 100k i övriga kostander år från år.

Jag har listat några grejor som skulle kunna höja övriga kostnader för en konsult:

Redovisningskonsult/revisor kan lägga på en kostnad på ca 5k/mån
Förbrukningsmateriell i form av ny dator/telefon: 2k/mån
IT-system/Hemsida/abonnemang etc. 2k/mån
Licenser/Programvaror: Här kan ju variera allt i från någon krona till flera 10k/mån

Lokal: Om ett kontor hyrs kan det kosta upp emot 10k/mån
Bil: Om man kör med en förmånsbil kommer det lägga på någonstans mellan 5-10k/mån
Resor i tjänst: Reser man mycket kan det bli mycket här.
Underkonsulter: Samma sak här, lejer man ut arbete så kan det höja de övriga kostnaderna

Många av de jag synkat med tar egentligen bara kostnader enligt första stycket men lyckas ändå med konsstycket att komma upp i 500k/året.

Vilka övriga stora puckar kan spöka här?
Försäkringar?
Pensionsavsättningar, syns de här eller som personalkostander?
Övriga?

Finns det på något sätt man genom att plöja årsredovisningar etc baklänges kan räkna ut vad företaget har för fördelning på olika övriga kostnader?

Är inte det målet med att driva bolag, att återinvestera vinsten för att växa och därmed slippa skatta bort pengar i onödan?
Citera
2021-06-18, 14:54
Medlem
x-factory-xs avatar
Jag undrar detsamma. Har kanske 100k i upplupna kostnader varje årsskifte och omsätter ca 1.2, men jobbar då bara 8 månader per år. Har dock sett enmans konsultbolag som sitter på 800k i upplupna kostnader och kan inte begripa vad det kan röra sig om. Personalkostnader är det inte.
Citera
2021-06-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Är inte det målet med att driva bolag, att återinvestera vinsten för att växa och därmed slippa skatta bort pengar i onödan?

Många har väldigt svårt att förstå sig på företagande. Man använder ord som "skatta bort" och "återinvestera" utan att egentligen förstå vad det innebär.

Ett företag som gör, säg en miljon i vinst på sista raden, kan INTE "återinvestera" och betala noll kr i skatt. Ordet "investera" är missförstått helt och hållet.

Och när du säger "skatta bort" så menar du att istället för att betala 22% i vinstskatt på en mille och sedan plocka ut det till 20% i skatt och 624 000kr rakt ned i fickan så menar du att du skall slösa bort pengarna på massa skit som bilar och mobiltelefoner?

Som sagt folk fattar inte vad de snackar om när de pratar om sådana här saker.

Alternativt till att plocka ut utdelning är att låta pengarna vara kvar i bolaget och använda dem tex till att anställa någon mer. Skattar gör man på pengar man tjänar, dessa kan man sedan använda på olika sätt. Men att bara vara hysterisk och försöka trolla bort vinst genom att dra på sig kostnader är rent ut sagt korkat.
Citera
2021-06-18, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Lönekostnader och pensionsavsättningar (upp till 476 000 kr år 2021) är de största kostnaderna för enmansbolag.

Inte mycket kvar därefter om du omsätter 1-1.5 milj. vilket är vanligt inom tex IT.

Leasing förmånsbil 100.000 sek
Bensin om långa resor 50.000 sek
Bilvård 50.000 sek
Konferensresor 50.000 sek
Kurser, utbildning 50.000 sek
Dator, programvara mobil och diverse förbrukningsvaror 100.000 sek
Bokföring bokslut 50.000 sek
Lokal 50.000-100.000 sek

Detta är det närmsta verkligheten i denna tråd.

Vill man bygga företaget med pengar man tjänar som konsult sparar man oftast in på sin egen lön och spenderar så mycket man kan på att bygga det man nu vill.

Så startar alla stora konsultföretag också. Någon enskild konsult inser att med lite sparande kan man bygga något rätt snabbt.

Och ja ingen idé att då spara massa vinst som skall skattas för när du ändå planerar att konsulta "hela nästa år" också. Det är en stabil inkomst när man är inne i konsultande.
Citera
2021-06-18, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Detta är det närmsta verkligheten i denna tråd.

Vill man bygga företaget med pengar man tjänar som konsult sparar man oftast in på sin egen lön och spenderar så mycket man kan på att bygga det man nu vill.

Så startar alla stora konsultföretag också. Någon enskild konsult inser att med lite sparande kan man bygga något rätt snabbt.

Och ja ingen idé att då spara massa vinst som skall skattas för när du ändå planerar att konsulta "hela nästa år" också. Det är en stabil inkomst när man är inne i konsultande.

Så du menar att du lägger vinsten på din lön och går plus/minus noll i bolaget?
Citera
2021-06-18, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Många har väldigt svårt att förstå sig på företagande. Man använder ord som "skatta bort" och "återinvestera" utan att egentligen förstå vad det innebär.

Ett företag som gör, säg en miljon i vinst på sista raden, kan INTE "återinvestera" och betala noll kr i skatt. Ordet "investera" är missförstått helt och hållet.

Och när du säger "skatta bort" så menar du att istället för att betala 22% i vinstskatt på en mille och sedan plocka ut det till 20% i skatt och 624 000kr rakt ned i fickan så menar du att du skall slösa bort pengarna på massa skit som bilar och mobiltelefoner?

Som sagt folk fattar inte vad de snackar om när de pratar om sådana här saker.

Alternativt till att plocka ut utdelning är att låta pengarna vara kvar i bolaget och använda dem tex till att anställa någon mer. Skattar gör man på pengar man tjänar, dessa kan man sedan använda på olika sätt. Men att bara vara hysterisk och försöka trolla bort vinst genom att dra på sig kostnader är rent ut sagt korkat.

Frågan är väl vem av oss som förstår sig på företagande.

Om du ser att du kommer gå plus med 1mille så har du ju vinstskatt på det, eller hur?
Då kan istället byta ut gamla datorer, bilar osv osv vad du nu har i företaget, för att då sänka vinsten från 1mille till 500K, och du sänker då vinsten med 50%, du får ny bil (gamla bilar går sönder regelbundet), ny dator, ny mobil för pengarna som du annars skattar för.

Nåt i den stilen, även om jag bara tog prylar i mitt exempel.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-06-18 kl. 15:07.
Citera
2021-06-18, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Frågan är väl vem av oss som förstår sig på företagande.

Om du ser att du kommer gå plus med 1mille så har du ju vinstskatt på det.
Då kan istället byta ut gamla datorer, bilar osv osv vad du nu har i företaget, för att då sänka vinsten från 1mille till 500K, och du sänker då vinsten med 50%, du får ny bil (gamla bilar går sönder regelbundet), ny dator, ny mobil för pengarna dom du annars skattar för.

Nåt i den stilen, även om jag bara tog prylar i mitt exempel.

Exakt, det är precis så jag menar. Att du inte ska köpa saker du behöver...herregud. Jag drivit företag i 20år. Tror du på något plan att jag pissat bort mina pengar? Jag har en ny bil, jag har alla datorer jag behöver. Vad jag pratar om är inte att sluta köpa saker du behöver. Jag säger att om du köper saker, av det enda skälet att få ner din vinst så är du en idiot.

Det är väl solklart att man ska köpa in saker man behöver. Men man skall inte pissa bort pengar på skit bara för att slippa betala skatt.

Min K4 är på flera miljoner vid det här laget. jag har inte tagit ut någon utdelning de flesta av åren. Detta är min pensionsförsäkring. När det blir dags kan jag plocka ut miljoner ur mitt bolag som har skattat fram vinst genom åren.

Jämför med de suckers som pissar bort sina pengar på skit och sedan har noll. Visst de kan ju öka upp sin lön och betala 55% i skatt + 30+% i sociala. Medans jag kan ta ut varenda krona till minimal skatt för mig själv.
Citera
2021-06-18, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Så du menar att du lägger vinsten på din lön och går plus/minus noll i bolaget?

Nej, man investerar allt man kan i sitt projekt när man bygger något företag med pengarna.

Och håller sin egen lön nere.

Det kan ge situationen att utgifterna totalt kan tyckas stor jämfört med löneposten i små företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in