2021-05-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackWerner
Nu har jag ordnat fram årsredovisningarna.

Konstruktionstjänst i Norrbotten AB
Modulgrund i Sverige AB

Off-topic: Bolaget Bolagsfakta verkar ge gratis plus-månad utan att en behöver registrera kreditkort eller personuppgifter just nu, så en kan skapa konto och få ut hur många årsredovisningar som helst + kolla lönen på folk som äger bolagen.

Tackar tackar.
Modulgrund går ju riktigt risigt. Vet inte vad de gör men de har alldeles för låga pålägg på vad de säljer.
Konstruktionstjänst har gjort tunga investeringar som skrivs av. Lyckas iallafall täcka löner och avskrivningar. Har man inga expansionsplaner så kan det väl tuffa på men det finns inte mycket marginal om det går dåligt.
Senast redigerad av ardathbey 2021-05-12 kl. 23:44.
Citera
2021-05-13, 09:19
Medlem
Intressant, men dessa företagen har ju en massa anläggningar, verktyg och lager som påverkar resultatet.

Jag tänkte mest på enmanskonsultfirmor som omsätter 2-3 miljoner, har persoalkostnad upp till statlig skatt, en utdelning enligt huvudregeln och sedan skyhöga externa kostnader för att se till att vinsten blir symbolisk.

Flera typiska kostnader har listat ovan men om de saknar fordon och lokal så blir det väldigt mycket kurs/konferens för att lyckas. Speciellt eftersom de dessutom har tid att dra in 2-3 miljoner varje år på en anställd.

Finns så klart flera andra med ungefär samma förutsättningar men med mer normala kostnader och därmed högre vinst.

Nån som vet om pension hamnar under personalkostnad eller övrigt? Borde väl vara under personal?
Citera
2021-05-13, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Nån som vet om pension hamnar under personalkostnad eller övrigt? Borde väl vara under personal?

Tjänstepensioner hamnar under det ja. Max 35% av årslönen (men högst 10 prisbasbelopp) får dras av för att det "enbart" ska belastas med särskild löneskatt, dvs 24,26% istället för vanlig arbetsgivaravgift.

https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/avdragsratt-for-tjanstepension-sa-funkar-det
Citera
2021-05-13, 15:58
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Lönekostnader och pensionsavsättningar (upp till 476 000 kr år 2021) är de största kostnaderna för enmansbolag.

Inte mycket kvar därefter om du omsätter 1-1.5 milj. vilket är vanligt inom tex IT.

Leasing förmånsbil 100.000 sek
Bensin om långa resor 50.000 sek
Bilvård 50.000 sek
Konferensresor 50.000 sek
Kurser, utbildning 50.000 sek
Dator, programvara mobil och diverse förbrukningsvaror 100.000 sek
Bokföring bokslut 50.000 sek
Lokal 50.000-100.000 sek

Dator, programvara och div förbrukning för 10% av omsättningen?

Bilvård för 50 000 på en leasingbil?

Lokalen är billig i alla fall
Citera
2021-05-22, 14:25
Medlem
OurFranks avatar
Är egen IT-konsult och känner många andra egna IT-konsulter. Alla går med ganska bra vinst så det är ingen som noll-taxerar i bolagen.

Största posterna för mig:
  1. Lön
  2. Pension
  3. Leasingbil
  4. IT-hårvara (dator, telefon, surfplatta)

En del har gått ner lite i arbetstid men jag tror att det generellt är svårt att kvitta all inkomst om du jobbar heltid som egen konsult och har bra beläggning.
Citera
2021-05-22, 20:02
Medlem
Ollonbos avatar
Samma här har eget företag med kontrakt på heltid som konsult mina medarbetar som också konsultar går också med bra vinst.

Lön
Omkostnader för bilen
Bokföring
IT kanske 1% (hur många telefoner och datorer kan man ha)
Resten får stå kvar i aktier hos företaget till man går i pension

Känns inte så viktigt att arbeta 40tim i veckan, klarar mig på betydligt mindre ekonomiskt.
Vore väldig intressant att få några uppslag hur man kan minska vinsten och behåller mer av pengarna.
Citera
2021-05-24, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonbo
Samma här har eget företag med kontrakt på heltid som konsult mina medarbetar som också konsultar går också med bra vinst.

Lön
Omkostnader för bilen
Bokföring
IT kanske 1% (hur många telefoner och datorer kan man ha)
Resten får stå kvar i aktier hos företaget till man går i pension

Känns inte så viktigt att arbeta 40tim i veckan, klarar mig på betydligt mindre ekonomiskt.
Vore väldig intressant att få några uppslag hur man kan minska vinsten och behåller mer av pengarna.

Jag lägger 1200 kr på bokföring om året och då ingår bokslut. Du borde kolla in Dooer / Bokio.
Citera
2021-05-30, 11:27
Medlem
joceks avatar
Enmans it-hora här, omsättning ca 1.6 milj.
Åker kommunalt, kunden står för dator och internetanslutning. Jag sköter bokföringen själv
Företagets utgifter i storleksordning:
Löneskatter 500.000
Lön+andra ersättningar till mig 470.000
Vinstskatt 110.000
Övriga kostnader (kollektivtrafik, Fortnox, LEI-kod, telefoni, osv) 30.000

kvar i bolaget till framtida privatpension och/eller aktieutdelning: 490.000
Citera
2021-05-31, 19:34
Medlem
Citat:
Intressant, men dessa företagen har ju en massa anläggningar, verktyg och lager som påverkar resultatet.

Jag tänkte mest på enmanskonsultfirmor som omsätter 2-3 miljoner, har persoalkostnad upp till statlig skatt, en utdelning enligt huvudregeln och sedan skyhöga externa kostnader för att se till att vinsten blir symbolisk.

Flera typiska kostnader har listat ovan men om de saknar fordon och lokal så blir det väldigt mycket kurs/konferens för att lyckas. Speciellt eftersom de dessutom har tid att dra in 2-3 miljoner varje år på en anställd.

Finns så klart flera andra med ungefär samma förutsättningar men med mer normala kostnader och därmed högre vinst.

Jag begriper inte tänket med skyhöga externa kostnader för att se till att vinsten blir symbolisk. Om det inte handlar om luftfakturor så lämnar ju 100% av pengarna för kostnaden ens eget bolag. Förvisso avdragsgillt men man förlorar ju hela beloppet lik förbannat. Kan nån förklara poängen?
Citera
2021-05-31, 19:42
Medlem
De får antingen ut pengarna på annat sätt där de slipper skatta för dem eller tar de upp kostnader på firman som mer rör dem som privatperson. Precis som du säger finns det ingen poäng med att minska vinsten bara för att slippa skatta men du får ju minst dubbelt så mycket för pengarna genom att ta kostnaden på bolaget än att betala privat.

Hittade en lirare nyligen med en omsättning mellan 1,5-3,5 miljoner årligen som de senaste 4 åren gjort en vinst på 7000 kr totalt. Han tog inte ens någon utdelning och personalkostnader sticker inte ut.
Citera
2021-06-01, 17:32
Medlem
Citat:
De får antingen ut pengarna på annat sätt där de slipper skatta för dem eller tar de upp kostnader på firman som mer rör dem som privatperson. Precis som du säger finns det ingen poäng med att minska vinsten bara för att slippa skatta men du får ju minst dubbelt så mycket för pengarna genom att ta kostnaden på bolaget än att betala privat.

Hittade en lirare nyligen med en omsättning mellan 1,5-3,5 miljoner årligen som de senaste 4 åren gjort en vinst på 7000 kr totalt. Han tog inte ens någon utdelning och personalkostnader sticker inte ut.

Så det är luftfakturor?
Citera
2021-06-01, 19:15
Medlem
Inte nödvändigtvis, det kan ju vara kostnader som är ok att ta på firman men som ger ett värde även för privatpersonen. Sedan tror jag nog att det finns en del transaktioner mellan företag i utbyte av div tjänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in