2021-05-12, 11:38
Medlem
Har roat mig med att kolla igenom olika fåmansföretags årsredovisningar just för att få ett hum kring hur det typiskt ser ut i olika brancher.

Det som slår mig är att många egenföretagare som konsultar årligen lyckas hålla en hög post under övriga kostnader som väl matchar en fluktuerande omsättning så att den årliga vinsten hålls till ett minimum.

Visst kan det vara så att verksamheten dras med stora kostnader kopplat till verksamheten men det skulle vara mer intressant om man kunde få ut info kring vilka kostnader som de har.

Om man är konsult och hyr ut sin kompetens så finns det egentligen väldigt få övriga kostnader som är typiska om man jobbar lokalt antingen driekt i kundens lokaler eller i sitt eget hem
Många av de jag har tittat på har haft övriga kostnader i storleksordningen 400k-800k per år. Många av dessa utan att ha varken lokal eller fordon eller använda sig av underkonsulter. Vad finns det för typiska kostnader som kan hamna under denna posten? Speciellt eftersom det finns andra som lyckas hålla sig kring 100k i övriga kostander år från år.

Jag har listat några grejor som skulle kunna höja övriga kostnader för en konsult:

Redovisningskonsult/revisor kan lägga på en kostnad på ca 5k/mån
Förbrukningsmateriell i form av ny dator/telefon: 2k/mån
IT-system/Hemsida/abonnemang etc. 2k/mån
Licenser/Programvaror: Här kan ju variera allt i från någon krona till flera 10k/mån

Lokal: Om ett kontor hyrs kan det kosta upp emot 10k/mån
Bil: Om man kör med en förmånsbil kommer det lägga på någonstans mellan 5-10k/mån
Resor i tjänst: Reser man mycket kan det bli mycket här.
Underkonsulter: Samma sak här, lejer man ut arbete så kan det höja de övriga kostnaderna

Många av de jag synkat med tar egentligen bara kostnader enligt första stycket men lyckas ändå med konsstycket att komma upp i 500k/året.

Vilka övriga stora puckar kan spöka här?
Försäkringar?
Pensionsavsättningar, syns de här eller som personalkostander?
Övriga?

Finns det på något sätt man genom att plöja årsredovisningar etc baklänges kan räkna ut vad företaget har för fördelning på olika övriga kostnader?
Citera
2021-05-12, 12:03
Medlem
EricBlairs avatar
Ett gammalt knep är att man har ett utländskt bolag i skatteparadis som tar betalt för ränta eller
licens/royalty/franchise/patent eller annan rättighet för att på så sätt flytta vinsten till lågbeskattat land. Kan även vara till ett bolag i ett land med mindre koll på vad firmans pengar går till så att du t ex kan semestra på firmakortet så även om företagsbeskattningen i ett land är som Sveriges kan det finnas andra fördelar. Typ att utländska firman i soliga landet använder pengarna för "kontor" i lägenhet som du disponerar och naturligtvis tar kostnad för biljetter, bil, representation och traktamente.
Citera
2021-05-12, 17:36
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Har roat mig med att kolla igenom olika fåmansföretags årsredovisningar just för att få ett hum kring hur det typiskt ser ut i olika brancher.

Det som slår mig är att många egenföretagare som konsultar årligen lyckas hålla en hög post under övriga kostnader som väl matchar en fluktuerande omsättning så att den årliga vinsten hålls till ett minimum.

Visst kan det vara så att verksamheten dras med stora kostnader kopplat till verksamheten men det skulle vara mer intressant om man kunde få ut info kring vilka kostnader som de har.

Om man är konsult och hyr ut sin kompetens så finns det egentligen väldigt få övriga kostnader som är typiska om man jobbar lokalt antingen driekt i kundens lokaler eller i sitt eget hem
Många av de jag har tittat på har haft övriga kostnader i storleksordningen 400k-800k per år. Många av dessa utan att ha varken lokal eller fordon eller använda sig av underkonsulter. Vad finns det för typiska kostnader som kan hamna under denna posten? Speciellt eftersom det finns andra som lyckas hålla sig kring 100k i övriga kostander år från år.

Jag har listat några grejor som skulle kunna höja övriga kostnader för en konsult:

Redovisningskonsult/revisor kan lägga på en kostnad på ca 5k/mån
Förbrukningsmateriell i form av ny dator/telefon: 2k/mån
IT-system/Hemsida/abonnemang etc. 2k/mån
Licenser/Programvaror: Här kan ju variera allt i från någon krona till flera 10k/mån

Lokal: Om ett kontor hyrs kan det kosta upp emot 10k/mån
Bil: Om man kör med en förmånsbil kommer det lägga på någonstans mellan 5-10k/mån
Resor i tjänst: Reser man mycket kan det bli mycket här.
Underkonsulter: Samma sak här, lejer man ut arbete så kan det höja de övriga kostnaderna

Många av de jag synkat med tar egentligen bara kostnader enligt första stycket men lyckas ändå med konsstycket att komma upp i 500k/året.

Vilka övriga stora puckar kan spöka här?
Försäkringar?
Pensionsavsättningar, syns de här eller som personalkostander?
Övriga?

Finns det på något sätt man genom att plöja årsredovisningar etc baklänges kan räkna ut vad företaget har för fördelning på olika övriga kostnader?

Lönekostnader och pensionsavsättningar (upp till 476 000 kr år 2021) är de största kostnaderna för enmansbolag.

Inte mycket kvar därefter om du omsätter 1-1.5 milj. vilket är vanligt inom tex IT.

Leasing förmånsbil 100.000 sek
Bensin om långa resor 50.000 sek
Bilvård 50.000 sek
Konferensresor 50.000 sek
Kurser, utbildning 50.000 sek
Dator, programvara mobil och diverse förbrukningsvaror 100.000 sek
Bokföring bokslut 50.000 sek
Lokal 50.000-100.000 sek
Senast redigerad av Fillesnor 2021-05-12 kl. 17:39.
Citera
2021-05-12, 19:49
Medlem
Jag har funderat på exakt samma som TS och har ett konkret exempel som vi tillsammans kanske kan hjälpas åt kring för att försöka klura ut vad det är som gör det möjligt för bolagen att få ner resultatet i över ett decennium till nästan noll varje år.

Här är två bolag, men med samma ägare:
https://www.allabolag.se/5563679447/bokslut
https://www.allabolag.se/5566784491/bokslut

Hur kan de två bolagen år efter år omsätta ungefär 2-3 miljoner i genomsnitt var för sig, men nästan aldrig betala en krona i bolagsskatt? Det högsta jag ser är 100-200 000 kr/år i resultat. Var tar pengarna vägen? Det ser likadant ut på 10 år bakåt. Jag har kollat ägaren (538 156 kr tjänst, -35 033 kr i kapital) och hans frus (361 651 kr i tjänst, 109 408 kr i kapital) löner och de nollar inte bolagens resultat genom lön. Ett av bolagen har stora lån.
  • Båda bolagen har två anställda (mannen och hans hustru förmodligen)
  • Utöver aktiebolagen har frun en enskild firma som säljer livsmedel (jag tror det är typ ägg och bär från gården), mannen har en också en enskild firma för skogsförvaltning.
  • Först tänkte jag att de tar ut allt som lön, men det höll ju inte.
  • Sen tänkte jag att de betalar av på något stort (fiktivt) lån, men det är ju inte en avdragsgill kostnad.
  • Bolagen ingår ej i koncern, så resultatet utjämnas inte mot något annat förlustbringande.
  • Det går inte återinvestera pengar i skog eller aktier utan att först skatta.
  • Åtminstone i ena bolaget ägs få maskiner (2 st) så de bränns inte på fordon/maskiner. I det andra bolaget finns 7 st maskiner, kan de vara ansvariga för att bolaget får så lågt resultat?
  • Det står att bolagen ska förvalta fastigheter, men de får ju inte föra över resultat från exempelvis bygg/konstruktionsverksamhet till att investera i fastigheter utan att först skatta. Åtminstone har jag förstått det som att en inte får driva både en byggfirma och fastighetsbolag i samma bolag utan att först skatta resultatet från ena verksamheten innan pengarna används i den andra grenen.
  • Av det jag kan se när jag googlar ägaren och fru så verkar de aktiva inom kyrkan, så jag tror inte det är master kingpins vi har att göra med, men men i de lugnaste vatten...

Några tankar?
Senast redigerad av FlashbackWerner 2021-05-12 kl. 19:51.
Citera
2021-05-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackWerner
Jag har funderat på exakt samma som TS och har ett konkret exempel som vi tillsammans kanske kan hjälpas åt kring för att försöka klura ut vad det är som gör det möjligt för bolagen att få ner resultatet i över ett decennium till nästan noll varje år.

Hur kan de två bolagen år efter år omsätta ungefär 2-3 miljoner i genomsnitt var för sig, men nästan aldrig betala en krona i bolagsskatt? Det högsta jag ser är 100-200 000 kr/år i resultat. Var tar pengarna vägen? Det ser likadant ut på 10 år bakåt. Jag har kollat ägaren (538 156 kr tjänst, -35 033 kr i kapital) och hans frus (361 651 kr i tjänst, 109 408 kr i kapital) löner och de nollar inte bolagens resultat genom lön. Ett av bolagen har stora lån.
  • Utöver aktiebolagen har frun en enskild firma som säljer livsmedel (jag tror det är typ ägg och bär från gården), mannen har en också en enskild firma för skogsförvaltning.
  • Sen tänkte jag att de betalar av på något stort (fiktivt) lån, men det är ju inte en avdragsgill kostnad.
  • Bolagen ingår ej i koncern, så resultatet utjämnas inte mot något annat förlustbringande.
  • Åtminstone i ena bolaget ägs få maskiner (2 st) så de bränns inte på fordon/maskiner. I det andra bolaget finns 7 st maskiner, kan de vara ansvariga för att bolaget får så lågt resultat?
  • Det står att bolagen ska förvalta fastigheter, men de får ju inte föra över resultat från exempelvis bygg/konstruktionsverksamhet till att investera i fastigheter utan att först skatta. Åtminstone har jag förstått det som att en inte får driva både en byggfirma och fastighetsbolag i samma bolag utan att först skatta resultatet från ena verksamheten innan pengarna används i den andra grenen.
  • Av det jag kan se när jag googlar ägaren och fru så verkar de aktiva inom kyrkan, så jag tror inte det är master kingpins vi har att göra med, men men i de lugnaste vatten...

Några tankar?

Det är svårt att gissa utan att se den fullständiga årsredovisningen.
Citera
2021-05-12, 20:53
Medlem
tuffkatts avatar
Tänker spontant pensionsavsättningar, många fåmansbolag och kanske särskilt konsultbolag med hög omsättning och bra resultat maximerar avsättning till pension. Bör hamna under personalkostnader dock?
Citera
2021-05-12, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det är svårt att gissa utan att se den fullständiga årsredovisningen.

Jag försöker ordna fram några stycken.
Citera
2021-05-12, 21:47
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackWerner

Några tankar?

Ser inga konstigheter. Fast de bolagen är väl knappast några bra exempel på den typ konsultbolag som TS åsyftar. Det ena bolaget äger fastigheter/maskiner för flera miljoner (med medföljande avskrivningar). Det andra bolaget verkar sälja någon byggprodukt, där materialinköpen äter upp nästan hela nettoomsättningen.
Citera
2021-05-12, 22:07
Medlem
87% bruttomarginal och 0 i vinst är ett konststycke.

Det betyder att de har 87 000kr i vinst efter kostnader på en såld produkt/tjänst för 100 000kr

Ex köper en skiftnyckel för 13 000kr och säljer den för 100 000kr.

Så kostnaderna är inte relaterade till försäljningen/inköp av varor.

Inte löner för de var väldigt små.

Inte leasingbilar för så dyra bilar finns inte.

Kanske de har en firma utomlands då, som fakturerar firman här hemma. Men fan, ett sånt upplägg går väl ingen revisor på längre. Revisorn riskerar ju sin licens om de blundar för misstänkta saker.

Nä fan. Måste få se ÅRS men tror knappt man får se nått där ändå.
Citera
2021-05-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
87% bruttomarginal och 0 i vinst är ett konststycke.

Det betyder att de har 87 000kr i vinst efter kostnader på en såld produkt/tjänst för 100 000kr

Ex köper en skiftnyckel för 13 000kr och säljer den för 100 000kr.

Så kostnaderna är inte relaterade till försäljningen/inköp av varor.

Inte löner för de var väldigt små.

Inte leasingbilar för så dyra bilar finns inte.

Kanske de har en firma utomlands då, som fakturerar firman här hemma. Men fan, ett sånt upplägg går väl ingen revisor på längre. Revisorn riskerar ju sin licens om de blundar för misstänkta saker.

Nä fan. Måste få se ÅRS men tror knappt man får se nått där ändå.

Ah! Såklart!

De immateriella rättigheterna för vad de nu gör ägs av ett bolag på typ Cypern.

Kontraktet de har med bolaget säger 80% i licensavgift per såld pryl/timme.

Då går det nog.

Det är inte olagligt att skriva på skitdåliga avtal.

Det är inte olagligt att äga två bolag som handlar med varandra.

Det är inte olagligt att äga bolag på Cypern.

Det ÄR olagligt att undanhålla skatt, men då är det bara att hänvisa till det dåliga men lagliga licensavtalet med bolaget på Cypern.

O information om bolag på Cypern får nog inte skattmasen helt enkelt..
Citera
2021-05-12, 22:14
Medlem
Ost väst jacka byxa
Citera
2021-05-12, 22:38
Medlem
Nu har jag ordnat fram årsredovisningarna.

Konstruktionstjänst i Norrbotten AB
Modulgrund i Sverige AB

Off-topic: Bolaget Bolagsfakta verkar ge gratis plus-månad utan att en behöver registrera kreditkort eller personuppgifter just nu, så en kan skapa konto och få ut hur många årsredovisningar som helst + kolla lönen på folk som äger bolagen.
Senast redigerad av FlashbackWerner 2021-05-12 kl. 22:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in