Citat:
Ursprungligen postat av
GormDenGamle
Citatet kom upp som en textremsa på TV:n under Danmarks match igår. Sky Sport.
Om det är felaktigt eller ändrat efter de, kan inte jag rå för. Jag citerar endast.
Du låter arg. Och ska alltid ha rätt. Måste vara slitsamt att ha en sådan attityd.
Jag är varken arg eller inställd på att nödvändigtvis ha rätt. Jag tycker fallet är högeligen intressant, och argumenterar för min ståndpunkt. Om du ogillar att bli kallad naiv eller att behöva läsa att du "gör bort dig" bekymrar mig ärligt talat inte så mycket, men jag kan ju göra en ansträngning för att inte utsätta dig för några fler verbala påhopp. Låter ok?
Jag tycker det är viktigt att ha det ordagranna citatet. Men som det ser ut nu har UEFA påmint deltagande federationer om deras förpliktelser, kanske i vänliga ordalag, men också med uttalade hot om sanktioner.
Det jag sedan möjligtvis irriteras på är medias och vissa kommentatorers naivitet i analysen av allt detta. Som att aktien skulle ha krashat pga Ronaldos handlande. Det har man läst överallt, men andra källor säger alltså att det troligen är nys eller löjligt överdrivet. Vad sanningen är vet jag inte, men jag lutar åt att
tro på de senare.
Sen också det du (och andra) skriver om "Varför ska han
utnyttjas i en reklam för Coca Cola? För att UEFA tvingar honom att sitta och hålla intervju i egenskap av att vara kapten?" Jag har svårt att se att en mångmiljardär "utnyttjas" av en sponsor som betalar astronomiska belopp till turneringen och i förlängningen därför också till honom.
Det jag dock är inne på är att Ronaldo är van vid att pengarna går till honom
direkt; medan pengarna i detta fall bara kommer till honom
indirekt, och att han dessutom måste dela med sig med sina lagspelare och andra som får bidrag från UEFA. Kan tänka mig att det är ett av huvudskälen till att han känner sig stark nog att flytta flaskorna.
Om presskonferensen är ett "tvång" är det för att Ronaldo ska kunna förmås till att promota sporten och mästerskapet som sådana, och inte bara honom själv.