2021-06-18, 12:57
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Du gör bort dig. Jag har redan presenterat en källa för att UEFA hotar med "disciplinära åtgärder", inklusive böter. Det är inte att be snällt. "Bara en snäll vädjan", som du skrev.

Ditt "citat" verkar dessutom hemsnickrat: "UEFA kindly ask the players not to remove the Coca Cola bottles."

Var hittar du det citatet, ordagrannt? Google ger ingen träff. Även med "asks" snarare än "ask".

Sen igen är det givet att det finns PR-hänsyn att tänka på här för både UEFA och Cola, så de kommer ju inte säga öppet att Ronaldo för dem enbart är en reklampelare. Istället är man "samarbetspartners", osv. Men det ändrar inte realiteten.

Citatet kom upp som en textremsa på TV:n under Danmarks match igår. Sky Sport.
Om det är felaktigt eller ändrat efter de, kan inte jag rå för. Jag citerar endast.

Du låter arg. Och ska alltid ha rätt. Måste vara slitsamt att ha en sådan attityd.
Citera
2021-06-18, 13:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Citatet kom upp som en textremsa på TV:n under Danmarks match igår. Sky Sport.
Om det är felaktigt eller ändrat efter de, kan inte jag rå för. Jag citerar endast.

Du låter arg. Och ska alltid ha rätt. Måste vara slitsamt att ha en sådan attityd.

Jag är varken arg eller inställd på att nödvändigtvis ha rätt. Jag tycker fallet är högeligen intressant, och argumenterar för min ståndpunkt. Om du ogillar att bli kallad naiv eller att behöva läsa att du "gör bort dig" bekymrar mig ärligt talat inte så mycket, men jag kan ju göra en ansträngning för att inte utsätta dig för några fler verbala påhopp. Låter ok?

Jag tycker det är viktigt att ha det ordagranna citatet. Men som det ser ut nu har UEFA påmint deltagande federationer om deras förpliktelser, kanske i vänliga ordalag, men också med uttalade hot om sanktioner.

Det jag sedan möjligtvis irriteras på är medias och vissa kommentatorers naivitet i analysen av allt detta. Som att aktien skulle ha krashat pga Ronaldos handlande. Det har man läst överallt, men andra källor säger alltså att det troligen är nys eller löjligt överdrivet. Vad sanningen är vet jag inte, men jag lutar åt att tro på de senare.

Sen också det du (och andra) skriver om "Varför ska han utnyttjas i en reklam för Coca Cola? För att UEFA tvingar honom att sitta och hålla intervju i egenskap av att vara kapten?" Jag har svårt att se att en mångmiljardär "utnyttjas" av en sponsor som betalar astronomiska belopp till turneringen och i förlängningen därför också till honom.

Det jag dock är inne på är att Ronaldo är van vid att pengarna går till honom direkt; medan pengarna i detta fall bara kommer till honom indirekt, och att han dessutom måste dela med sig med sina lagspelare och andra som får bidrag från UEFA. Kan tänka mig att det är ett av huvudskälen till att han känner sig stark nog att flytta flaskorna.

Om presskonferensen är ett "tvång" är det för att Ronaldo ska kunna förmås till att promota sporten och mästerskapet som sådana, och inte bara honom själv.
Citera
2021-06-18, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
kan ju hänga ihop med att de uppmanat personal att tona ner sin "vithet"

https://www.entrepreneur.com/article/366132

Sådant gillar ju bara fotbollsspelarna. De knäböjer ju för BLM 😉

Sedan verkar det där vara rätt så mycket skitsnack
Citera
2021-06-18, 13:27
Medlem
rtyuios avatar
BE LESS WHITE !

- Coca Cola company 2021

Jag kan bara hoppas att det är protest mot Coca Colas "Woke" propaganda.
Citera
2021-06-18, 13:28
Medlem
Det mest logiska bör väl ändå vara att det är personer som måste vara på fysisk topp. Att hälla i sig Coca Cola då är lite motsägelsefullt.
Citera
2021-06-18, 13:52
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Men, skärpning era nötter! Förstår ni verkligen inte att det har med Ronaldos andra reklamkontrakt att göra? Varför skulle han sitta och göra gratisreklam för Coca-Cola när han förut sponsrats av Pepsi?

Occhams razor, ni vet - eller nej, det gör ni inte, era nötter!
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2021-06-18 kl. 13:55.
Citera
2021-06-18, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag tycker att det var bra av Ronaldo.
Varför ska han utnyttjas i en reklam för Coca Cola? För att UEFA tvingar honom att sitta och hålla intervju i egenskap av att vara kapten?

Håller med. Det är precis lika löjligt som de som slåss i UFC och tvinga hålla upp burkar med Monster - den vidrigaste drycken på planeten. Även där har vissa större talanger börjat nobba dem och flytta undan burkarna - i vissa fall långt mer dramatiskt än Ronaldo gjorde.
Citera
2021-06-18, 14:00
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Nu kan vi nog alla gissa oss till att han varken häller i sig diverse sportdrycker eller läsk. Eliten inom fotboll som han tillhör. Det som stör är att han låter sig sponsras av produkter som förstör folkhälsan. Bryr han sig så mycket om ungas hälsa ska han kanske inte köpas av företag som Pepsi, KFC, Coca-Cola, Pepsi.
Fast vilken kändis använder produkterna de gör reklam för (undantaget t ex att de sponsras med en bil eller liknande)...

Ronaldo borde ju snarare göra reklam för film(ning). Då vet vi att det är på riktigt.
Citera
2021-06-18, 14:01
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
De är elitidrottare och är noga med vad de stoppar i sina kroppar. Läsk är inte direkt hälsosamt...

Mera Coca Cola och pizza för det svenska folket, detta säger det svenska fotbollslandslagets spelare i annonser.

Bra värdegrund.
Citera
2021-06-18, 14:04
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Frågan tycker jag är om de skall få sin yttrandefrihet begränsad för att landslaget de spelar för är en del i en reklamkampanj för Coca Cola. Så länge de är där får de ju acceptera att förutsättningen är att de då är en del i en reklamkampanj, men varför det självklart skall innebära något slags lojalitet med produkten är en sak man kan diskutera. Coca Cola profiterar en hel del på Sveriges och andra länders varumärken och gratis vad jag vet dessutom. Spelarna representerar rimligen sitt land och inte ett multinationellt bolag.

Ja. Det är frågan.
Men det är en annan sak om det är själva landslaget som har sagt att de ska göra reklam för ett företag. Men nu är det UEFA.
Citera
2021-06-18, 14:05
Medlem
Och här sitter alla och diskuterar. Tidningarna skriver "why are....hiding their coke bottles?" osv osv osv

Folk börjar prata. Det blir en snackis. Man pratar om det om 20 år på universitetskurser I marknadsföring.

Ni alla gick på det. Jag också nu..
Citera
2021-06-18, 14:26
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Och här sitter alla och diskuterar. Tidningarna skriver "why are....hiding their coke bottles?" osv osv osv

Folk börjar prata. Det blir en snackis. Man pratar om det om 20 år på universitetskurser I marknadsföring.

Ni alla gick på det. Jag också nu..

Jag gick inte ute och köpte Coca Cola och inte heller Pepsi, gjorde du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in