Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Bortsett från hyckleriet att Ronaldo och andra ändå gör reklam för värdelösa produkter, vad är det som är så nödvändigt och bra att spelare i t ex landslag skall vara bundna att gilla produkter det görs reklam för och inte tala illa om dem?
Turneringen gör reklam för Coca Cola. Fint. Men om en enskild spelare anser att det räven skadlig dryck, varför skall de inte kunna tala om det om det är deras åsikt?
Jag tror du missförstår mitt/mina inlägg, vilket kanske är förståeligt i så måtto att jag mestadels enbart talar om
en aspekt av denna affär.
Jag tar varken Coca Colas eller Heinekens "sida". Jag försöker bara analysera situationen någorlunda objektivt, så att säga från marknadsföringssynpunkt (även om jag är lekman).
Coca Cola är - som jag skrev -
sockervatten. Det är värdelöst ur hälsosynpunkt. Så är även Heineken, även om det kan vara kul att dricka. Att se sportsmän och mästerskap sponsrade av McDonalds, Cola, Burger King och liknande junk food är indeed rätt ironiskt. Inte mycket bättre (möjligtivis sämre) är alla betfirmor.
Så även jag kan tycka att det är bra att Ronaldo markerar mot detta.
Men. Det är väl ändå uppenbart att sponsorerna själva inte kan tolerera detta? Och det är de möjliga konsekvenserna i detta fall jag mest intresserar mig för.
Sen när man analyserar det måste man givetvis se igenom PR-snacket. Givetvis kommer varken Cola eller Heineken säga
Vi har betalat för att Ronaldo ska vara en reklampelare för vår produkt, så han ska bara hålla käften och göra som vi säger! Istället säger de nåt med
Ronaldo får dricka vad han vill! Han är en champion! Men Cola erbjuder massor med smarriga och hälsosamma drycker! Medan de bakom kulisserna skickar Uefa istället. Det blir intressant att se fortsättningen. Men att bara ge med sig och lägga sig för Ronaldo och Pogba ser jag som otänkbart.
Som sagt läser jag detta som en maktkamp mellan turneringen och de individuella stjärnorna som till viss del slagit sig fria från sportens infrastruktur och står på egna ben som varumärken.
Sen om det är något "dåligt" med detta tänker jag att det ligger just i att dessa stjärnor med detta mest ser efter sina egna intressen och negligerar sporten som gjort dem stora. Detta var ännu klarare med Osaka. Tennisen förlorar till viss del mark, och pressens intresse minskar. Då är det centralt att ha presskonferenser. Det tjänar
alla spelare på. Ju rikare sport, desto mer pengar även till de lägre rankade spelarena. Någon som Osaka, däremot, som redan tagit sig till absoluta toppen och där
drar in mer än någon annan kvinnlig idrottare i historien genom sponsring behöver inte bry sig om att promota sporten längre. Och hon besväras heller inte av några böter på ett par hundra tusen. Men genom det agerandet pissar hon på sporten som sådan och bredden i den. Ronaldo och Pogba är väl delvis annorlunda, men jag tror nog Uefa kan ha en poäng i att de förstör för junior- och damfotbollen.
Visst kan man tycka att de ska ha "rätt" att tala ut mot sockervatten. De kanske de har också, till viss del. Men realiteten med sponsring är vad den är.