2021-06-18, 12:43
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarzano
Är det inte lite feltänkt av V att bädda för en "höger regering". L och MP ut så kan SD med M och Kd ta rodret, det är ju bara att tacka och ta emot, hur gynnar detta V?

V bäddar inte för en högerregering. De har tydligt sagt att de inte kommer stödja någon annan än sossarna även om de röstar ned sossarna. Med denna mandatfördelning vet vi alltså att sossarna kommer regera landet oavsett vad som händer på måndag.

S i evighet amen
Citera
2021-06-18, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Oklart vilken bostadsbrist du talar om.

Schweiz har större andel invandrare i landet än Sverige. Har dom bostadsbrist eller har privat sektor ordnat fram bostäder?

Har du missat att det råder bostadsbrist i Sverige?
Citera
2021-06-18, 12:46
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarzano
Är det inte lite feltänkt av V att bädda för en "höger regering". L och MP ut så kan SD med M och Kd ta rodret, det är ju bara att tacka och ta emot, hur gynnar detta V?

V blir de nya sossarna.

Det finns många sossar runtom i landet som är väldigt missnöjda med att sossarna har böjt sig för nyliberaler.

V har tröttnat på att stå och stampa på 7-10% och har nu världens chans att ta över vänsterrodret i Sverige.

Deras plan är alltså att ta över sossarnas väljare.
Senast redigerad av Talespin 2021-06-18 kl. 12:51.
Citera
2021-06-18, 12:46
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Oklart vilken bostadsbrist du talar om.

Schweiz har större andel invandrare i landet än Sverige. Har dom bostadsbrist eller har privat sektor ordnat fram bostäder?

För det är förstås ingen skillnad på en invandrad miljardär och en afrikan med IQ 70, eller hur?
Citera
2021-06-18, 12:48
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
"Kolla", vilket fint och exakt råd. Jag har bott i USA, bara att flytta dit, finns massor med bostäder överallt till extremt låga priser jämfört med Sverige. Asien och Afrika inklusive kommunist-Kina har naturligtvis totalt fri bostadsmarknad, reglering finns bara i rika västländer som haft (s) vid makten och har råd att leka med andras pengar och bostäder.

Du vet helt enkelt ingenting om varken bostäder eller andra länder och bor sannolikt med din mamma. Så jag skippar din diskussion.

Så du frågade om exempel och länkar. Jag gav dig båda och då flyr du med svansen mellan benen. Ha det bäst. Puss och kram
Citera
2021-06-18, 12:49
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Presumptionshyror är inte marknadshyror. Presumtionshyror innebär att staten tillåter en högre hyra under en begränsad tid (och sedan skall lägenheten in i bruksvärdessystemet och hyran sänkas även om tidsfristen hela tiden verkar skjutas på). Sannolikt är Presumtionshyran betydligt högre än motsvarande marknadshyra då den bygger på att det är brist och folk tvingas ta presumtionshyran i brist på alternativ.
Detta är ju sättet att införa marknadshyror. Att lura idealisterna att man inte infört marknadshyra fast man gjort det, genom att leka med ord som "presumptionshyra".

Svensken är rätt rigid men man kan alltid lura honom med ord.
Citera
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja för det är säkert pga marknadshyror som det är fattigt i Afrika.
Din logik är på samma nivå som liksom-killen.

Detta är signatur-material också, "tänk efter innan du tänker". Lysande Sickan!

Jag skrev Asien, Afrika och USA, du väljer fokusera på Afrika. Gav även exempel på Europa, men återigen fokuserade du på Afrika.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Räknar man med en rimlig kostnad för att ta på sig den risk det innebär att låna ett par miljoner så är en hyresrätt oftast betydligt billigare än att köpa bostadsrätt. Särskilt nu när priserna nått absurda höjder redan.

Så ja. Finns hyresrätt som ett alternativ så tror jag många kommer att välja det alternativet. Det måste dock finnas tillgänglighet på precis de platser där man vill bo. Just möjligheten att få en bostad på attraktiva platser är ju nu endast tänkbart för bostadsrättsköpare. Det måste bli marknadshyror i hela beståndet för att det skall märkas tror jag.
Utan att jag håller med dig i det övriga.

Så din slutledning är att folk skulle välja hyresrätten om den funnits som alternativ. När den nu inte gör det (och jag ser inte hur marknadshyror skulle lösa bostadsbyggandet i förhållande till bostadsbristen) så lär väl bostadsrättspriserna öka ytterligare när hyrorna höjs?
Citera
2021-06-18, 12:50
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell

Hyresgästföreningen står fast vid sin kritik mot friare hyressättning i nyproduktion, men anser att det finns större problem på bostadsmarknaden.
– Det stora problemet är man får lägga väldigt mycket av sin disponibla inkomst för att ha råd att bo. Och det är det som politikerna borde göra något åt, säger förbundsordförande Marie Linder till DN.

https://omni.se/hyresgastforeningen-finns-storre-problem-an-fri-hyra/a/JJk57b

Ja, kommer valpen Hyresgästföreningen att sitta vackert och acceptera marknadshyror så Löfven får sitta i orubbat bo?
Visst kan dom kovända och få ett köttben av typen minskad skatt på hus eller mer bostadsbidrag som de kan säga att de räddat hyresgästernas ekonomi med. Kan ju bli en svekdebatt förstås och det är inte säkert att Dadgostar och V köper en sådan omställning under galgen. Skickligt dock att lägga ansvaret på en tredje part så man kan hänvisa till den om man vill krypa ur.
Citera
2021-06-18, 12:51
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Så du frågade om exempel och länkar. Jag gav dig båda och då flyr du med svansen mellan benen. Ha det bäst. Puss och kram
Jag frågade om länkar som visar att marknadshyror ger kaos som du påstod och du skickar en länk till "Bostadspolitiken inom EU" och rådet "kolla USA" (där jag bott)?

Betyg: pantad.
Citera
2021-06-18, 12:51
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Finns inget som förbjuder dig att starta ett företag som du kapitaliserar från din plånbok. Låter bygga hyreshus som det hyr ut till bruksvärdeshyra.

Varför har du inte gjort det?

Är du bara oduglig och vill gnälla och kräva att andra skall serva dig gratis. Eller?

Om det vore så enkelt hade alla gjort det. Krävs stora kapital och kontakter. Sånt som varken du eller jag besitter. Så sitt ner och sluta tro du tillhör eliten.
Citera
2021-06-18, 12:52
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag frågade om länkar som visar att marknadshyror ger kaos som du påstod och du skickar en länk till "Bostadspolitiken inom EU"?

Betyg: pantad.

Om du läser länken står det vad marknadshyror leder till. Det är en utredning inom EU.

Betyg: Ej läskunnig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in