2021-06-18, 12:14
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Länka till fakta om ett land där fria marknadshyror lett till kaos. Eller har du kanske hittat på det? Känner du till att Sverige är ett av ytterst få länder i världen med hyresreglering?

Du känner väl till att vi har totalt bostadskaos i Sverige just nu med extremt uppdrivna bostadspriser? Här är FBs största tråd:
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Kolla på random land i Asien, Afrika, eller i USA. Segregation och otrygga levnadsvillkor

Här har du trevlig lösning för Europa också
https://www.europarl.europa.eu/workingpapers/soci/w14/summary_sv.htm
Citera
2021-06-18, 12:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Man måste notera den urusla tajmingen för alla partier att ha nyval nu. Säg att SD + M +KD vinner. Då får de bara 1 år på sig att fixa massor med problem i Sverige, det går inte. Och S kan lugnt titta på och vara i opposition vid valet 2022, vilket alltid är bra.

Jag tror inga partier utom SD går med på nyval.

V och C kan nog tjäna på det också. Men alla andra förlorar nog på det och MP och L riskerar att åka ur riksdagen, vilket är en bonus.
Citera
2021-06-18, 12:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Och C kallar ju både V och SD ytterkantspartier så det svider ju extra för V att S skall gulla med C men vägra förhandla med V. En stor bonus om Löfven faller är att C blir helt irrelevanta. M och KD kan inte förlåta dem deras tidigare svek
He he. Så UK kommer försöka ta sig genom Riksdagen, och får inte tillräckligt med mandat, fat att bli statsminister.
Men misslyckas hellre än att gå till C, och få C-röster.

Är det så?
Verkligen?
Tänkte du verkligen här?

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SD och V hatar dem
Ja, på samma sätt som Nordkorea hatar Sydkorea.
Citera
2021-06-18, 12:16
Medlem
Citat:
Man måste notera den urusla tajmingen för alla partier att ha nyval nu. Säg att SD + M +KD vinner. Då får de bara 1 år på sig att fixa massor med problem i Sverige, det går inte. Och S kan lugnt titta på och vara i opposition vid valet 2022, vilket alltid är bra.

Jag tror inga partier utom SD går med på nyval.

För mig skulle det funka bra.

MP och L ryker ur riksdagen. Eftersom endast riksdagspartier är med i debatter på tv och dylikt kommer deras valkampanj att gå åt hell inför valet 2022.

S får sig en bränning på näsan, man får dras med borgarna i ett år, sen får S spotta upp sig så man faktiskt kan rösta på dem.
Senast redigerad av nudelfan 2021-06-18 kl. 12:21.
Citera
2021-06-18, 12:17
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Kolla på random land i Asien, Afrika, eller i USA. Segregation och otrygga levnadsvillkor

"Kolla", vilket fint och exakt råd. Jag har bott i USA, bara att flytta dit, finns massor med bostäder överallt till extremt låga priser jämfört med Sverige. Asien och Afrika inklusive kommunist-Kina har naturligtvis totalt fri bostadsmarknad, reglering finns bara i rika västländer som haft (s) vid makten och har råd att leka med andras pengar och bostäder.

Du vet helt enkelt ingenting om varken bostäder eller andra länder och bor sannolikt med din mamma. Så jag skippar din diskussion.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Det här är ingen stor fråga då det redan råder marknadshyror på nybyggda lägenheter i Sverige. Risken är ju förstås att det med tiden också kommer att gälla det äldre bostadsbeståndet. Vi har det delvis redan nu genom att hyran sätts genom bruksvärdet.

Min hyra gick upp med 900 kr inom loppet av 2 månader pga just detta, då var det en lägenhet som värden inte underhållit på 27 år och baserades helt på att hyrorna i området var dyrare. Detta trots att de andra var dyrare berodde på underhåll i lägenheterna, då min värd höjer hyran permanent för varje åtgärd de utför.
Citera
Medlem
Citat:
Det är ju allas hopp om framtiden. Att L och MP åker ut, och då får högeralliansen utan C lätt en majoritet. Och dessa tre partier samarbetar utmärkt och utan tjafs,det är min förhoppning iallafall.
En del av de som hejar på Annie och centern - och dissar V - i den här tråden gör det utifrån ungefär följande hållning (även om de förstås inte skriver det rakt ut här i tråden):

- Annie är smart, Annie är den som håller Löfven och S i ett fast grepp om ballarna och hon kommer i längden att få som hon vill.
- C hör till dem som kommer att gå framåt i nästa val, vare sig det blir i sommar eller hösten '22. Därmed sitter S och Löfven kvar i regeringen.
- Den här regeringens politik är djupt destruktiv för Sverige, men den representerar "PK-politiken" och de flesta svenskar är för dumma för att genomskåda bluffen. Därmed har den framtiden för sig.
- Någon högerregering blir det inte. Sverige är redan kört och att Annie får styra och ställa är rätt åt landet. Själv tänker jag på sikt utvandra till Texas.

Det här är förstås en typisk troll-hållning, men en del gör vad som helst för att flyta ovanpå.
Citera
2021-06-18, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Venezuela har hållit fast vid vänsterpolitik och haft 0% i tillväxt på 60 år.
Jaha. tror du verkligen att INGEN kommer att syna dina lögner?

1981 styrdes Venezuela av Perez och Naim.

Citat:
Serving as president from 1974 to 1979, Carlos Andrés Pérez proved less generous with hand-outs than previously. Despite being elected after a populist, anti-neoliberal campaign during which he described the IMF as "a neutron bomb that killed people but left buildings standing" and painted World Bank economists as "genocide workers in the pay of economic totalitarianism",[10] he had become a closet liberalizer and globalizer. Moisés Naím, later an influential journalist in the United States and the editor of the journal Foreign Policy, served as Pérez's economic adviser and defined the presidential economic agenda, which included no price controls, privatizations, and laws to attract foreign investment. Naím began at the lowest rung of economic liberalization, which was freeing controls on prices and a ten percent increase in the cost of gasoline,[11] which in Venezuela is sacrosanctly very low. The increase in petrol price fed into a 30 percent increase in fares for public transportation.[11] In February 1989, barely into his second term, Pérez faced a popular uprising, which he had the army crush with a death toll of 276, according to government officials. It is known as the "caracazo" (from "Caracas"), where the rioting and looting took place on an unforeseen scale.

Wikipedia som ingen vettig kan hålla som särskilt antikapitalistisk i de här frågorna, men jag kan leverera mer om du mot förmodan är intresserad...
Citera
2021-06-18, 12:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Ja för det är säkert pga marknadshyror som det är fattigt i Afrika.
Din logik är på samma nivå som liksom-killen.

Citat:
Tänk efter innan du försöker tänka i avancerade frågor.

Detta är signatur-material också, "tänk efter innan du tänker". Lysande Sickan!
Citera
2021-06-18, 12:19
Medlem
Citat:
Exakt! marknadskrafterna gör att det produceras massor med mjölk. Bostäder har totalt fri marknad i de flesta av världens länder t.ex USA och därför finns det massor av bostäder överallt vart man än flyttar, till olika priser och hyra eller köpa.

Fria marknadskrafter kring bostad skulle göra att den marknaden fungerade lika bra som mjölk eller bilar. Det är så självklart att det inte behöver sägas. Bara om man håller på med ideologiskt tugg, som V gör, eller pratar i egen sak, som Hyresgästföreningen, kan man vara emot fri marknad på bostäder.

Jämvikten köp/sälj skulle säker ta minst 5 år kanske 10 år att ordna i Sverige. Vi har varit reglerade så länge att vi svenskar måste av-programmeras ideologiskt. Utöver att det naturligtvis tar lång tid att planera och bygga en miljon lägenheter som antagligen behövs. Men Sverige klarade det 1968-78 så det kan gå.
Så du tycker att USA är ett gott exempel på en sund bostadsmarknad?

Förstår inte denna naivitet att bostäder genom marknaden skulle få samma effekt som utbud och efterfrågan på mjölk. Vem är det som håller på med idiologiskt tugg?

För övrigt rätt charmigt när du pratar om att avregleringen av hyresmarknaden skulle göra att det skulle byggas en väldans massa bostäder. Och sedan jämför du med att Sverige klarade det 1968-78...
Citera
2021-06-18, 12:20
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
En del av de som hejar på Annie och centern - och dissar V - i den här tråden gör det utifrån ungefär följande hållning (även om de förstås inte skriver det rakt ut här i tråden):

- Annie är smart, Annie är den som håller Löfven och S i ett fast grepp om ballarna och hon kommer i längden att få som hon vill.
- C hör till dem som kommer att gå framåt i nästa val, vare sig det blir i sommar eller hösten '22. Därmed sitter S och Löfven kvar i regeringen.
- Den här regeringens politik är djupt destruktiv för Sverige, men den representerar "PK-politiken" och de flesta svenskar är för dumma för att genomskåda bluffen. Därmed har den framtiden för sig.
- Någon högerregering blir det inte. Sverige är redan kört och att Annie får styra och ställa är rätt åt landet. Själv tänker jag på sikt utvandra till Texas.

Det här är förstås en typisk troll-hållning, men en del gör vad som helst för att flyta ovanpå.
Det kan även vara enklare än så. Tillräckligt många svenskar fattar verkligen inte att SD finns, att SD är bra för Sverige, att 20% röstar på SD. Detta kommer med råge att uppfyllas vid nästa val med lite tur. En slags allmänbildning av svensk röstboskap.
Citera
2021-06-18, 12:20
Medlem
Citat:
Om du överlåter åt mig att recensera de politiker jag nämnde så utmärks de inte av samarbete och politisk finlir, utan av dogmer, låsta inställningar, och dålig vilja till samarbete. Dessutom har jag noterat att de är kvinnor. Vilket tydligen är förbjudet att påpeka för dig, men förnekelse är väl inte bästa sättet att komma framåt.

Det är inte förbjudet att påpeka det men ganska korkat eftersom det är irrelevant i sammanhanget att de är kvinnor. Faktum kvarstår att Dadgostar gör exakt det som Sjöstedt lovade för 3 år sedan d.v.s. att sänka regeringen om vissa inslag i JÖK:en blir verklighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in