2021-06-18, 08:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Ja. Och varför ska V trots det rösta fram ulf kristersson? Marknadshyror är bara en fråga.

Ja om V inte tycker det är så viktigt att sätta stopp för marknadshyror så kan de fortsätta att låta S regera och införa dessa. Det var just det beskedet V gav igår kväll när de sa att de endast kan överväga en S-regering. Då kommer de fortsätta styra även om de röstas ned på måndag.

Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Jo. Om det blir en M+KD regering med SD.

Varför skulle marknadshyror stoppas då om inte de får egen majoritet efter ett extra val och inte behöver deala med V? M+KD vill ha marknadshyror för nybestånd så det kommer det finnas majoritet för och SD kan säkert acceptera det om de får gehör för sina kärnfrågor som minskad invandring.

Då kommer V stå där med långnäsa och se dumma ut.
Citera
2021-06-18, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
JÖKen var alltid en lögn och Lööf och Löfven var alltid lögnare. Där är lärdomen som kommit denna vecka. Det tog två år att fatta för V.

För att dom hade den här överlöparen Sjöstedt ja. Han hade V i ett järngrepp och när V växte i opinionen under honom kunde man inom partiet inte opponera mot honom. Inte störa Löfvens nyliberala politik och vi i V sitter bekvämt här i kammaren och partiet växer ute bland folket...

Opinionssiffror var viktigare än att få igenom i alla fall något av sin politik som man gått till val på.
Jag säger då det.

Nu har självaste Magdalena Andersson iklätt sig krigsmundering. "Vi skall tala Dadgostar till rätta i helgen" ungefär. (Tv-nyheterna i morse)
Nu jävlar börjar proppskåpen gå på Sveavägen. I kristid träder den med mest tyngd fram.

Som sagt, stor risk för att Dadgostar backar undan i sista stund, och att allt egentligen från början till slut var teater.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2021-06-18 kl. 08:50.
Citera
2021-06-18, 08:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Varför skulle marknadshyror stoppas då om inte de får egen majoritet efter ett extra val och inte behöver deala med V? M+KD vill ha marknadshyror för nybestånd så det kommer det finnas majoritet för och SD kan säkert acceptera det om de får gehör för sina kärnfrågor som minskad invandring.

Då kommer V stå där med långnäsa och se dumma ut.
Det är den givna logiska lösningen. Men det faller eftersom C inte får samtala med SD.
Citera
2021-06-18, 08:49
Bannlyst
Man löser bostadsbristen genom att stoppa all invandring och kasta ut alla som inte ska vistas i landet.
Vräk och utvisa alla familjer vars söner begår grova brott, problem solved 👮🏽‍♀️🤷🏻‍♂️🇸🇪✌️
Citera
2021-06-18, 08:49
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Fast det är inte en liten detalj att 50% av befolkningen stod utanför det demokratiska partiet ända fram till 70-talet. Det finns många andra konsekvenser på Schweiz system som man måste välja att ducka för, för att se dem som en förebildsstat.

Tjänstemansvar? Ja tack!
En ren teknokrati däremot, nej.

Det är inte en liten detalj men det är också en väldigt unik fråga som hänger samman med faktumet att systemet infördes i ett skick där kvinnor saknade rösträtt vilket inte är något jag tror många som vill se aktiv demokrati förespråkar. Du får gärna belysa andra konsekvenser av det schweiziska systemet som haft negativåverkan på landet för jag hittar inga som kommer ens i närheten av hur vi hanterade exempelvis NUON-affären.

Jag är glad att vi kan komma överens om Tjänstemannaansvar men jag ser inte hur du kan få något jag skrivit till att jag skulle vilja se en ren teknokrati.
Citera
2021-06-18, 08:50
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
För att dom hade den här överlöparen Sjöstedt ja. Han hade V i ett järngrepp och när V växte i opinionen under honom kunde man inom partiet inte opponera mot honom. Inte störa Löfvens nyliberala politik och vi i V sitter bekvämt här i kammaren och partiet växer ute bland folket...

Opinionssiffror var viktigare än att få igenom i alla fall något av sin politik som man gått till val på.
Jag säger då det.

Nu har självaste Magdalena Andersson iklätt sig krigsmundering. "Vi skall tala Dadgostar till rätta i helgen" ungefär. (Tv-nyheterna i morse)
Nu jävlar börjar proppskåpen gå på Sveavägen. I kriser träder den med mest tyngd fram.

Som sagt, stor risk för att Dadgostar backar undan i sista stund, och att allt egentligen från början till slut var teater.
Kan vara så att det fanns "heder" mellan Sjöstedt och Löfven? "Vi löser detta när det är aktuellt".

Men sedan fick V en kvinnlig partiledare och kvinnor har ingen heder. De har bara ideologi.

Alla politiska problem som diskuteras i tråden kan jag härleda till kvinnliga partiledare.
Citera
2021-06-18, 08:50
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Så om sossarna går in och helt enkelt bryter mot Jök och kör över C, vad händer tror ni? Do faller inte regeringen men vad gör C?

Då få C tugga i sig det helt enkelt. C sitter i samma sit som V då inget av dessa partier kan tänka sig något annat än en S-regering och därför kan S göra det de vill utan att förlora makten.

Den enda risk S tar är om det blir ett extra val och både L och MP åker ut, då finns det en liten chans att M+KD+SD får egen majoritet men det är mycket osannolikt. S i evighet amen.
Citera
2021-06-18, 08:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är den givna logiska lösningen. Men det faller eftersom C inte får samtala med SD.

Det scenariot gällde om M+KD+SD får egen majoritet efter ett val och då spelar det ingen roll vilka C pratar med.
Citera
Medlem
Durochmolls avatar
Finns det inte en liten risk att alla Vänsterpartister inte följer partiledningen under omröstningen och trycker ”gult” istället för ”rött” på måndag?

Jag röster själv på V och ser bara fördelar med att fälla den här regeringen. Jag vill att V ska ha inflytande om de ska stödja en S-styrd-regering, eller så släpper jag hellre fram en borgerlig regeringen som själva får genomföra sin nyliberala politik med t.ex marknadshyror och får se vad Sveriges 3 miljoner hyresgäster tycker om det vid nästa val.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Jag uppskattar att du har något hopp kvar. Det går emot allt logiskt tänkande. Det går inte att vända avreglering och privatisering på den skala som nu sker. Vi säljer ut samhället till privata aktörer. Dessa kommer knappast ge tillbaka kontrollen i framtiden. Svenska välfärds-samhället är redan dött.
Sedan vi blev av med Ingvar Carlsson så har det varit mindre Nordkorea-politik. Det är helt riktigt.

Hyresregleringen finns dock kvar. Om än lite liberaliserad sedan Ingvar Carlssons tid.
Förhoppningen hos höger-politiker har varit att bli av med även den Sovjet-resten.

Men det finns väl inget som säger att trenden inte kan vända.
Venezuela har hållit fast vid vänsterpolitik och haft 0% i tillväxt på 60 år.
Om t ex V+SD+S går ihop så lär också Sverige slå in på en snarlik väg. Vi lär åka på negativ tillväxt då.
V får gehör för mer förstatligande. SD får gehör för mer isolation. Näringslivet flyr landet.
Vi åker tillbaka till 40-talets levnadsstandard. Blir isolerade. Och det är väl det du önskar.
Citera
2021-06-18, 08:56
Avstängd
jugbandbluess avatar
för SD är det bättre med extraval efter eller i slutet av sommaren, när folk fått uppleva sina smultronställen belamrade med aggressiva araber och det sedvanliga bilbrännandet i "orten" är avklarat
Citera
2021-06-18, 08:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Finns det inte en liten risk att alla Vänsterpartister inte följer partiledningen under omröstningen och trycker ”gult” istället för ”rött” på måndag?

Jag röster själv på V och ser bara fördelar med att fälla den här regeringen. Jag vill att V ska ha inflytande om de ska stödja en S-styrd-regering, eller så släpper jag hellre fram en borgerlig regeringen som själva får genomföra sin nyliberala politik med t.ex marknadshyror och får se vad Sveriges 3 miljoner hyresgäster tycker om det vid nästa val.

Nej den risken är minimal, alla i V kommer säkert följa partiledningens linje men den linjen är att inget annat än en S-regering ska stödjas och därför kommer de fortsätta styra även om de röstas ned på måndag. Därför kommer S kunna gå vidare med marknadshyror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in