2021-06-18, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Spännande tider. SD och V gör gemensam sak som en desperat åtgärd att få realpolitisk makt. Uppenbarligen, i likhet med deras aningslösa väljare, helt omedvetna om att de själva kommer att förlora mest på det här.

Strategisk begåvning har aldrig varit dessa partiers paradgren. Påminner mer om chimpanser med pensel. Att de står utanför djupare politiskt samarbete är helt i sin ordning.
Vad ska V göra? Bara släppa igenom löfven trots att han bedriver nyliberal politik? Ge dig.
Citera
2021-06-18, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
I Uppsala ute i Flogsta stod de 8-9 höghusen halvt uthyrda i mitten av 80-talet. Man kunde åka till Uppsala på morgonen utan boendeplanering alls och ha ett förstahandskontrakt på eftermiddagen. Det var kö ut på gården till studentbostäders kontor. En kontorist kom ut och sa: Ni behöver inte vara oroliga, alla kommer garanteras studentrum.

Bara det. Komma ut och lugna oss på ett vänligt sätt. Det var ett annat Sverige. Egentligen oerhört hur Sverige förändrats. Oerhört det med, eftersom ett land ju skall utvecklas till det bättre med åren.

Samma i Oskarshamn i mitten av 70-talet dit jag åkte för nytt jobb utan en susning hur jag skulle bo.
Efter 10 minuter på allmännyttans kontor hade jag ett !:a handskontrakt. Fanns hur mycket lediga bostäder som helst.
Och det gick att bo billigt då både i Uppsala och Oskarshamn.

Fan vad politiker har ställt till det i Sverige sista 30 åren. Hörde den här förmätna Reinfeldts visdomsord om Biden och skällsord om Trump i P1 igår, eller förrgår. Samma självsäkra docerande hur bra allt nu blir i världen.
Tar upp Reinfeldt eftersom han är den som började förstörelsen av bostadspolitiken i Sverige. Alla fick ju inte plats då bostäder inte byggdes i takt med att folk togs in och de som hade plats fick det bättre genom skenande kapitaltillväxt men hyror och avgifter steg för mellanskiktet i bostadsbristens Sverige med ökande befolkning.

Du har helt rätt, jag är besviken att jag inte är född tidigare. Jag var tvungen att sova i min bil i 1 månad som student då jag inte hade några föräldrar som kunde köpa en student lägenhet till mig, vilket de flesta av mina klasskamrater fick. Men i ett hälsosamt samhälle ska man inte behöva ha snälla föräldrar för att kunna leva drägligt. Men svenskarna verkar föredra ett samhälle där om man inte har snälla/rika föräldrar hamnar utanför bostadsmarknaden för alltid och i efterkommande generationer. Nu löste jag problemet genom att flytta utomlands, men man ska inte vara tvingad att flytta utomlands bara för att leva drägligt!
Citera
2021-06-18, 08:20
Medlem
Citat:
Ok, du föredrar Schweiz världsunika modell, där förändringar är som att trampa i sirap och som bland annat medförde att kvinnor fick vänta till 70-talet på att få rösträtt.

Ämneskunniga? Du menar som tjänstemannasystemet med dess expertis, som vi har i Sverige och som mot mångas förfasan präglade bla vår coronastrategi?

Schweiz är kloka, däremot var det ett misstag att ge kvinnor rösträtt. Vem tror du det är som röstar att få hit fler afrikaner? Det är kvinnor som tänker med deras fittor istället för som män tänka med logik.
Citera
2021-06-18, 08:23
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Menar du verkligen att du inte kan se att Socialdemokraterna är det enda parti med folk som faktiskt stått ute på ett fabriksgolv?
1967 ringde och ville ha tillbaka sin politiska uppfattning.
Citera
2021-06-18, 08:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Vad ska V göra? Bara släppa igenom löfven trots att han bedriver nyliberal politik? Ge dig.
Nyliberal? Nja, snarare socialiberal. Men för all del, om Nooshi vill leda in Sverige i nationalkonservativ riktning så är det hennes rätt att göra det. Jag påtalar mest att det är hål i huvudet i relation till hennes och hennes väljare värderingar och när de sistnämnda upptäcker det, är jag inte så säker på de applåderar.
Citera
2021-06-18, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Hur skulle ett ändrat valresultat vara bra för V menar du?

Det mest sannolika är att det blir som nu och då har inte V vunnit något (ja inte i sakfrågorna i alla fall men möjligen fler röster och ökat partistöd men det stoppar inte marknadshyror).

Eller så åker mot förmodan både L och MP ut och M+KD+SD får egen majoritet men då behöver de inte deala med V och kan genomföra marknadshyror + en andra saker som V inte vill.

V sköt sig själva i foten i går kväll när de kategoriskt avfärdade alla möjligheter att stödja något annat än en S-regering. Det beskedet innebär att S kan fortsätta med sin JÖK och skita i om V röstar nej till Löfven på måndag. Detta kommer nog dock behöva sjunka in hos en del som inte kan tänka längre än ett steg.
V måste väl rimligen tro att de får mer stöd i nästa val. Man har gjort vad man kan, och kanske har S lärt sig något. SD är emot marknadshyror så det är ganska troligt att en M+KD+SD inte kommer att driva igenom detta. SD kommer att få vinna den "striden". Viktig symbolism då det var den frågan som fällde S.
Citera
2021-06-18, 08:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Schweiz är kloka, däremot var det ett misstag att ge kvinnor rösträtt. Vem tror du det är som röstar att få hit fler afrikaner? Det är kvinnor som tänker med deras fittor istället för som män tänka med logik.

Tack! Du är klar och tydlig med dina värderingar och vilket styrelseskick du föredrar.
Citera
2021-06-18, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Du har helt rätt, jag är besviken att jag inte är född tidigare. Jag var tvungen att sova i min bil i 1 månad som student då jag inte hade några föräldrar som kunde köpa en student lägenhet till mig, vilket de flesta av mina klasskamrater fick. Men i ett hälsosamt samhälle ska man inte behöva ha snälla föräldrar för att kunna leva drägligt. Men svenskarna verkar föredra ett samhälle där om man inte har snälla/rika föräldrar hamnar utanför bostadsmarknaden för alltid och i efterkommande generationer. Nu löste jag problemet genom att flytta utomlands, men man ska inte vara tvingad att flytta utomlands bara för att leva drägligt!
Mycket bra inlägg! +1

Att V nu lämnat in misstroende har dock inget att göra med hur samhället ser ut eller hur det borde se ut och fungera.

Detta är en maktdemonstration och V vill visa att det inte bara är tomma hot.

Men helt klart bra! Grymt av Nooshi. Varje minut med Svetsarn är katastrof för Sverige.
Citera
2021-06-18, 08:33
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Steffo på TV4 kom med den intressanta idén om att Ulf Kristersson låter Stefan Löfven sitta kvar tills valet 2022 med kravet på att Sossarna dumpar Miljöpartiet.
Lägg därtill att dom även dumpar Miljöpartiet och Centerpartiets migrationspolitik, då kan även SD låta Löfven sitta kvar.
Det är inte lite fascinerande att punkten "marknadshyror" har kunnat ignoreras av samtliga partier i de två år som den stått i JÖKen? Det är ju liksom inte någon överraskning för V? Eller för S?

Det är helt enkelt ett bevis att svensk politik är ett slags "nu har vi baxat det ända hit", en låtsaslek att verkligheten inte finns och man kan köra på ungefär som vanligt och inte ändra på någonting. Först under galgen sker en anpassning till verkligheten. Egentligen verkar åra politker inte vilja vara politiker.

V har alltid varit ett pyttelitet bråkparti. Det är förvånande att de hållit sig lugna de senaste åren. De bråkar nu, och oavsett lösning nästa vecka kommer de att fortsätta småbråka. Men Löfven kommer att få sitta kvar. För V vågar bara bråka lite med storebror.

Det är väldigt få som nämner MP? Det fins absolut ingen som tycker om MP. Ändå är det helt tyst från dem och kring dem. Fast de sitter i regeringen.

JÖKen var alltid en lögn och Lööf och Löfven var alltid lögnare. Där är lärdomen som kommit denna vecka. Det tog två år att fatta för V.

Den faktor som kommer att avgöra allting är att (s) enbart har makten som mål. Dvs det är (s) som kommer att ändra på något som de tidigare sagt inte gick att ändra på. T.ex kan de kasta bort MP utan problem. Eller C. Eller hyresregleringen. Bara de får sitta kvar.
Senast redigerad av Paris24 2021-06-18 kl. 08:36.
Citera
2021-06-18, 08:34
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
SD vill inte ha marknadshyror.
Inte ens ebba vill ha marknadshyror över hela beståndet.

Så varför skulle m kd sd deala om marknadshyror?

Ebba har redan sagt att de kan lova V att säga nej till marknadshyror mot att de får V's stöd att bilda en M-regering. SD lär inte ha något emot detta då de inte ens vill ha marknadshyror. Förstår du?

Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
V måste väl rimligen tro att de får mer stöd i nästa val. Man har gjort vad man kan, och kanske har S lärt sig något. SD är emot marknadshyror så det är ganska troligt att en M+KD+SD inte kommer att driva igenom detta. SD kommer att få vinna den "striden". Viktig symbolism då det var den frågan som fällde S.

V kan få fler röster i ett extra val men det stoppar inte marknadshyror om de inte dealar med M+KD+SD.
Citera
2021-06-18, 08:35
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ok, du föredrar Schweiz världsunika modell, där förändringar är som att trampa i sirap och som bland annat medförde att kvinnor fick vänta till 70-talet på att få rösträtt.

Ämneskunniga? Du menar som tjänstemannasystemet med dess expertis, som vi har i Sverige och som mot mångas förfasan präglade bla vår coronastrategi?

Det är givetvis förkastligt att kvinnor inte fick rösta innan 70-talet men jag tror också du handplockat ett väldigt specifikt exempel för att förkasta modellen vilket är långt ifrån rimligt.

Eftersom det nuvarande tjänstemannasystemet inkluderar politiska tillsättningar av tjänstemän så tycker jag att jämförelsen brister. Politiker saknar helt enkelt kompetensen att värdera lämplighet hos andra och göra tillsättningar. Dan Eliasson hade exempelvis aldrig fått ett andra jobb i ett system utan politiska tillsättningar. Vidare ser jag gärna att vi återtar tjänstemannaansvaret. Det finns inget system i världen som är 100% perfekt och även de mest kompetenta människor begår misstag men jag ser det som klart fördelaktigt i längden. COVID strategin får vi värdera när krisen är över. Att det skall utredas och straff skall utdelas om det förekommit oegentligheter i vår COVID-strategi är dock självklart.
Citera
2021-06-18, 08:38
Bannlyst
Citat:
Nyliberal? Nja, snarare socialiberal. Men för all del, om Nooshi vill leda in Sverige i nationalkonservativ riktning så är det hennes rätt att göra det. Jag påtalar mest att det är hål i huvudet i relation till hennes och hennes väljare värderingar och när de sistnämnda upptäcker det, är jag inte så säker på de applåderar.
Varför blir det en nationalkonservativ regering när en sån inte har majoritet? Det är löfvens ansvar att hålla ihop sitt underlag, inte nooshis. Att vara dörrmatta förevigt är ett värre alternativ. Folk skulle inte se någon poäng med att rösta på dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in