Citat:
Ursprungligen postat av
x555x
Kontrollera kanske är ett dumt ord av mig att använda här... Låt oss säga Polisen knackar på fönstret och personen tar sig ut ur bilen. Min fråga är ju då om det måste identifiera personen i fråga efter vittnets beskrivning. Eller får de ingripa i vilket fall som helst.
Om polisen träffar på en person som verkar berusad i samband med misstänkt bilkörning gör man de kontroller man kan. Har den misstänkte en bra förklaring (typ "Jag insåg att det inte var läge att köra, så jag lade mig helt enkelt att sova på parkeringen" ställs detta mot vad anmälaren berättat.
Förefaller det som att man kan vara den som kört bilen (är man ensam i bilen känns det rätt självklart) är man skyldig att visa körkort eller på annat sätt styrka sin identitet och behörighet som bilförare, inklusive nykterhetstest. Detta är en "trafikregel" och har egentligen inget med "fyllekörning" att göra.
Finns det grundad misstanke om "fyllekörning" (vittnen + blåsprov etc) tar polisen kortet, rent principiellt och av goda skäl.
Ett tänkbart scenario är att "orolig person" uppfattar din kompis ("din kompis") som berusad då denne tar bilen, ringer polisen, polisen hittar bilen, varvid den berusade hävdar att han sovit i baksätet (se ovan) men ingen vet hur bilen kommit från A till B.
Då blir alltsammans en trovärdighetsbedömning.