2021-06-15, 23:54
Medlem
Låt oss säga att min vän blir misstänkt för för grovrattfylla. Han erkänner inget.
Polisen tar körkortet, sedan måste de lämnas in en rapport från Polisen till Transportstyrelsen.

I det här fallet har det inte inkommit en rapport inom 48h. Vad händer om de inte får in en rapport?

Om Polisen tar ett körkort är det alltid upp till Transportstyrelsen att utreda om målsägande skall få tillbaka kortet? Även i brist på bevis?

Är dessa 48h till för Polis och Åklagare att göra en bedömning/utredning om det är värt att gå vidare med beviskraven mot misstänkt?

Tack på förhand. Transportstyrelsen själva har inte riktigt kunnat svara på detta när jag ringt.

Eftersom körkort är så viktigt för individer i samhället resonerade jag min frågeställning gällande vad som vore rimligt i ett samhälle utan att på något sätt ha studerat juridik. Jag är heller inte intresserad av era moraliska synpunkter gällande rattfylla.
Citera
2021-06-16, 00:03
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x555x
Låt oss säga att min vän blir misstänkt för för grovrattfylla. Han erkänner inget.
Polisen tar körkortet, sedan måste de lämnas in en rapport från Polisen till Transportstyrelsen.

I det här fallet har det inte inkommit en rapport inom 48h. Vad händer om de inte får in en rapport?

Om Polisen tar ett körkort är det alltid upp till Transportstyrelsen att utreda om målsägande skall få tillbaka kortet? Även i brist på bevis?

Är dessa 48h till för Polis och Åklagare att göra en bedömning/utredning om det är värt att gå vidare med beviskraven mot misstänkt?

Tack på förhand. Transportstyrelsen själva har inte riktigt kunnat svara på detta när jag ringt.

Eftersom körkort är så viktigt för individer i samhället resonerade jag min frågeställning gällande vad som vore rimligt i ett samhälle utan att på något sätt ha studerat juridik. Jag är heller inte intresserad av era moraliska synpunkter gällande rattfylla.
Polisens omhändertagande av körkort regleras framför allt i körkortsförordningen 5:8
"Ett beslut att omhänderta ett körkort ska meddelas skyndsamt och delges körkortshavaren. Beslutet ska, tillsammans med uppgift om delgivning, föreliggande utredning och en redogörelse för de omständigheter som lett till omhändertagandet, inom 48 timmar sändas till Transportstyrelsen som ska pröva frågan om ingripande.

Om beslutet delges eller körkortet lämnas över senare, ska detta snarast meddelas Transportstyrelsen.

Ett omhändertaget körkort sänds till Transportstyrelsen.
"

Har de alltså inte skickat det till Transportstyrelsen inom 48 timmar så ska detta meddelas Transportstyrelsen. Notera att det ska "sändas" inom 48 timmar, det behöver alltså inte ha kommit fram inom 48 timmar.

Som du också kan läsa där är det Transportstyrelsen som prövar frågan om körkortsingripande.

Om det har gått så lång tid att körkortet inte rimligen kan ha skickats inom 48 timmar så borde du kontakta polisen och fråga vad som hänt med ditt körkort. Fram tills Transportstyrelsen tar emot det är de polisen som är i bäst position att svara på frågor om det.

Som bonus får du en oönskad moralisk synpunkt på rattfylleri: din "vän" borde inte syssla med sånt, mycket farligt både för honom själv och andra. Vi kan säga att den synpunkten är priset du får betala för svaren ovan.
Citera
2021-06-16, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Polisens omhändertagande av körkort regleras framför allt i körkortsförordningen 5:8
"Ett beslut att omhänderta ett körkort ska meddelas skyndsamt och delges körkortshavaren. Beslutet ska, tillsammans med uppgift om delgivning, föreliggande utredning och en redogörelse för de omständigheter som lett till omhändertagandet, inom 48 timmar sändas till Transportstyrelsen som ska pröva frågan om ingripande.

Om beslutet delges eller körkortet lämnas över senare, ska detta snarast meddelas Transportstyrelsen.

Ett omhändertaget körkort sänds till Transportstyrelsen.
"

Har de alltså inte skickat det till Transportstyrelsen inom 48 timmar så ska detta meddelas Transportstyrelsen. Notera att det ska "sändas" inom 48 timmar, det behöver alltså inte ha kommit fram inom 48 timmar.

Som du också kan läsa där är det Transportstyrelsen som prövar frågan om körkortsingripande.

Om det har gått så lång tid att körkortet inte rimligen kan ha skickats inom 48 timmar så borde du kontakta polisen och fråga vad som hänt med ditt körkort. Fram tills Transportstyrelsen tar emot det är de polisen som är i bäst position att svara på frågor om det.

Som bonus får du en oönskad moralisk synpunkt på rattfylleri: din "vän" borde inte syssla med sånt, mycket farligt både för honom själv och andra. Vi kan säga att den synpunkten är priset du får betala för svaren ovan.

Då är jag helt med då räcker det med att vara misstänkt för att få körkortet återkallat. Polisen skickar sin rapport + körkort och transportstyrelsen gör en bedömning om de skall gå vidare till tingsrätten eller inte.

Min vän kan också vara oskyldig. Viktigt med skarpa utredningar och beviskrav. Eftersom en individ kan bli av med en handling genom t. ex att en grannen anmäler honom att han sover i sin bil berusad i baksätet. Men han får hela sin framtid förstörd när körkortet tas genom att körkortet är personens livnär.
Senast redigerad av x555x 2021-06-16 kl. 00:58.
Citera
2021-06-16, 01:02
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Då är jag helt med då räcker det med att vara misstänkt för att få körkortet återkallat. Polisen skickar sin rapport + körkort och transportstyrelsen gör en bedömning om de skall gå vidare till tingsrätten eller inte.

Min vän kan också vara oskyldig. Viktigt med skarpa utredningar och beviskrav. Eftersom en individ kan bli av med en handling genom att t. ex att grannen anmäler honom att han sover i sin bil berusad i baksätet. Men han får hela sin framtid förstörd när körkortet tas genom att körkortet är personens livnär.

Om polisen tar det på plats så finns starka misstankar.

De skickar ärendet till Transportstyrelsen, Transportstyrelsen skickar ett meddelande till din vän om ärendet och han får framföra ev. Synpunkter. Polisen utreder brottsmisstanken och uppdaterar Transportstyrelsen ifall ärendet går vidare.

Läggs ärendet ner så lär din vän kunna få tillbaka sitt körkort. Blir han dömd så är utgångspunkten för grovt rattfylleri 24 månader utan körkort. Det kan finnas möjlighet att få alkolås men det kostar en hel del.

Det är svårt att tycka synd om din vän och hans möjlighet till försörjning om det nu verkligen är så att han körde grovt rattfull.
Citera
2021-06-16, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings

De skickar ärendet till Transportstyrelsen, Transportstyrelsen skickar ett meddelande till din vän om ärendet och han får framföra ev. Synpunkter. Polisen utreder brottsmisstanken och uppdaterar Transportstyrelsen ifall ärendet går vidare.

Läggs ärendet ner så lär din vän kunna få tillbaka sitt körkort. Blir han dömd så är utgångspunkten för grovt rattfylleri 24 månader utan körkort. Det kan finnas möjlighet att få alkolås men det kostar en hel del.

Det är svårt att tycka synd om din vän och hans möjlighet till försörjning om det nu verkligen är så att han körde grovt rattfull.
12 månader är gängse..
Citera
2021-06-16, 01:54
Medlem
Citat:

Det är aldrig synd om någon som begår brott. Men alla som är misstänkta är ju inte skyldiga förens de har erkänt eller motsatsen bevisats. Straffgraderna måste ju skilja sig gent emot brottet. Tack för ditt svar förövrigt
Citera
2021-06-16, 07:04
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
12 månader är gängse..

Du får berätta det för Transportstyrelsen:
Citat:
Villkorstiden är två år i följande fall:

• om det gäller grovt rattfylleri

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/alkolas-efter-rattfylleri/

Nej det är två år vid grovt rattfylleri. Normalt är det 1 år vid rattfylleri av normalgraden.
Citera
2021-06-16, 09:33
Medlem
Citat:
Du får berätta det för Transportstyrelsen:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/alkolas-efter-rattfylleri/

Nej det är två år vid grovt rattfylleri. Normalt är det 1 år vid rattfylleri av normalgraden.
jag fick 1 år
Citera
2021-06-16, 09:52
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
jag fick 1 år

Huvudregeln är 2 års spärrtid. Anledningen till att du fick 1 år kan bero på olika saker, det kan t.ex. ha funnits förmildrande omständigheter eller så hade det gått lång tid sedan brottet. Jag antar i sådana fall att det rörde droger eller att det var många år sedan.

Enligt 5 kap. 6 § Körkortslagen är minsta möjliga spärrtid vid grovt rattfylleri 1 år och högst 3 år. Enligt andra stycket sker en hänvisning till bestämmelsen om alkolås i 17 § och det anges att spärrtiden ska bestämmas till den villkorstid som vore aktuell om man ansökte om alkolås (om möjligheten fanns). Enligt 20 § 2 st. framgår det att villkorstiden vid grovt rattfylleri ska vara 2 år.

Ditt urval på 1 ärende medför knappast att du kan uttala dig kring vad som gäller generellt.
Citera
2021-06-16, 10:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Min vän kan också vara oskyldig. Viktigt med skarpa utredningar och beviskrav. Eftersom en individ kan bli av med en handling genom t. ex att en grannen anmäler honom att han sover i sin bil berusad i baksätet. Men han får hela sin framtid förstörd när körkortet tas genom att körkortet är personens livnär.
Nej, man kan inte förlora körkortet för att man sover full i baksätet. Det finns inget som helst hinder utan är fullt tillåtet att sova full i baksätet, så det skitsnacket bör du lägga i samma hög som korna skiter. Har körkortet plockats har din s.k "vän" kört bilen.
Citera
2021-06-16, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, man kan inte förlora körkortet för att man sover full i baksätet. Det finns inget som helst hinder utan är fullt tillåtet att sova full i baksätet, så det skitsnacket bör du lägga i samma hög som korna skiter. Har körkortet plockats har din s.k "vän" kört bilen.

Jodå men körkortsfrågan är ju inte i grunden en straffrättslig fråga, även om dom besluten man tar ofta grundar sig på just ett trafikbrott som tex rattfylleri, och det kan då röra sig om både lagakraftvunnen dom eller faktiskt enbart misstanke. Blir man misstänkt kan polisen ta lappen på plats genom ett tillfälligt omhändertagande och blir man dömd ,eller ett ett strafföreläggande vinner laga kraft ,så återkallar transportstyrelsen kortet, blir man inte dömd så kan man ev få körkortet tillbaka.

Om inte transportstyrelsen hittar något annat skäl att återkalla lappen, för körkort kan även ryka om man bara anses " opålitlig i nykterhetshänseende" eller av div andra medicinska orsaker som alls inte har med trafikbrott att göra.

Och om hans " vän " blev av med körkortet så misstänker jag nog att det i verkligheten låg mera bakom än att han bara sov i baksätet då polisen kom. Antingen hade polisen mera bevisning än så att han faktiskt kört, eller så handlar det om en situation som bidragit till beslutet att omhänderta körkortet på " opålitlighet i nykterhetshänseende " , ev något annat scenario.....
Senast redigerad av turebjoerkman 2021-06-16 kl. 23:12.
Citera
2021-06-16, 23:18
Bannlyst
Citat:

Precis så är det, polisen sköter det straffrättsliga även om dom tillfälligt kan omhänderta körkortet, misstanke om grovt rattfylleri är en sådan brottsmisstanke som renderar i sådant omhändertagande.

Transportstyrelsen sköter körkortsfrågan, och blir man av med lappen mera än ett år brukar man tvingas ta om den, om det inte är inom prövotiden, då räcker det med att man bara blir av med det så är det kört.

Alkolås kan vara ett alternativ, men som du säger, det får man pröjsa själv, och det är inte gratis. Man kan även tvingas lämna blodprover så dom ser att man inte dricker eller knarkar och missköter man det dras villkoret för att få behålla lappen in. Detta finner jag helt rätt och riktigt. Är man så korkad att man sätter sig och kör bil då man är packad får man ta konsekvenserna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in