2021-06-17, 00:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turebjoerkman
Jodå men körkortsfrågan är ju inte i grunden en straffrättslig fråga, även om dom besluten man tar ofta grundar sig på just ett trafikbrott som tex rattfylleri, och det kan då röra sig om både lagakraftvunnen dom eller faktiskt enbart misstanke. Blir man misstänkt kan polisen ta lappen på plats genom ett tillfälligt omhändertagande och blir man dömd ,eller ett ett strafföreläggande vinner laga kraft ,så återkallar transportstyrelsen kortet, blir man inte dömd så kan man ev få körkortet tillbaka.

Om inte transportstyrelsen hittar något annat skäl att återkalla lappen, för körkort kan även ryka om man bara anses " opålitlig i nykterhetshänseende" eller av div andra medicinska orsaker som alls inte har med trafikbrott att göra.

Och om hans " vän " blev av med körkortet så misstänker jag nog att det i verkligheten låg mera bakom än att han bara sov i baksätet då polisen kom. Antingen hade polisen mera bevisning än så att han faktiskt kört, eller så handlar det om en situation som bidragit till beslutet att omhänderta körkortet på " opålitlighet i nykterhetshänseende " , ev något annat scenario.....
Nej, du kan inte förlora körkortet för att du sover i baksätet på bilen. *punkt*

Du kan förlora körkortet för att du missbrukar alkohol i andra sammanhang än rattfylleri -- men du kan inte förlora körkortet enbart för att du sover i din bil när du druckit.
Citera
2021-06-17, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, man kan inte förlora körkortet för att man sover full i baksätet. Det finns inget som helst hinder utan är fullt tillåtet att sova full i baksätet, så det skitsnacket bör du lägga i samma hög som korna skiter. Har körkortet plockats har din s.k "vän" kört bilen.

Ett vittne hade sett personen i fråga köra bilen tidigare. Dock har inte polisen sett något. Men det räcker väl som bevis?
Senast redigerad av x555x 2021-06-17 kl. 20:23.
Citera
2021-06-17, 20:29
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x555x
Ett vittne hade sett personen i fråga köra bilen tidigare. Dock har inte polisen sett något. Men det räcker väl som bevis?
Det beror på hur trovärdigt vittnet anses vara. Det beror också på om vittnen bara sett bilen köras, eller faktiskt också identifierar föraren som den som körde det.
Citera
2021-06-17, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det beror på hur trovärdigt vittnet anses vara. Det beror också på om vittnen bara sett bilen köras, eller faktiskt också identifierar föraren som den som körde det.

Om jag förstår dig rätt då så gör polisen ett ingripandet utifrån den beskrivning av personen som vittnet angav i t ex telefonen? Identifierar dom mannen gör dom ett ingripande.

Eller är det polisens skyldighet att kontrollera personen/fordonet? Eftersom vittnet angett misstänkt drograttfylleri.
Citera
2021-06-17, 20:45
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Om jag förstår dig rätt då så gör polisen ett ingripandet utifrån den beskrivning av personen som vittnet angav i t ex telefonen? Identifierar dom mannen gör dom ett ingripande.

Eller är det polisens skyldighet att kontrollera personen/fordonet? Eftersom vittnet angett misstänkt drograttfylleri.
Jag är lite osäker på vad du menar med "kontrollera personen/fordonet" ?
Citera
2021-06-17, 20:50
Medlem
Citat:
Jag är lite osäker på vad du menar med "kontrollera personen/fordonet" ?

Kontrollera kanske är ett dumt ord av mig att använda här... Låt oss säga Polisen knackar på fönstret och personen tar sig ut ur bilen. Min fråga är ju då om det måste identifiera personen i fråga efter vittnets beskrivning. Eller får de ingripa i vilket fall som helst.
Citera
2021-06-17, 20:55
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Kontrollera kanske är ett dumt ord av mig att använda här... Låt oss säga Polisen knackar på fönstret och personen tar sig ut ur bilen. Min fråga är ju då om det måste identifiera personen i fråga efter vittnets beskrivning. Eller får de ingripa i vilket fall som helst.
Ledsen, men jag förstår inte riktigt vad du menar med "ingripa" heller, heh. De får givetvis fråga ut killen oavsett om han passar in på vittnets beskrivning eller inte.

Stämmer inte vittnets beskrivning så är det dock i stort sett ett lost cause om killen inte inkriminerar sig själv, för polisen har ju ett vittne som sagt att de sett någon annan kört fordonet. Det vittnesmålet kan alltså inte läggas till grund för ett åtal mot honom.

Om det däremot var honom vittnet såg så har polisen bevis på att killen körde fordonet (förutsatt att vittnet är trovärdigt och inga andra bevis motsäger det), men polisen måste fortfarande få fram bevis på att han faktiskt var påverkad under tidpunkten då han körde.
Citera
2021-06-17, 21:06
Medlem
Citat:
Ledsen, men jag förstår inte riktigt vad du menar med "ingripa" heller, heh. De får givetvis fråga ut killen oavsett om han passar in på vittnets beskrivning eller inte.

Stämmer inte vittnets beskrivning så är det dock i stort sett ett lost cause om killen inte inkriminerar sig själv, för polisen har ju ett vittne som sagt att de sett någon annan kört fordonet. Det vittnesmålet kan alltså inte läggas till grund för ett åtal mot honom.

Om det däremot var honom vittnet såg så har polisen bevis på att killen körde fordonet (förutsatt att vittnet är trovärdigt och inga andra bevis motsäger det), men polisen måste fortfarande få fram bevis på att han faktiskt var påverkad under tidpunkten då han körde.

Tack för svaret.
Citera
2021-06-18, 00:23
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Tack för svaret.
Inga problem.
Citera
2021-06-18, 09:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Om polisen träffar på en person som verkar berusad i samband med misstänkt bilkörning gör man de kontroller man kan. Har den misstänkte en bra förklaring (typ "Jag insåg att det inte var läge att köra, så jag lade mig helt enkelt att sova på parkeringen" ställs detta mot vad anmälaren berättat.

Förefaller det som att man kan vara den som kört bilen (är man ensam i bilen känns det rätt självklart) är man skyldig att visa körkort eller på annat sätt styrka sin identitet och behörighet som bilförare, inklusive nykterhetstest. Detta är en "trafikregel" och har egentligen inget med "fyllekörning" att göra.

Finns det grundad misstanke om "fyllekörning" (vittnen + blåsprov etc) tar polisen kortet, rent principiellt och av goda skäl.

Ett tänkbart scenario är att "orolig person" uppfattar din kompis ("din kompis") som berusad då denne tar bilen, ringer polisen, polisen hittar bilen, varvid den berusade hävdar att han sovit i baksätet (se ovan) men ingen vet hur bilen kommit från A till B.

Då blir alltsammans en trovärdighetsbedömning.
Citera
2021-06-21, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, du kan inte förlora körkortet för att du sover i baksätet på bilen. *punkt*

Du kan förlora körkortet för att du missbrukar alkohol i andra sammanhang än rattfylleri -- men du kan inte förlora körkortet enbart för att du sover i din bil när du druckit.

Helt sant.

Men att sova fyllan i baksätet på bilen kan ju då vara en händelse i det sammanhanget som gör att man kan betraktas opålitlig vad gäller alkohol.

Men att enbart sova i baksätet på sin bil är såklart inget man blir av med körkortet för.
Citera
2021-06-21, 21:49
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turebjoerkman
Helt sant.

Men att sova fyllan i baksätet på bilen kan ju då vara en händelse i det sammanhanget som gör att man kan betraktas opålitlig vad gäller alkohol.

Men att enbart sova i baksätet på sin bil är såklart inget man blir av med körkortet för.

För att betraktas som opålitlig i nykterhetshänseende och förlora kortet på den grunden så ska man misstänka någon form av missbruk. Vi pratar om ett antal vändor till fyllecellen inom ett år eller ett antal domar gällande bruk av narkotika. Att man sover i baksätet på en bil utan tanke på att köra den kommer knappast att vara relevant (eller ens meddelas Transportstyrelsen) vid bedömningen om man inte samtidigt omhändertas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in