2021-06-17, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ja, men själva risken för en krock ökar inte, om den som kör kan köra bil.

Är du allvarlig? Självklart ökar risken med ökad hastighet!!!

Om det sen är försumbart är en annan fråga.........
Citera
2021-06-17, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverendinglife
11 km/t för mycket kostade mig ett par tusen idag. Polisen hade tagit några kort innan mig sa de.

Kort?

Utveckla?

Stannade de dig?

Civil polisbil?

Laser?
Citera
2021-06-17, 19:56
Medlem
Sett att polisen är helt frenetiskt den här veckan.

Stått vid rondeller och tagit bil efter bil.
Citera
2021-06-17, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Sett att polisen är helt frenetiskt den här veckan.

Stått vid rondeller och tagit bil efter bil.

Var?
Jag har inte märkt någon extra aktivitet.
Dom står inte ens på sina vanliga ställen och solar som normalt när det är fint väder.
Citera
2021-06-17, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Är du allvarlig? Självklart ökar risken med ökad hastighet!!!

Om det sen är försumbart är en annan fråga.........

Det beror på hur mycket fortare man kör. Om vi säger att någon kör 160 på en motorväg, vilket i vissa länder är helt lagligt, så är den största risken att någon som är en dålig förare byter fil utan att se sig för och blir påkörd bakifrån.

Det finns bilar som gör över 300 km/h. Det är naturligtvis inte så att den hastigheten inte går att köra i som skicklig förare. Ingen skulle tillverka en bil som gör 300 om det vore omöjligt att faktiskt framföra bilen i den hastigheten.
Citera
2021-06-17, 20:09
Medlem
Citat:
Det beror på hur mycket fortare man kör. Om vi säger att någon kör 160 på en motorväg, vilket i vissa länder är helt lagligt, så är den största risken att någon som är en dålig förare byter fil utan att se sig för och blir påkörd bakifrån.

Det finns bilar som gör över 300 km/h. Det är naturligtvis inte så att den hastigheten inte går att köra i som skicklig förare. Ingen skulle tillverka en bil som gör 300 om det vore omöjligt att faktiskt framföra bilen i den hastigheten.

Hur fick du körkort?

Om det kommer en A-traktor bakom backrönet?

Om det skett en olycka längre fram hur ska du då kunna stanna?

Om det kommer ett rådjur upp på vägen hinner du stanna då?

Som förare ska du ha avstånd och kunna stanna om situationen så kräver.

Hur tänker du?
Citera
2021-06-17, 20:13
Bannlyst
Citat:
Hur fick du körkort?

Om det kommer en A-traktor bakom backrönet?

Om det skett en olycka längre fram hur ska du då kunna stanna?

Om det kommer ett rådjur upp på vägen hinner du stanna då?

Som förare ska du ha avstånd och kunna stanna om situationen så kräver.

Hur tänker du?

Nu skrev jag tydligt att det var en motorväg det gällde. Där finns inga skymda krön, och om djur strövar där finns det stängsel.
Citera
2021-06-17, 20:15
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Känner man som förare att det är säkert att köra 60 eller 90 på en väg så skall man således kunna göra det. Men om polismyndigheten gör en objektiv bedömning att 90km/h var på tok för mycket för rådande trafikförhållande vid t.ex. en kontroll skall du kunna tilldömas ansvar för gärningen. Straffet skall givetvis vara vårdslöshet i trafik.
Det kan man inte under nuvarande regelverk. Man måste följa hastighetsbegränsningarna. Se t.ex. trafikförordningen 3:17 som fastställer att man inte får köra fortare än 50 km/h i tätbebyggt område, och 70 km/h utanför tätbebyggt område (och även fastställer vem som får sätta högre eller lägre hastighet, och när).

D.v.s. kör du i 60 km/h i tätbebyggt område, och ingen högre fastighetsgräns har föreskrivits, så kör du olagligt även om det faktiskt var säkert rent objektivt sett.
Citera
2021-06-17, 20:17
Medlem
Citat:
Nu skrev jag tydligt att det var en motorväg det gällde. Där finns inga skymda krön, och om djur strövar där finns det stängsel.

300 km/h på svensk motorväg?
Citera
2021-06-17, 20:21
Bannlyst
Citat:
300 km/h på svensk motorväg?

Båda exemplen är teoretiska. I det första skrev jag 160. Men en Porsche, Lamborghini etc. kan säkert göra 300 på en bra svensk motorväg med gles trafik. Det är ju inte så att tyska motorvägar är magiska på något sätt.
Citera
2021-06-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det kan man inte under nuvarande regelverk. Man måste följa hastighetsbegränsningarna. Se t.ex. trafikförordningen 3:17 som fastställer att man inte får köra fortare än 50 km/h i tätbebyggt område, och 70 km/h utanför tätbebyggt område (och även fastställer vem som får sätta högre eller lägre hastighet, och när).

D.v.s. kör du i 60 km/h i tätbebyggt område, och ingen högre fastighetsgräns har föreskrivits, så kör du olagligt även om det faktiskt var säkert rent objektivt sett.

Än en gång poppar du upp utan att LÄSA vad inläggen du svarar handlar om.

Givetvis gäller trafikförordningen 3kap §17 nu. Men den kan som sagt TAS BORT för 3kap 14§ täcker den fullkomligt.

Det är bara vid vissa situationer som hastighetsbegränsning behövs.
Citera
2021-06-17, 20:26
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Än en gång poppar du upp utan att LÄSA vad inläggen du svarar handlar om.

Givetvis gäller trafikförordningen 3kap §17 nu. Men den kan som sagt TAS BORT för 3kap 14§ täcker den fullkomligt.

Det är bara vid vissa situationer som hastighetsbegränsning behövs.
Du har nog tamejtusan någon form av tvångstankar som gör dig oförmögen att svara mig utan att skriva någon form av förolämpning i första meningen!

Måste nog säga att jag tycker du har helt fel. Att låta folk göra skönsmässiga bedömningar av vad en säker hastighet på de flesta vägar skulle nästan garanterat resultera i dels en stor mängd olyckor, dels en stor mängd folk som helt ärligt trodde att de körde vettigt men som sen åkte för vårdslöshet i trafiken för att polis och domstol inte höll med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in