2021-06-17, 20:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Palestinier har flertal gånger berättat hur de använder civila som mänskliga sköldar, Hamas är en dödskult helt enkelt. Du får dock gärna försvara dem om du vill såklart.
IDF använder också civila palestinier som mänskliga sköldar är det också en dödskult?

Citat:
Om du inte drar likheter med situationen i Nazi-Tyskland för Judar och situationen i mellanöstern idag, ja då ber jag om ursäkt för jag trodde du antydde det. En del i tråden gör det, håller du inte med så håller vi med varandra.
Min kommentar handlade om ditt absurda påstående att det alltid är båda parters fel i en konflikt. Om du menar det var även Förintelsen delvis judarnas fel.
Citera
2021-06-17, 20:08
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Glöm inte Egypten.
Kontrollerar (läs: hindrar) Egypten förbindelsevägen mellan Gaza och Västbanken?

Nej, just det.
Citera
2021-06-17, 20:13
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
IDF använder också civila palestinier som mänskliga sköldar är det också en dödskult?

Min kommentar handlade om ditt absurda påstående att det alltid är båda parters fel i en konflikt. Om du menar det var även Förintelsen delvis judarnas fel.

Nu börjar det bli mer intressant, jag kanske ibland söker samförstånd i för hög grad men kan vi iallafall enas om att allt bruk av mänskliga sköldar är fel, oavsett om palestinier eller israeler använder det?

Det var du som började prata om förintelsen, vill du verkligen prata om den? Jag nämner den typ, sällan eller aldrig.
Citera
2021-06-17, 20:18
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Kontrollerar (läs: hindrar) Egypten förbindelsevägen mellan Gaza och Västbanken?

Nej, just det.

Du vet mycket väl vad jag menar. Israel kontrollerar aktivt Gazas gränser, sjögränsen inkluderad.

Den israeliska politiken har medvetet skapat en tryckkokare och skyller cyniskt på terrorism. Vad hade du väntat dig?

Lika cyniskt gör du jämförelser gällande befolkningstätheten mellan Gazaremsan och Singapore.
Singapore är fritt. Det är inte Gaza.

Ditt citat i sin helhet, du talar om Gaza, jag talar om Gaza, och har en gräns mot Egypten som Israel inte är ansvariga för. Därför skrev jag att du inte skulle glömma Egypten.
Citera
2021-06-17, 20:18
Medlem
Citat:
På vilket sätt hotas judarnas existens så att de är tvungna att bygga på ockuperad mark samt ägna sig åt etnisk rensning?

Kan jag få känna mig hotad och stjäla grannens hus och fördriva denne?

Etnisk rensning ägnar man sig inte åt på västbanken. Byggnationen är väl olaglig dessutom enligt deras lag så vad skall dom göra? Har de jurisdiktion på västbanken eller inte?

Blir du angripen får du försvara dig även på dennes mark. Om grannen tar skydd bakom sina barn för att skjuta ihjäl dig så har du ju rätt att försvara dig, få grannen i finkan och barnenh omhändertagna.

Om Ryssland lämnar tillbaka Kaliningrad till Tyskland, om det är principen som gäller. ja då kan vi sätta press på Israel.

Men alla bör bedömas lika.
Citera
2021-06-17, 20:22
Avstängd
Citat:
Nu börjar det bli mer intressant, jag kanske ibland söker samförstånd i för hög grad men kan vi iallafall enas om att allt bruk av mänskliga sköldar är fel, oavsett om palestinier eller israeler använder det?
I den mån det sker avsiktligt. Att en motståndsrörelse i tätbefolkat område gömmer sig bland civila är så det alltid fungerat. De har inget val.

Citat:
Det var du som började prata om förintelsen, vill du verkligen prata om den? Jag nämner den typ, sällan eller aldrig.

Slingra dig inte så förbannat utan bemöt vad jag faktiskt sa!
Citera
2021-06-17, 20:23
Medlem
Citat:
Du hävdade att Västbanken skulle tillhöra Israel. Om då palestinierna bor där är väl rimligt att de också blir israeliska medborgare. Vad är alternativet? Permanentad apartheid?

Palestinierna är palestinier, inte Jordanier. Varför skall Jordanien ha skyldighet att ta emot all den den befolkning den judiska staten inte vill ha kvar? Jordanien hjälpe Palestinierna på den tiden de hade annekterat Västbanken, men när Israel erövrade territoriet fick de även ansvar för folket som bor där.

Får vi höra dina strategiska tips på hur du tycker Hamas borde slåss på ett juste sätt? Var skall de ha baser som inte ligger i tättbebyggt område? Hur skall de träffa militära mål med de vapen de kan tillverka?

Jo, de ockuperar Gaza:

https://en.wikipedia.org/wiki/Gaza_Strip

Jag vet inte vad man gör av alla statslösa... Gaza som sagt, Jordanien, eller att de stannar som just statslösa.

Vår regering tar säkert emot en miljon.

Strategiskt finns det ett framgångsrikt sätt att besegra en övermäktig fiende som har en inneboende etik. Den strategin har använts med framgång minst två gånger.

Men att uppmuntra detta sjuka beteende som Palestina just nu ägnar sig åt är befängt. Jag fattar inte hur ni kan vara så dumma i huvudet att ni ger martyrskap åt de civila som Hamas medvetet ställer i eldslinjen. Jag fattar inte hur ni kan vara så jävla perverterade i våldsvänstern? Ni bara eldar på loiksom i er revolutionsromantik... talar om rättfärdighet... Rättfärdighet?

Är det rättfärdigt att bygga raketramper i skolor och slumpvis rikta dessa vapen mot civila?

Jisses...
Citera
2021-06-17, 20:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Etnisk rensning ägnar man sig inte åt på västbanken.
Jo det gör man. Det är bara titta på en kart hur palestinierna trycks ihop på allt mindre yta.
Citat:
Byggnationen är väl olaglig dessutom enligt deras lag så vad skall dom göra? Har de jurisdiktion på västbanken eller inte?
Det finns internationella lagar som styr hur en ockupationsmakt får agera. Israel bryter mot denna systematiskt.
Citera
2021-06-17, 20:27
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ditt citat i sin helhet, du talar om Gaza, jag talar om Gaza, och har en gräns mot Egypten som Israel inte är ansvariga för. Därför skrev jag att du inte skulle glömma Egypten.
Självklart, men det förmiskar inte det blockaden som Israel utövar på Gaza resp. Västbanken.

Citat:
The blockade of the Gaza Strip is the ongoing land, air, and sea blockade of the Gaza Strip imposed by Israel and Egypt in 2007, after Hamas took control of the Gaza Strip during the Battle of Gaza

Ger du palestinier inget hopp så blir resultatet Hamas och Hezbollah.
Jag vet, det är en kalkylerad risk från Israels sida.
Citera
2021-06-17, 20:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag vet inte vad man gör av alla statslösa... Gaza som sagt, Jordanien, eller att de stannar som just statslösa.
Så du är apartheidförepråkare. Då tror jag ärligt talat inte vi har mycket att tala vidare om. Du hör hemma på historiens soptipp bland andra högerextremister.
Citera
2021-06-17, 20:30
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
I den mån det sker avsiktligt. Att en motståndsrörelse i tätbefolkat område gömmer sig bland civila är så det alltid fungerat. De har inget val.

Slingra dig inte så förbannat utan bemöt vad jag faktiskt sa!

Jag fattar vad du menar, när Hamas dödar sina egna är det pga de inte har något val. Trist och vara palestinier bara, dödad av sina egna för att de inte hade något "val".

Om IDF använder mänskliga sköldar är det fel, anledningen till att Hamas är en dödskult och IDF inte, tja vi kan ta ex:

According to a translation by Palestinian Media Watch, in 2008, Fathi Hamad, a member of the Palestinian Legislative Council, stated on Al-Aqsa TV, "For the Palestinian people death became an industry, at which women excel and so do all people on this land: the elderly excel, the Jihad fighters excel, and the children excel. Accordingly (Palestinians) created a human shield of women, children, the elderly and the Jihad fighters against the Zionist bombing machine, as if they were saying to the Zionist enemy: 'We desire death as you desire life.'"[449]

In 2010, Hamas speaker Ahmad Bahr praised the virtues of martyrdom and Jihad, and said that 2.5 million black-eyed virgins were waiting in the Garden of Eden, which could be entered only by prophets, by the righteous, and by martyrs. He continued by saying that nobody on Earth "will be able to confront the resistance, or to confront the mujahideen, those who worship Allah and seek martyrdom".[450]

Wiki
Citera
2021-06-17, 20:35
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Självklart, men det förmiskar inte det blockaden som Israel utövar på Gaza resp. Västbanken.

Ger du palestinier inget hopp så blir resultatet Hamas och Hezbollah.
Jag vet, det är en kalkylerad risk från Israels sida.

Tja, det förminskar effekterna i Gaza iallafall. I den mån Egypten tillåter det så kan de föra in och ut vad som helst.

Ironin är givetvis att palestiniernas stöd för Hamas och Hizbollah minskar deras chanser till frihet. Utvecklingen på sikt är inte hållbar, båda folken borde få leva i fred och frihet. Våld har redan provats och båda sidor har använt det, det funkar inte och begravningar är inte kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in